۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۹۵۳۹۵

نظرات نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

نظرات نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی صلاحیت مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش برسی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی صلاحیت مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش برسی شد.

در ابتدا رضا حاجی پور گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را ارائه کرد.

در ادامه نیز حجت الاسلام محمد باقری، احمد محرم‌زاده و سید کاظم دلخوش در مخالفت و حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، عباس گودرزی و زهره الهیان در موافقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نظارت خود را بیان کردند.

حاجی پور:

فیاضی از جامعه معلمان نیست و کارنامه عملی قابل اطمینانی ندارد

رضا حاجی پور گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد.

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

مستند به ماده (202 ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.

علیرضا منادی سفیدان

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (630 مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیرپیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

با توجه به نامه شماره 202778 مورخ 22/8/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه، به استناد مصوبه 503 مورخ 5/6/1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ 26/11/1390 ،2/2/1393 ،16/12/1394 و 11/4/1397 کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می باشد.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

1- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش

2- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیم‌گری و مدرسه‌محوری

3 -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت

4- تقویت آموزش‌های مهارت‌های زندگی و شغلی برای دانش‌آموزان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با آمایش سرزمین

5- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

6- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی

7- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان

8- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان

9- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهره‌وری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی

10- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی

11- ارتقاء جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت فعال، الهام‌بخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقه‌ای حوزه تعلیم و تربیت

خش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 36 درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و 54 درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 10 درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی بویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشته‌اند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیت الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.

حجت الاسلام باقری:

فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است

محمد باقری با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: من به عنوان نه اصولگرای تند و نه اصلاح طلب تند، بلکه به عنوان فردی مستقل معتقدم جناحی‌بازی پدر کشور را درآورده است اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک اصولگرای اصلاح طلب هستم که معتقدم می‌توانیم با تأکید بر اصول خودمان روش‌ها را اصلاح کنیم.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به یقین باید دنبال حجت شرعی در رابطه با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی باشیم، افزود: حتماً آقای رئیسی برای معرفی آقای فیاضی به چنین حجتی رسیده‌اند اما نمایندگان نیز باید به حجت شرعی برسیم تا بتوانیم به ایشان رأی دهیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون نفر معلم در آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه وجود دارد، ادامه داد: حال سوال این است که آقای رئیسی آیا در میان این یک میلیون نفر کسی مانند آقای فیاضی پیدا نشد این در حالی است که زمانی از آموزش و پرورش، مدیر برمی‌خیزید و در واقع وزیر و مدیرپرور بود اما اکنون بعد از 40 سال به این نتیجه رسیده‌ایم که از بین یک میلیون نفر نمی‌توان یک نفر را به عنوان وزیر انتخاب کرد تا سکانداری این مجموعه را بر دست گیرد.

حجت الاسلام باقری با اشاره به اینکه فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده و حتی مدیرعامل نیز نبوده است، گفت: به یقین این انتخاب معلمان را دلسرد خواهد کرد و توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متأسفانه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب یک معلم با کرامت انتخاب نکردیم که کرامت معلمان را حفظ کند، این در حالی است که ما در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم و سند تحول بهترین برنامه برای آن است اما کسی برای سکانداری این وزارتخانه مهم معرفی شده که حتی یک روز کار اجرایی نکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: توسعه کشور با آموزش و پرورش است و بنده معتقدم با انتخاب فیاضی تحولی که آقای رئیسی از آن صحبت می‌کند، شکل نخواهد گرفت چرا که وزیر پیشنهادی حتی یک روز هم مدیر نبوده که ببینیم آیا مدیر تحول‌گر است یا خیر تا بتواند با استناد به آن در آموزش و پرورش هم تحول ایجاد کند.

وی تأکید کرد: با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان باید به گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص این وزیر پیشنهادی توجه کنند. نمی‌توان گفت کمیسیون خود به خود به مخالفت با وی رسیده است. در واقع باید بررسی کنیم سوابق ایشان چقدر تحولی و انقلابی بوده لذا خواهش می‌کنم به ایشان رأی ندهید.

نماینده مردم بناب در مجلس گفت: رئیس جمهور صرفا یک هفته وقت دارد وزیر بعدی را انتخاب کند نه سه ماه، لذا خواهش دارم به احترام معلمان به ایشان رأی ندهید.

محرم‌زاده:

تقویت آموزش خصوصی مطرح شده در برنامه‌های فیاضی خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است

احمد محرم زاده یخفروزان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مخالفت بنده با این وزیر به جهت دلسوزی بوده چرا که وزارت آموزش و پرورش بسیار اساسی است و مدیران آینده را تربیت می‌کند، گفت: آقای فیاضی شما مدیر پرورشی کدام مدارس تهران بوده‌اید؟ چرا مدرک دکترای شما از نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست و علت نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفته‌اید.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه فیاضی از فعالیت خود در شورای فضای مجازی گفته که ربطی به آموزش و پرورش ندارد، عنوان کرد: طرح شما برای مشارکت با بخش دولتی چیست و وقتی از رتبه‌بندی صحبت می‌کنید هیچ مطالعه‌ای در این خصوص نداشته‌اید. در تحقیقات چیزی جز فقه دیده نمی‌شود پس چگونه خود را کارشناس مدیریت مهدکودک‌ها می‌دانید و وقتی از آسیب‌شناسی در حوزه آموزش و پرورش می‌گویید گزارشی از مطالعات شما در این خصوص پیدا نمی‌شود.

وی در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که به سند تحول اشاره کرده است، گفت: این سند تاکنون اجرا نشده و شما پیشنهادات اصلاحی درباره آن نداشته‌اید، تعارض منافع در تمامی ارکان آموزش و پرورش باعث آسیب به آن شده است که شما درباره آن برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: آموزش خصوصی و پولی خلاف اصل 30 قانون اساسی است لذا برنامه شما برای ارتقاء این بخش ناقض قانون است، همچنین تأکید بر تقویت بسته‌های کمک درسی دارید که این موضوع مافیای آموزش و پرورش را تقویت می‌کند.

محرم زاده در ادامه با اشاره به نبود بودجه رفاهی برای معلمان ابراز داشت: این نکته مطرح شده از سوی شما مثبت است اما هیچ راهکاری برای آن نداده‌اید، همچنین منظور شما از حیات طیبه دانش‌آموزان و نگرش آخرت گرایانه برای تربیت کودک و نوجوان مشخص نیست و بیان تعامل مدرسه و مسجد، ادبیات جدیدی است که شاخص عملیاتی برای آن ارائه نکرده‌اید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه نگرش سیستمی مدیریت را در تعارض با مدیریت جهادی دانست و گفت: پس چگونه می‌خواهید این دو را با هم انجام دهید، همچنین در مورد آموزش‌های بین‌المللی تأکید کرده‌اید اما مشخصی نیست از کدام کشورها می‌خواهید استفاده کنید چرا که با آموزه‌های دینی ما متفاوت هستند.

وی افزود: سازمان تربیت کودک در تئوری، لازم اما در در عمل جنایت است چرا که باعث ایجاد مافیا در این خصوص می‌شود. همچنین شما سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را نداشته‌اید و علیرغم اینکه به خوبی به اولویت‌ها و آسیب‌های آموزش و پرورش اشاره کرده‌اید و سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را داشته‌اید اما برنامه عملیاتی برای موضوعات مطرح شده خود ندارید لذا نظرات شما خوب است اما در حوزه عمل هیچ اقدامی وجود نداشته و ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تعدادی از نمایندگان معتقد هستند در صورت عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رئیس جمهور سه ماه دیگر برای معرفی وزیر جدید فرصت دارد در صورتی که تفسیر شورای نگهبان از این موضوع تنها برای یک بار صورت می‌گیرد پس باید با دقت نظر نسبت به وی رأی داد.

دلخوش:

خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت قرار ندارند/ وزیر پیشنهادی باید با مشکلات این حوزه آشنا باشد

سید کاظم دلخوش اباتری در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تقدیر از رئیس جمهور و هیات دولت در شعری خطاب به آیت الله رئیسی گفت: گفتند که یاران موافق هستند/ مجنون شدند و همه عاشق هستند/ نصف وزرای تو رئیس جمهور/ از مدرسه امام صادق هستند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه از روزهای قبل از انتخابات برای اولین بار نمایندگان برای رئیس جمهور امضا جمع آوری و از وی حمایت کردند، ادامه داد: در جریان رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان مردم در مجلس با دولت همراهی کردند و وزرای پیشنهادی، بیشترین رأی را در طول تاریخ انقلاب کسب نمودند.

وی خطاب به رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مجلس شما را از خود می داند و دوست نداریم در شرایط فعلی دشمنان خرده بگیرند و دولت شما را ناکارآمد نشان دهند، عنوان کرد: از برخی از اعضای تشکیلات شما سوال کردم و آنها اعلام کردند که مشورتی با این افراد نشده است، راه فعلی مناسب نیست و مشکلات اقتصادی کشور را افزایش می دهد.

دلخوش با بیان اینکه رئیس جمهور در مباحث خود اعلام کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با کتاب و مدرسه آشناست، تصریح کرد: از بدنه وزارت آموزش و پرورش با حضور 2 میلیون فرهنگی و معلم در طول تاریخ انقلاب رئیس جمهور، وزیر، استاندار و فرماندار انتخاب شده است و افراد علمی زیادی در آن حضور دارند، چرا باعث می شوید که فرهنگیان از شما برنجند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی جزوه ای را ارائه کرده که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مناسب است، ادامه داد: چگونه قصد دارید رتبه بندی معلمان را اجرا کنید؟ آقای میرکاظمی اعلام کرد که یک پنجم آن را تقبل می کند، اما وزیر پیشنهادی اعلام کرده است که رتبه بندی معلمان را به صورت کامل اجرا می کند! شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می دانید؟ شما در غیرانتفاعی تحصیل کردید، اما در دفاعیه خود به آن اشاره ای نکرده اید.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم افزود: در برنامه پنجم توسعه 10 درصد برای مدارس غیرانتفاعی پیش بینی شده، اما شما یک کلمه درخصوص درآمدهای آن مطلب ارائه نکرده اید، در برنامه شما اهداف بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت دیده نشده است. شما تجربه و تخصص وزارت آموزش و پرورش را ندارید و معلم و فرهنگی نبوده اید، اما مدتی در مرکز پژوهش ها فعالیت داشته اید.

دلخوش خطاب به رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از انقلاب اینگونه با این جامعه بزرگ برخورد شود، آموزش و پرورش و معلمان این موضوع را نمی پذیرند، عنوان کرد: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما قرار ندارند، در حال حاضر آموزش و پرورش 25 تا 30 درصد کسری دارد و بازنشستگان آن با مشکلاتی مواجهند. آیا مطالبات آنها با این جزوه پرداخت می شوند؟

حجت الاسلام غضنفرآبادی:

شجاعت در تصمیم‌گیری یکی از شاخص‌های برجسته مسعود فیاضی است

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: هفته گذشته دکتر مسعود فیاضی پس از ماه‌ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد. بلادرنگ شبکه‌های معاند نسبت به تخریب ایشان اقدام کردند، تخریب‌گران کسانی جز مروجان سند 2030، اختلاسگران صندوق فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش نبودند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: در جبهه مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دلسوزان موافقت خود را با دکتر فیاضی اعلام کردند، وزیری که برنامه‌های جدی خود را ارائه کرده و نشان داده می‌تواند تحول گسترده‌ای در آموزش و پرورش ایجاد کند.

وی با یادآوری شک و تردیدی که در ابتدا درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشت، اظهار کرد: با انجام تحقیقات و پس از جلسه‌ای که در کمیسیون قضایی و حقوقی با وزیر پیشنهادی داشتیم، تردیده ایم رفع و ایشان را نیروهای توانمند و قابلی دانستم. داشتن فهم درست از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها یکی از شاخص‌های مهمی است که آقای فیاضی از آن برخوردار است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور درباره سوابق اجرایی مسعود فیاضی گفت: با توجه به سوابق ایشان به عنوان معلم آموزشی و پرورشی، مطلع بودن از کتب و محتوای درسی و داشتن سابقه مدیرکل در آموزش و پرورش برایم ثابت شد که وی می‌تواند مدیری هر چند ناشناخته اما تحول آفرین باشد.

حجت الاسلام غضنفرآبادی یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش فارغ از اینکه از مجموعه آموزش و پرورش است باید باور قلبی به اهمیت این مجموعه داشته باشد که آقای فیاضی از این موضوع بهره‌مند است، آموزش و پرورش با بیش از 15 میلیون دانش‌آموز و 1.5 میلیون معلم، نظرات، پیشنهادات و مطالبات گسترده‌ای دارد که وزیر باید از بین مجموع درخواست‌ها و مطالبات نظر صحیح را انتخاب و تصمیم‌گیری کند و آقای فیاضی از شجاعت و شایستگی لازم در این زمینه برخوردار است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: آقای رئیس جمهور برای باند و جناح به صحنه وارد نشده‌اند، ایشان حتی حاضر به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نبودند اما با توجه به مشکلات و دغدغه‌های مردم و درخواست دلسوزان و انقلابیون از وی وارد صحنه انتخابات و پیروز این عرصه شدند، آیا رئیس جمهوری که شبانه روز وقت خود را برای رفع گرفتاری مردم صرف می‌کند، مدیری که از توانمندی لازم برخوردار نباشد را معرفی خواهد کرد؟

وی در ادامه افزود: شجاعت در تصمیم‌گیری یکی از نکات برجسته آقای فیاضی است، همچنین جوان بودن، دانشگاهی و طلبه بودن ایشان شایان توجه است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مسیر روشن و تحولی قرار دارد، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر موضوع جوانگرایی و به کارگیری جوانان مومن، جهادی و انقلابی در عرصه‌های مختلف تأکید دارند و امروز آقای فیاضی جوانی مومن، جهادی و انقلابی است که به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است.

حجت الاسلام غضنفرآبادی ادامه داد: با توجه به شاخص‌های جوانگرایی، خلاقیت، ابتکار، شجاعت، داشتن فکر روشن و برخورداری از امید و خطرپذیری دکتر فیاضی را مناسب این پست می‌دانم. ما باید به کارشناسی دولت اعتماد کنیم و با رأی مثبت و مساعدت به دولت به آقای فیاضی به عنوان یک جوان دلسوز انقلابی اعتماد کنیم.

گودرزی:

فیاضی به مشکلات حوزه آموزش و پرورش مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد

عباس گودرزی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: روزی که از تریبون مجلس نام آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد، جمعی از همکاران – که به نظر بنده اقدام نادرست و خلاف مشی رهبر معظم انقلاب بود- عدد 2 را اعلام کرده و با ایشان مخالفت کردند. در همان روز با یکی از همکاران که مخالف وزیر پیشنهادی بود، صحبت کرده و پرسیدم که آیا صحبت های وزیر پیشنهادی را شنیده ای؟ پاسخ ایشان خیر بود و دلیل وی این بود که وزیر پیشنهادی از بدنه آموزش و پرورش نیست.

نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه همان روز به همکار خود گفتم که آیا ما در خانه ملت متولد شده ایم که امروز وکیل مردم هستیم و تصمیم می گیریم، افزود: به وی گفتم که نه تایید و نه رد کنیم، بلکه توقف کنیم و به صحبت های وزیر پیشنهادی گوش دهیم.

وی اضافه کرد: اگر کسی از روز نخست شاغل در یک دستگاهی نبود، این بدان معنا نیست که قدرت اداره آن دستگاه را ندارد، در دوران انتخابات نیز به من و شما در فضای مجازی از این صحبت ها گفته می شد تا انتخابات را مهندسی کنند.

گودرزی تصریح کرد: مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی، مسلط به اوضاع کشور، توانمند و آشنا با محاسبات کشور است و این مجلس باید وزیری را انتخاب کند که اهل سیاست پژوهی باشد، چرا که مشکل کنونی کشور این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تفکر استراتژیک باید بر سازمان ها حاکم شود، اضافه کرد: آیا ما در مجلس متولد شدیم یا رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری متول شده است؟ الزاماً ممکن است افراد مربوط به بدنه یک دستگاه نباشند، همانند بسیاری از ما که پیش از نمایندگی فعالیت هایی داشتیم که از افرادی که چندین دوره وکیل مردم در خانه ملت بودند نیز موثرتر بوده ایم.

وی با بیان اینکه هرچند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه نیست، اما مامور به خدمت در این وزارتخانه بوده است، ادامه داد: وی در بحث سیاست پژوهی فعال بوده و به دنبال اتصال حوزه و دانشگاه است.

گودرزی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید انسان های موحد، مومن، معتقد به معاد، آشنا به مسئولیت های مربوط به خود، خدا، دیگران ، عدالت خواه و جهادگر تربیت کند، افزود: این وزارتخانه باید افرادی مانند سردار شهید محمد بروجردی، چمران، باکری و... را تربیت کند.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی به مشکلات مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد، ادامه داد: وی توانسته رتبه نخست کنکور در سهمیه و 220 کشوری را به دست آورد، بنابراین نخبه است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه شرایط کنونی عمومی کشور، منطقه و مذاکرات نیاز به وفاق، همدلی، انسجام و همبستگی با دولت انقلابی را بیش از پیش دارد، تصریح کرد: پس از شنیدن صحبت های وزیر پیشنهادی، به این نتیجه رسیدم که باید به فیاضی رأی اعتماد دهیم.

الهیان:

انتخاب افراد با تجربه اما تکراری به معنای استمرار وضعیت فعلی است

زهره الهیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: دولت سیزدهم بیشترین اعضای هیأت علمی را در میان مسئولین و وزرا دارد و باید در اظهارنظرها در مورد آن انصاف را رعایت کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در مورد وزارت آموزش و پرورشی صحبت می‌کنیم که علاوه بر یک وزارتخانه مهم باید یک نگاه استراتژیک و آینده پژوهانه نیز به آن داشت چرا که تربیت عناصر و فرزندان آینده کشور را در دست دارد و باید مدیری کارآمد، کارشناس، کلان‌نگر، انقلابی و مدبر برای آن انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: لذا باید فرصت دهیم که آقای فیاضی در این مسیر برنامه‌های خود را عملیاتی کند، انتخاب افراد باتجربه ولی تکراری به معنی استمرار وضعیت پرچالش امروزی است در حالی که آقای فیاضی در ساختار آموزش و پرورش تجربه مدیرکلی دارند و 7 سال سابقه تدریس داشته و افق و چشم‌اندازهایی را برای آموزش و پرورش تدوین کرده است اما ما بحث نسبت فامیلی را در مورد ایشان بارها شنیده‌ایم اما کسی در مورد برادر شهید ایشان سخنی نگفته است.

الهیان با اشاره به تدوین برنامه تحولی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اجرای سند تحولی آموزش و پرورش گفت: برنامه 40 صفحه‌ای تدوین شده توسط ایشان به معنای ختم سند 2030 است و این یعنی پرونده 2030 در آموزش و پرورش بسته می‌شود و موج تخریب در رسانه‌های بیگانه نشان می دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تحول در زیرساخت‌ها، تحول در نیروی انسانی، ساختار اداری، مالی و همین طور تحول در ساختار نرم‌افزاری و سخت‌افزازی آموزش و پرورش در برنامه‌های ایشان دیده می‌شود، ما همه در خصوص پرداختن به مطالبات معوق و به حق معلمان در این سال‌ها شنیده‌ایم اما آیا سوال شده است که تحول نرم‌افزاری در آموزش و پرورش چه جایگاهی در برنامه‌ها دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نظریه جامع حکمت و فلسفه امام (ره) در آموزش و پرورش گفت: ما برای تحقق این نظریه گام‌های مهمی برنداشتیم و دانش‌آموزان ما دچار بحران هویتی در آموزش و پرورش هستند و چگونه زیستن و از کجا آمده و به کجا رفتن به دانش‌آموزان ما آموزش داده نمی‌شود و آنها با انبوهی از محفوظات و حساب و ریاضی مواجه شدند در حالی که آقای فیاضی برنامه جامعی برای این موضوعات دارد.

الهیان در پایان تأکید کرد: وزیر پیشنهادی برای فضای مجازی و هوشمندسازی مدارس، عدالت آموزشی، دانشگاه‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش و سایر بخش‌های این وزارتخانه برنامه مفصل و جامعی دارد.

ارسال نظرات