۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۹۵۲۵۲

«آیلپ»؛ پروژه آمریکایی‌سازی جوانان عراقی، امسال نیز اجرا می‌شود

«آیلپ»؛ پروژه آمریکایی‌سازی جوانان عراقی، امسال نیز اجرا می‌شود
سفارت آمریکا در عراق خبر داد که برنامه آیلپ، امسال هم برای جوانان عراقی انجام خواهد شد؛ برنامه‌ای که بسیاری از کارشناسان، هدف از آن را آمریکایی کردن جوانان عراق می‌دانند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، سفارت آمریکا در عراق امسال نیز به بهانه آشنایی جوانان عراقی، برنامه آموزشی آیلپ (IYLEP- Iraqi Young Leaders Exchange Program) را مجددا مطرح کرده است.

این نهاد آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که این برنامه برای سال ۲۰۲۲ نیز اجرایی خواهد شد و آخرین زمان پذیرش درخواستها را ۱۵ آذر ماه اعلام کرد.

واشنگتن در ادامه ادعا کرد که برنامه آیلپ، یک «فرصت آموزشی در نوع خود منحصر به فرد است که برای جوانان با استعداد عراق در نظر گرفته شده است».

وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «کسانی که در این سفر شرکت کنند، خواهند توانست در آمریکا به مدت چهار هفته در فصل تابستان بمانند و با فرهنگ آمریکا آشنا شوند».

کارشناسان عراقی ضمن ابراز نگرانی نسبت به این اقدام آمریکا، تعجب کردند که چگونه چنین اطلاعیه‌هایی موجب تحریک گروههای اسلامگرای عراقی نمی‌شود؛ زیرا «هدف از چنین طرحهای نرمی، استعمار ذهن قشر جوان است».

برخی از ناظران نیز می‌گویند که واشنگتن با چنین اقداماتی، قصد دارد بر افکار جوانان عراقی مسلط شود و آنان را از ریشه‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه مسلمان عراق جدا کند.

این کارشناسان تأکید کردند که باید خطر فرهنگی، دغدغه و اولویت همه گروههای اسلامی عراق باشد.

برنامه موسوم به آیلپ که برنامه آموزشی مختص نوجوانان عراقی است و توسط سفارت ایالات متحده در بغداد و دفتر فرهنگی وزارت امور خارجه ایالات متحده طراحی و در میان عراقی‌ها در حال اجراست مسئولان و کارشناسان عراقی را نگران کرده است.

آمریکاییها در آذر 1398 نیز چنین برنامه‌ای را برای جوانان عراقی اجرا کردند. در آن زمان، مقامات عراقی با هشدار درباره از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی شرکت کنندگان، گفتند که به دنبال پیداکردن جواب سوال خود درباره اهدف پشت پرده این برنامه هستند.

از سال ۲۰۰۷ سفارت آمریکا از راه اندازی «برنامه تبادل فرهنگی برای رهبران جوان عراق» خبر داد که در آن بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر از مدارس متوسطه و دانشگاهی شرکت کردند .این برنامه در سال ۲۰۱۹ متوقف شد؛ اما سفارت آمریکا در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۳ بار دیگر از پذیرش درخواست‌های متقاضیان عضویت در این برنامه خبر داد.

درهمین ارتباط، «محمد الزیدی» پژوهشگر علوم اجتماعی پیش از این گفته بود که از زمان اشغالگری آمریکا در عراق ، بزرگترین هدف آن آنان در هم شکستن اقتدار عراقی‌ها نبود ، بلکه هدف این بود که تمام ارزش‌ها ، اخلاق و سنت‌های یک عراقی را که سنگ بنای قدرت او است، از بین ببرند.

الزیدی افزود: سفارت ایالات متحده از طریق برنامه جامعه مدنی که تازه ترین آن برنامه موسوم به آیلپ است روند تخریب انسان عراقی را کامل می‌کند. وی تاکید کرد: آیلپ ضربه‌ای به الزامات امنیت جامعه و حمله به شهروندعراقی و فاسد کردن سیستم اجتماعی این کشور است چیزهایی که با بیشتر کردن چالش‌های واقعی عراقی‌ها موجب تخریب فرد و جامعه آنها می‌شود.

«برین فندمارک» نویسنده آمریکایی هم در کتاب خود با نام «داستان دانشگاه آمریکایی در بیروت» می‌گوید:« معلوم است که تاسیس این دانشگاه در لبنان در سال ۱۸۶۶ با اغراض سیاسی و دینی و بعدا اقتصادی بوده است.»

نویسنده به نقش این دانشگاه در برخی مقاطع برای نزدیکی میان کشورهای عربی و صهیونیست‌ها و تلاش برای ایجاد تفاهم میان آنها اشاره کرد و گفت: خیلی از سران صهیونیست از دانشگاه آمریکایی بیروت فارغ التحصیل شده‌اند از جمله الیاهو الیات که نماینده آژانس یهودی در بیروت بود و سپس به عنوان نخستین سفیر اسرائیل در واشنگتن منصوب شد و بعدا هم رئیس دانشگاه اسرائیل در قدس اشغالی شد./۹۸۸/

منبع: فارس
ارسال نظرات