۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۹۴۹۹۶
رأی‌الیوم؛

توصیه راهگشای حزب‌الله لبنان به حماس در پرونده تبادل اسرا

توصیه راهگشای حزب‌الله لبنان به حماس در پرونده تبادل اسرا
در پرونده تبادل اسرای تل‌آویو و حماس، برخی منابع از تداوم فشار اسرائیلی و عربی بر مقاومت فلسطین و توصیه راهگشای حزب‌الله به حماس در این پرونده خبر می‌دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، این روزها اخبار تبادل اسرای رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین داغ است. به نظر می‌رسد این بار آمریکا برای حصول توافق چراغ سبز نشان داده و اروپایی‌ها برای اجرای تبادل اسرا اصرار دارند و همین، عامل فعال شدن میانجیگران عرب و سخت شدن نبرد مذاکراتی شده است.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که در جزئیات این پشت پرده‌ها و رویارویی‌های مذاکراتی، پیچیدگی‌هایی دیده می‌شود که دستگاه سیاسی حماس و مقاومت فلسطین بخوبی از آن آگاه است، زیرا تماس‌ها و تفاهم‌ها حول محور تبادل نظر و اطلاعات و جنگ عملی در چارچوب تمایل به بازجویی و کسب اطلاعات از طریق واسطه سوم، می‌چرخد.

فعال شدن ترکیه

بر این اساس، حداقل در مرحله کنونی، به یک یک میانجی سه جانبه متشکل از مصر و سرویس‌های امنیتی آن و در پشت پرده به ترکیه و قطر فکر می‌شود. اگرچه طرف مصری از ایفای نقش هیچ کشور دیگری در این پرونده استقبال نمی‌کند، اما در عین حال، از نظر طرف فلسطینی و حماس از بی طرفی کافی برخوردار نیست تا آن را به عنوان یک حَکَم منصف در جزئیات سند تبادل اسرا محسوب کند.

در ادامه این یادداشت آمده‌است: «داده‌های اطلاعاتی در این‌جا نشان می‌دهد که ریاست جمهوری ترکیه بسیار علاقه مند به تکمیل این توافق است، به ویژه این‌که دولت "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا از دولت ترکیه خواست تا نزد حماس وساطت کند و علاقه زیادی برای تکمیل هر چه سریعتر توافق تبادل اسرا نشان داد. به نظر می رسد که آنکارا به خصوص کاخ ریاست جمهوری و رئیس جمهور «رجب طیب اردوغان به این امر اهتمام می‌ورزند.ناگفته نماند که رئیس جمهور اردوغان در حاشیه مذاکراتی که با رهبران حماس انجام داد، برخلاف مشاوران خود و شخصیت‌های سیاسی و امنیتی ترکیه که به برخی جزئیات پرداختند، شخصاً صحبت کرد و به موضوع تبادل اسرا پرداخت».

توصیه حزب‌الله

بر اساس این یادداشت، حزب الله لبنان به جنبش حماس توصیه کرده که به گزینه «میانجیگر آلمانی» متوسل شود تا درها را به روی میانجیگری آلمان باز کند، با توجه به این‌که طرف آلمانی در انجام چنین مبادلاتی بین چندین کشور تجربه دارد و به دلیل حرفه ای بودن بالا، متمایز است و توانایی برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و تحلیل آن به طور همزمان را دارد. این توصیه‌ای است که به نظر می‌رسد «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به رهبران حماس کرده است.

نویسنده در ادامه تاکید می‌کند که در حال حاضر، قطری‌های و ترک‌ها به دنبال جزئیات و ابعاد پرونده تبادل اسرا هستند و این پرونده همچنان در دست سیستم امنیتی مصر است، اما پیچیدگی‌های ارتباطی، فشار و ارتباط بین مصری‌ها و حماس و تاثیرات جانبی مشکلات امنیتی و سیاسی برجسته، علاوه بر تردید‌های موجود در خصوص نقش مصر به طور کلی در در حماس، همه عناصری هستند که جنبش حماس را به سوی این احساس سوق می‌دهد که حریف اصلی آن در بحث تبادل اسرا نه تنها اسرائیل که در برخی موارد مصر خواهد بود. اما به هر حال در مرحله کنونی، حماس صرف‌نظر از این‌که چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد، ناچار است به طور عملیاتی و عملی از طریق کانال‌های مصری، جزئیات این پرونده را رسیدگی کند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است که محافل اروپایی و به طور خاص آلمان متوجه حماس شده‌اند که از ذکر جزئیات خواسته شده توسط اسرائیل از طریق تمام میانجیگرانی که سعی در مداخله در پرونده معامله اسرا دارند، خودداری می‌کند و از پاسخ به سوالات تل‌آویو و میانجیگران در خصوص اسرایی که در دست دارد، پرهیز می‌کند. اسرائیل تاکنون چندین بار این سوال را از طریق چندین میانجیگر از حماس مطرح کرده که آیا دو سرباز اسیر اسرائیلی در قید حیاتند یا خیر. سوالی که بارها در پشت پرده مذاکرات تبادل اسرا مطرح شده، اما حماس حاضر به پاسخگویی نیست.

نویسنده در خاتمه تاکید می‌کند: «حماس نقشه راهی را تهیه کرده که به همه طرف‌ها ابلاغ شده است؛ با این عنوان که آزادی اسرا و ارائه هر اطلاعات کوچک و بزرگ، "بهایی" دارد».

بر اساس آمار کمیته امور اسرا و آزادگان فلسطینی، ۴۸۵۰ فلسطینی از جمله ۲۲۵ کودک و ۴۱ زن در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که ۵۴۰ نفر از آن‌ها تحت بازداشت اداری هستند. از سوی دیگر، جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند.

رژیم صهیونیستی پس از جنگ اخیر علیه نوار غزه، که به نبرد «سیف القدس» (شمشیر قدس) و جنگ ۱۲ روزه معروف شد، در مقابل پایداری و حملات مقاومت مجبور به توقف حملات علیه نوار غزه شد و پس از آن بود که از طریق میانجیگر مصری، مذاکرات دو طرف آغاز شد. در جریان این مذاکرات تل آویو تلاش کرد تا موضوع تبادل اسرا را با روند بازسازی غزه مرتبط کند، امری که مقاومت زیر بار آن نرفت و تاکید کرد که روند تبادل اسرا روندی مستقل بوده و باید به خواسته‌های گروه‌های مقاومت غزه پاسخ داده شود./۹۸۸/

منبع: فارس
ارسال نظرات