۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۹۵۱۰۴
آیت الله خاتمی:

مراجع تقلید تقویت نظام اسلامی را واجب و تضعیف آن را حرام می‌دانند

مراجع تقلید تقویت نظام اسلامی را واجب و تضعیف آن را حرام می‌دانند
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: جریان مرجعیت کشور در دو مطلب تقریبا وفاق دارد؛ اول اینکه تقویت اصل نظام اسلامی واجب و دوم اینکه تضعیف نظام اسلامی حرام است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان در نشست مرجعیت و نظام اسلامی با تمجید از شخصیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: حقیقتا این مرجع تقلید هوای نفس خود را کشته است و ذره‌ای در راه غیر خدا قدم برنمی‌دارد؛ و در طول زندگی مدافع نظام و انقلاب بوده و هست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: ایشان فقیه دقیقی هم هست و به همین دلیل امام ایشان را مدتی عضو شورای نگهبان کردند.

وی اضافه کرد: جریان مرجعیت کشور در دو مطلب تقریبا وفاق دارد؛ اول اینکه تقویت اصل نظام اسلامی واجب است و دوم اینکه تضعیف نظام اسلامی حرام است؛ البته مراجع نقد دارند و نباید واقعیت را انکار کرد؛ نقد و ایراد گرفتن و اشکال کردن برای همه در جمهوری اسلامی آزاد است و چرا نباید برای مراجع آزاد باشد ولی در کلان با نظام همراه هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان و عضو شورای عالی حوزه در ادامه به موضوع استقلال حوزه های علمیه اشاره کرده که برخی از مباحث مطرح شده از سوی ایشان بدین شرح است:

استقلال مایه افتخار حوزه های علمیه است، راز ماندگاری حوزه های علمیه همین استقلال بوده است، آرمان بلندی بوده، تا امروز بزرگان این ارزش والا را حفظ کردند، مسؤولیت کسانی که هستند این است که این ارزش را حفظ کنند.

باید دید تفسیر استقلال چیست، اینجاست که نکته کلیدی است، ما بر این باوریم که استقلال حوزه یعنی آن که خود حوزویان تصمیم گیرنده در سرنوشت خودشان باشند؛ حوزویان که می گویم یعنی زعمای حوزه، بزرگان حوزه که مراجع عالیقدر تقلید هستند.

رهبر معظم انقلاب در آخرین سفری که به قم تشریف آوردند چند بار تصریح کردند که مراجع عالیقدر تقلید زعمای حوزه هستند، والبته یکی از مراجع تقلید که در جامعه ما مقلدان فراوانی هم دارد، امام خامنه ای است.

مقصود از استقلال حوزه این است که تصمیم گیرنده در مورد امور حوزه زعمای حوزه باشند. برخی می گویند این ردیف بودجه ای که برای حوزه های علمیه دولت می پردازد، این با ایده استقلال حوزه سازگاری ندارد؛ پاسخ ما این است که نهایت آرمان ما این است که ما با منابع پایدار غیر دولتی بتوانیم حوزه را اداره کنیم و یکی از این منابع پایدار موقوفات است، موقوفات فراوانی در استان ها و شهرها هست که واقفین نوشته اند صرف حوزه علمیه شود. صد مغازه در بازار تهران موقوفه است و باید صرف حوزه های علمیه شود، یعنی واقف چنین خواسته است، اما الان حتی به اندازه ثمن بخس هم از این موقوفات به حوزه نمی رسد. تصرف در وقف و وقف خواری شده است.

ما حوزوی هستیم و دغدغه استقلال حوزه را داریم، بنده نزدیک نیم قرن است که طلبه هستم، بندبند وجودم اشتیاق به این دارد که حوزه را مستقل داشته باشیم اما دو نکته است، یک این نظام، نظام اسلامی است، این نظام حاصل تلاش های امام راحل، رهبری های ایشان هست که انقلاب را به ثمر رساند، بسیاری از عالمان دین هم از اول پیروزی انقلاب در جایگاه هایی که نظام به آنها نیاز داشته وارد صحنه شدند.

برخی استقلال حوزه را به معنای درگیری با دولت می دانند و می گویند حوزه مستقل، حوزه مستقلی است که هیچ ارتباطی با دولت نداشته باشد، ما این تفسیر را برای استقلال درست نمی دانیم، این نظام به فضل الهی بیش از چهل سال از عمرش گذشته و حاصل تلاش های ملت مسلمان ما و حاصل رنج های فراوان علمای دین است.

  مشروح کامل سخنان آیت الله سید احمد خاتمی بزودی در خبرگزاری رسا منتشر می شود.

ارسال نظرات