۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۹۵۵۸۷

همایش فقیه فقه سیاسی، برگزار شد

همایش فقیه فقه سیاسی، برگزار شد
همایش دهمین سالگرد رحلت آیت الله عمید زنجانی، با حضور آیت الله اراکی، آیت الله علیدوست و حجج الاسلام ارسطا و موسی زاده در دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس روحانیت خبرگزاری رسا، همایش دهمین سالگرد رحلت آیت الله عباسعلی عمید زنجانی، صبح امروز در سالن جلسات دانشگاه باقر العلوم (ع) قم برگزار شد.

در این همایش آیت الله محسن اراکی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، حجت الاسلام محمدجواد ارسطا و حجت الاسلام ابراهیم موسی زاده، که با دبیری حجت الاسلام احمد رهدار عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) صورت گرفت به سخنرانی پرداختند.

آیت الله اراکی با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش بیان داشت: آیت الله عمید زنجانی واقعا فقیه فقه سیاسی و فقیهی زمان شناس بود و ابعاد شخصیتی ایشان اعم از ابعاد علمی و اخلاقی، بسیار پر دامنه و گوناگون است که شخصیت ارجمند و کم نظیر ایشان را تشکیل می‌دهد که شایسته تحقیق و پژوهش و درس آموزی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تبیین نوع ترکیب فقه سیاسی با فقه سیاست، اظهار کرد: کل اسلام سیاست است و چیزی جز سیاست نیست و تمام احکام اسلام و تمام قوانین سیاسی اسلام چیزی جز سیاست نیست و احکامی مثل نماز، روزه و حج بخشی از این سیاست و نظام سیاسی است.

در بخش دیگر از این نشست آیت الله علیدوست بر لزوم احترام نسب به علم و دانش اظهار داشت: احترام به آیت الله عمید زنجانی احترام به دانش، فقه، اندیشه و ظرفیت‌ها است، و حُسن چنین همایش‌هایی این است که ذهن‌ها را آگاه می‌کند و از فراموشی ظرفیت‌ها جلوگیری می‌ کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به برخی ایرادات آثار آیت الله عمید زنجانی، با ارائه پشنهاداتی به برگزار کنندگان این هماش، افزود: باید کار‌های فقهی ایشان امتداد یافته و مسائل مربوط به فقه سیاسی تکمیل شده و بر برخی از آثار ایشان تعلیق زده شود.

در بخشی از این همایش حجت الاسلام ارسطا عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران به ذکر مقدمه کوتاهی از شخصیت علمی آیت الله عمید زنجانی پرداخت و گفت: ایشان از شخصیت‌های بسیار برجسته و صاحب نظر در حوزه فقه سیاسی است که از حیث اخلاقی نیز انسانی بزرگ، بزرگ منش و بسیار متواضع بود.

عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران با اشاره به آثار متعدد آیت الله عمید زنجانی در حوزه فقه سیاسی اظهار داشت: کاری که ایشان در حوزه فقه سیاسی انجام داد، کاری بسیارکم نظیر است و اینکه شخصی در دانشگاه تحصیلات آکادمیک امروزی نداشته و توانسته به عرصه حقوق عمومی ورود پیدا کند و در زمینه‌های مختلف با قلم خود کتاب‌های ارزشمندی را تدوین کند کاری بسیار بزرگ است.

در بخشی دیگر از این همایش حجت الاسلام ابراهیم موسی زاده، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از ویژگی‌های آیت الله عمید زنجانی ابراز داشت: ایشان در برخورد با اشخاص، بسیار محترمانه و بزرگوارانه عمل می‌کرد و از انتقادات و نظریه‌های افراد استقبال می‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان خاطراتی از بیماری آیت الله عمید زنجانی، اظهار داشت: ایشان حتی با وضعیت سخت بیماری خود، تمام تلاش و کوشش خود را برای تحصیل علمی و نگارش آثار و مقالات متعدد به کار بست.

ارسال نظرات