۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۹۵۳۲۰
آیت الله اعرافی:

تفسیر المیزان تئوری‌های انقلاب را تأمین می‌کند

تفسیر المیزان تئوری‌های انقلاب را تأمین می‌کند
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: المیزان منشوری برای اسلام سیاسی اجتماعی است که تئوری‌های انقلاب را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم چهلمین سالروز درگذشت علامه طباطبایی در حرم حضرت معصومه گفت: در ارائه اندیشه علامه طباطبایی و الگو سازی از چهره وی برای حوزه و دانشگاه باید قدم برداریم چرا که این شخصیت نمادی از اندیشه پاک اسلام و برآمده از تربیت پاک اسلامی است؛ آشنایی با علامه طباطبایی باید چراغ راهی برای ارتقا طلاب باشد و همچنین بررسی انتقادی آثار وی برای رشد علمی صورت گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: علامه طباطبایی با اینکه ذیل مکتب صدرایی تعریف می شود اما ممیزات و ریزاندیشی هایی دارد که باید حتما دقت شود چرا که نگاه برهانی در اندیشه آن مرحوم و کمرنگ کردن ذوقیات از ویژگی های آن است؛ مرحوم علامه ضمن اینکه جمع برهان، عرفان و شریعت را محترم شمرده، اما تقویت بعد عرفانی به همراه دقت های عقلی برجسته شده است که در جای جای اندیشه مرحوم علامه این نکته نمایان است.

وی با شمارش ویژگی های علامه طباطبایی و توسعه های علمی ایشان گفت: رویکرد نظم منطقی و زنجیره سازی مباحت کلامی و فلسفی از ویژگی های مرحوم علامه است چرا که فکر ایشان کاملا منسجم و نظام واره است و همین امر سبب شده در مقام ارائه و اثبات جریان ساز باشد.

عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: علامه طباطبایی عقلانیت فلسفی و سنت های تاریخی حوزه های علمیه را دارا است اما فرزند زمانه بوده و آشنا به جریان های معاصر نیز است؛ متفکرانی هستند که فکر عمیقی دارند اما در گفتمان گذشته زندگی می کنند ولی علامه با حفظ آن ریشه ها در زمان معاصر بوده و زیست پویایی داشته که ناظر به آرا و نظریات امروزی ها پیش رفت.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: نگاه منصفانه و نقادانه علامه نسبت به آراء اندیشه ای غرب یکی از ویزگی ها مهم وی بوده به طوری که نه به راحتی پذیرش می کند و نه بی علت نظری را رد می کند؛ علامه طباطبایی غرب و اندیشه فلسفی غرب را می شناسد و وقتی از دکارت و کانت شروع می کند به عصر خود تا اندیشه های نو می رسد و حتی به مارکسیست هم توجه می کند؛ آشنایی جامع و بنیادین با تفکرات فلسفی غرب و نقد منصفانه آن را دارد و این نقددارای عمیق و ژرف و ریشه است.

وی با اشاره به گذشت صد سال از احیای حوزه علمیه قم توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری گفت: در نیمه دوم سال آینده برنامه ای برای این گرامیداشت یکصدمین سال احیای حوزه علمیه تدارک دیده شده و تقاضا داریم همه اندیشمندان و قلم به دستان به فراخوان مقالات پاسخ مثبت عنایت کنند؛ در این صد سال در قم گنجینه های فاخری پدید آمد که علامه طباطبایی نقطه عطفی در آن بوده و پرورش دهنده تئوری نظام و انقلاب است؛ انقلابی که تحول بزرگی در جهان به شمار می رود.

آیت الله اعرافی با اشاره به تحول فکری که در حوزه علمیه قم پدید آمد گفت: علامه طباطبایی از پیشگامان این تفکر و تحول فکری است و ایشان با حوزه های جدید علوم انسانی آشنایی داشت و با استفاده از فقه و اصول تفسیر به فلسفه امتداد داد.

وی افزود: این مفسر بزرگ اسلام از یک روش شناسی عقلی و اجتهادی برخوردار بود که حواشی ایشان به کتاب «کفایه الاصول» نشانه احاطه به مبانی فکری است؛ علامه طباطبایی در کلام نقلی هم صاحب روش و جامعیت است و طبق روش شناسی درستی حرکت می کند و همچنین از ویژگی های مکتب علامه طباطبایی تصویر دقیق از مسائل است؛ آیت الله جوادی مکرر از علامه نقل می کند که گزاره های خود را دقیق کنید چون اگر تصویر مسأله دقیق شد برهان از دل مطلب بیرون می آید.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: رویکرد اجتماعی سیاسی علامه طباطبایی در پایه ریزی تحول بزرگ انقلاب اسلامی بسیار کمک کرد؛ المیزان منشوری برای اسلام سیاسی اجتماعی است که تئوری های انقلاب را تأمین می کند؛ علامه در مدار و ظواهر شریعت حرکت می کند و هیچگاه در مسیر نحله ها قرار نگرفته است و جمع فلسفه و عرفان در نگاه ایشان با تعبد تام به شرعیعت همراه است.

وی با اشاره به جامعیت علمی علامه که میراث دار بخش مهمی از علوم است و گاهی همه میراث در یک شخص جمع می شود به واسطه او تحولی صورت می گیرد، تأکید کرد: علامه طباطبایی جریان ساز بزرگی بودند که شبکه سازی بزرگ معرفتی را تقدیم کردند.

آیت الله اعرافی با اشاره به تفسیر المیزان گفت: علامه طباطبایی در حوزه تفسیر تحول بنیادین و کیفی را به وجود آورد و اگر المیزان را از تاریخ فلسفه برداریم چند قرن عقب می رویم چرا که این کتاب علم تفسیر را بیش از 200 سال به جلو انداخت.

وی تأکید کرد: قم مشعل نورانی است که به برکت انقلاب و مجاهدت بزرگان در جهان حضور دارد و اندیشه الهی و معارف اهل بیت در آن در حال انتشار است؛ علامه طباطبایی نمادی از اندیشه های علمی و قوت های عملی است که سلوک و رفت و آمد ایشان تماما درس و جاذبه بود؛ صبوری، شکیبایی، بردباری اخلاص و ایثار از ویژگی های علامه طباطبایی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: باید از مجمع عالی حکمت اسلامی که نهالی پر خیر و برکت و شجره طیبه ای است تقدیر کنیم به خاطر کنگره ای که برای علامه طباطبایی برگزار کردند.

وی افزود: اساتید زیادی در مجمع عالی حکمت اسلامی نورافشانی می کنند به خصوص عزیزانی مثل آیات غروی، بهشتی و رمضانی و سایر دوستان حضور دارند؛ از حضرت آیت الله فیاضی که سرمایه بسیار ارزشمند علمی و معنوی برای حوزه هستند تشکر می کنم و همچنین از برنامه ریزان کنگره علامه طباطبایی ممنون و متشکر هستم.

ارسال نظرات