۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
کد خبر: ۶۹۵۵۵۲

قصد فنلاند برای تبدیل شدن به باسوادترین کشور جهان تا سال ۲۰۳۰

قصد فنلاند برای تبدیل شدن به باسوادترین کشور جهان تا سال ۲۰۳۰
مرکز ملی آموزش فنلاند با انتشار سند یک راهبرد ملی از تلاش این کشور برای بهبود سطح سوادآموزی فنلاندی ها در همه سنین و قصد فنلاند برای تبدیل شدن به باسوادترین کشور جهان تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، تارنمای «مایور» که پورتال اروپایی برای شهرها و شهروندان است که هدف آن افزایش تفاهم و انسجام بین شهروندان اتحادیه اروپا، مقام های محلی و نهادهای این اتحادیه است، سطح سواد افراد جوان در ۲۰ سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

مرکز ملی آموزش فنلاند با این راهبرد جدید، ارگان های مختلف را برای ارتقاء توسعه چند سوادی و کاهش شکاف های موجود بسیج می کند.

فنلاند در راستای تبدیل شدن به باسوادترین کشور جهان تا سال ۲۰۳۰، از شهروندان خود می خواهد نه تنها از مهارت خواندن و نوشتن برخوردار شوند، بلکه همچنین توانایی تولید، تفسیر و تحلیل مقوله های دیگری چون تصاویر، آمار و غیره را کسب کنند.

«لی آندرسون» وزیر آموزش فنلاند در توضیح این مساله گفت: همانطور که جامعه تغییر می کند، الزامات سواد نیز تغییر می کند.

وی افزود: ما می خواهیم همه را درگیر نگه داریم، از اینرو مهارت های چند سوادی باید در زندگی روزمره، کار و تحصیل حفظ شود و توسعه یابد.

به منظور تقویت سطح سواد جامعه فنلاند، نهادهای مختلفی بسیج شده اند که شامل مراکز مشاوره، موسسات آموزشی، کتابخانه ها و سایر موارد هستند.

مهمتر از همه، این مراکز شامل شهرداری هایی می شوند که به طور طبیعی نقش مهمی در تحقق هدف چند سوادی ایفا می کنند.

در این میان، سه گام مهم برای کاهش شکاف در سطح سواد جامعه عنوان شده است که عبارتند از: تقویت و ایجاد ساختارهایی برای سوادآموزی، تقویت مهارت های چند سوادی حرفه ای ها و فرصت دهی به خوانندگان در هر سنی که نسبت به مطالعه مشتاق شوند.

«مینا کلها» مدیرکل شورای ملی آموزش فنلاند از اهمیت سرمایه گذاری در زمینه راهبرد سوادآموزی ملی سخن گفت و تاکید کرد که سوادآموزی اساس همه یادگیری ها و رفاه و همچنین ایجاد یک جامعه کارآمد است.

ارسال نظرات