۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۹۵۹۴۱
رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان:

در حوزه کتاب و کتابخوانی نباید فرصت سوزی کرد

در حوزه کتاب و کتابخوانی نباید فرصت سوزی کرد
اصفهان - حجت الاسلام بصیرتی با اشاره به اینکه در حوزه کتاب و کتابخوانی نباید فرصت سوزی کرد، گفت: کاشان یک سال فرصت پایتختی کتاب نتوانست استفاده کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مهدی بصیرتی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز به کار مجدد کتابخانه آیت الله مدنی و مراسم بازگشایی کتابخانه تخصصی مدیریت شهری کاشان با اشاره به اینکه در موضوع کتاب نباید در فرصت سوزی کرد، افزود: شهرستان کاشان یک سال پایتخت کتاب کشور بود، اما ازاین فرصت نتوانست استفاده کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز شهرستان کاشان برای دوسال کاشان بعنوان پایتخت ملی نهج‌البلاغه کشور انتخاب شده است، افزود: از فرصت‌های به دست آمده باید در راستای تامین زیرساخت‌های این حوزه استفاده کرد.

حجت الاسلام بصیرتی به لزوم همکاری وهم‌افزایی دستگاه‌های خدماتی و اجرایی کاشان تأکید کرد واظهار داشت: انسجام شهری در تامین زیرساخت‌های لازم در حوزه کتاب ضروری است.

لزوم فعالیت کتابخانه‌های تخصصی در کاشان

میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز بازگشایی کتابخانه مدیریت شهری را بیانگرهدف گذاری هوشمندانه برای نقش آفرینی تخصص محوری دانست و ادامه داد: کتاب یکی از باورپذیرترین عنصر‌های فرهنگی و از دلپذیرترین امکان‌های تنفسی برای جامعه پر نشاط و با انگیزه است که جدای از جذابیت برای همه گروه‌های سنی، نقش آفرینی آن در ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و رشد حیات علمی اجتناب ناپذپراست.

وی به لزوم فعالیت کتابخانه‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: بازگشایی کتابخانه تخصصی مدیریت شهری نشانه هدف‌گذاری هوشمندانه مدیریت شهری برای توجه دادن به نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری تخصص محوری است.

بین کتاب، کتابخانه، کتابدار و کتابخوان نسبت قابل قبولی وجود ندارد

به گفته وی با وجود گسترش مراکز علمی و آموزشی و رشد سواد عمومی و دانش‌های تخصصی از رهگذر کتاب و کتابخانه، اما همچنان بین کتاب، کتابخانه، کتابدار وکتابخوان نسبت قابل قبولی وجود ندارد.

نمکی افزود: تلاش خادمان کتاب از جمله نویسندگان، ناشران، مدیریت امور کتاب و کتابخوانی و کوشش برای فراهم‌سازی یک محصول کیفی که بتواند رضایت مخاطب را جلب کند، تلاشی ستودنی است، اما وقتی رابطه بین تولید، عرضه و تقاضا ناهمگون باشد باید به دنبال بازخوانی سازوکار‌ها و اتخاذ کاربست‌های تازه بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان تمرکز بر رویکرد ایجاد فضا‌های کتابخوانی اختصاصی و تخصصی را یکی از موضوعات مغفول مانده و یا کمترمورد توجه قرار گرفته دانست وابرازداشت: کتابخانه‌های تخصصی می‌تواند علاوه برهدفمند کردن علایق و گرایش‌ها، مرکزی برای تولید اندیشه وعلم باشد.

کتاب می‌تواند اندیشه ناب را به خواننده منتقل کند

پمحمد حسین واحدیان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان نیز در این مراسم، گفت: کتاب سبب سرزندگی وهویت بخشی به شهروندان و حفظ ارتباط موثر با مدیریت شهری می‌شود.

وی کتاب و مطالعه کتاب را برای جامعه امروز ضروری دانست و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، متاسفانه امکان حضورعلاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه آیت الله مدنی کاشانی فراهم نبود، اما امروز این شرایط باردیگر آماده شده است.

واحدیان با اشاره به بازگشایی کتابخانه تخصصی مدیریت شهری در کنار کتابخانه آیت الله مدنی ابراز داشت: ازمجموع شش هزار جلد کتاب موجود در این کتابخانه بیش از ۵۰۰ جلد در مرحله نخست به موضوع مدیریت شهری اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به انجام پروژه‌های مختلف در فضای کالبدی شهر افزود: بحث سرزندگی، پویایی و هویت بخشی ممکن است در فضای کالبدی رخ ندهد و از این رو با توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌توان به این مهم رسید.

واحدیان با بیان اینکه کتاب می‌تواند اندیشه ناب را به خواننده منتقل کند، افزود: با نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، شهروندان هم با حقوق خود آشنا و هم نگاهی مثبت به موضوع مطالبه گری خواهند داشت.

لازم به ذکر است، هم اکنون از مجموع شش هزار جلد کتاب موجود در کتابخانه آیت‌اله مدنی بیش از ۵۰۰ جلد در مرحله نخست به موضوع مدیریت شهری اختصاص داده شده است.

شایان ذکراست، با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان حضورعلاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه آیت الله مدنی کاشانی فراهم نبود، اما امروزبا دیگراین شرایط آماده شده است و همزمان با آن کتابخانه تخصصی مدیریت شهری در کنار کتابخانه آیت الله مدنی گشایش یافت./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات