۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۹۵۹۵۳

۱۸ درصد آرای حوزه‌های رأی‌گیری انتخابات عراق ابطال شد

۱۸ درصد آرای حوزه‌های رأی‌گیری انتخابات عراق ابطال شد
رئیس ائتلاف الفتح عراق از ابطال ۱۸ درصد آرای حوزه‌های رأی‌گیری به دستور کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر داد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دانشجو، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق امروز (دوشنبه) در خلال دیدار با یک هیأت سیاسی ترکمن به سرپرستی «حسن توران» در بغداد از ابطال آرای ۱۸ درصد حوزه‌‌های رأی‌گیری خبر به دستور کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر داد.

به نوشته وبگاه المعلومه، در بیانیه دفتر العامری آمده است که دو طرف در این دیدار با متهم‌ کردن کمیساریای عالی انتخابات به سوءمدیریت و اقدامات غیر قانونی در روند انتخابات، این عالی‌ترین نهاد انتخاباتی عراق را در ایجاد شرایط کنونی سهیم دانستند.

هادی العامری در این دیدار گفت که طبق تصمیم هیأت قضایی (زیر مجموعه کمیساریای عالی انتخابات) آرای ۶۰۰۰ حوزه رأی‌گیری که رأس ساعت شش درب‌های خود را نبسته بودند، باطل اعلام شده است. همچنین آرای ۴۰۰۰ حوزه نیز به دلیل تکراری بودن اثر انگشت‌ها ابطال شده و در مجموع ۱۰۰۰۰ حوزه رأی‌گیری یعنی ۱۸ درصد مجموع حوزه‌ها (تعداد کل ۵۵ هزار حوزه) فاقد اعتبار است.

به گفته وی این اعداد و ارقام بسیار قابل توجه و تأثیرگذار است و به نوبه خود می‌تواند اثر بالایی بر نتیجه انتخابات داشته باشد.

العامری دیروز نیز در دیدار با حیدر العبادی و ایاد العلاوی گفته بود که شکایت ارائه شده از سوی ائتلاف الفتح به دادگاه فدرال در روز پنجشنبه پیش، دارای ادله کافی برای ابطال و لغو نتایج انتخابات است.

«عماد جمیل محسن» عضو کمیسیون انتخابات عراق نیز به خبرگزاری رسمی این کشور گفته که شکایت‌های دریافت شده، تاثیر زیادی بر نتایج انتخابات پارلمانی این کشور گذاشته است.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

ارسال نظرات