۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۹۶۰۹۹
فرمانده تیپ ۸۳ امام صادق(ع):

تیپ امام صادق از زمان جنگ در کنار مردم و نظام بوده است

تیپ امام صادق از زمان جنگ در کنار مردم و نظام بوده است
حجت‌الاسلام منتظرزاده گفت: اعضای تیپ امام جعفر صادق(ع) از زمان جنگ در قالب نیرو‌های رزمی و تبلیغی در هرجایی که به کمک نیاز بوده، حاضر شدند و در کنار مردم و نظام بوده‌اند.

تیپ رزمی تبلیغی امام صادق(ع) از ابتدای انقلاب و با تلاش‌های علما و طلاب شاخص در سازماندهی و اعزام طلاب به جبهه‌ها آغاز شد تا مسؤولیت‌های مختلفی از جمله امامت جماعت تا تبلیغ دین و پاسخگویی به مسائل شرعی رزمندگان را برعهده داشته باشند. در جایی هم که شاید ترس در جان برخی از رزمندگان می‌افتاد، ایستادگی و پیشرو بودن طلاب، باعث دلگرمی و افزایش شجاعت در رزمندگان می‌شد و دل آن‌ها را برای پیروزی محکم می‌کرد. در زمان حاضر نیز تیپ امام صادق(ع) به‌ویژه در مدیریت بحران‌های طبیعی پیش آمده از سیل و زلزله تا شیوع بیماری کرونا، به اندازه توانایی و امکانات خود در کنار مردم ایستاد و به مردم دلگرمی داد و تلاش کرد تا اوضاع زندگی آنها را بهبود دهد.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مجید منتظرزاده، فرمانده تیپ ۸۳ امام صادق (ع) به بررسی ویژگی‌های تفکر بسیجی در میان طلاب و همچنین اقدامات این تیپ در خدمت رسانی به مردم و نظام اسلامی پرداخته است که در ادامه می خوانید:

رسا ـ ویژگی‌های بسیجی در طلاب چگونه تبلور می‌یابد؟

طلاب بسیجی، بایستی ضمن اینکه همه شاخصه‌های بسیجی، مانند پرهیزکاری، ایثار، استقامت، نیایش، خودسازی، اعتقاد به حکومت اسلامی را داشته باشند، باید در جهت آشنا نمودن مردم با ارزش‌های اسلامی و مبانی انقلاب همت گذارند. طلاب بسیجی باید مانند پیامبر، طبیب دوار بطبه باشند که به دنبال کسانی که ضعف و مشکلاتی داشتند می‌گشتند و تلاش می‌کردند تا آن‌ها را به راه راست هدایت کنند. یک طلبه بسیجی باید الگو‌هایی مانند عمار یاسر، آن رسالت مهم خودشان را فراموش نکند.

تیپ امام صادق از زمان جنگ در کنار مردم و نظام بوده
عمار یاسر ضمن اینکه در میدان جهاد و مبارزه با دشمن شرکت می‌کرد، در بحث روشنگری و شناساندن راه حق که همان صراط مستقیم هم در میدان حضور داشت. او از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌کرد. جناب عمار وقتی در بحبوحه جنگ کسی را می‌دید که مشکل یا شبهه‌ای داشت به سراغ او می‌رفت و آن‌ها را راهنمایی می‌کرد.


یک طلبه بسیجی نیز باید به همین شکل گام بردارد، روشنگری کند و در تمام فضا‌های حقیقی و مجازی و در جا‌هایی که دشمن عملیات روانی انجام می‌دهد و با القای شبهات متعدد، دین، ایمان و انگیزه‌های جوانان ما را مورد هجمه قرار می‌دهد حضور پیدا کند و در جهت شناساندن اسلام ناب محمدی به همه اقشار و به خصوص جوانان بکوشد. حقیقتاً امروز جوانان ما در معرض سنگین‌ترین تهاجم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب تحت شبیخون فرهنگی قرار گرفته‌اند و یکی از رسالت‌ها و وظایف مهم طلاب و روحانیون، روشنگری کردن و تبیین اهداف و آرمان‌های انقلاب و خنثی کردن توطئه‌های دشمن باشد.

رسا ـ به‌نظر شما بارزترین ویژگی‌های امامین انقلاب به‌عنوان الگوی بسیجی برای طلاب و سپس سایر اقشار چیست؟

اگر بخواهیم ویژگی‌های امامین انقلاب را بشماریم، اول باید به خلوص نیت و ارتباط عاشقانه آن‌ها با خدای خودشان اشاره کنیم. امامین انقلاب اهل راز و نیاز با خدا، تهجد و شب زنده داری‌اند. فردی از نزدیکان رهبر انقلاب تعریف می‌کرد که وقتی ایشان به جمکران تشریف آورده بودند، حال خوشی داشتند، نزدیک به نیم ساعت گریه می‌کردند و در سجده‌های طولانی به سر می‌بردند، وقتی سرشان را از سجده برداشتند، سجاده‌شان از شدت تضرع و گریه خیس شده بود.


ویژگی‌ها و صفت بارز دیگر ایشان، آن شجاعت، صلابت و نترسیدن از دشمن است. البته لازمه این‌ها راز نیاز و ارتباط قوی و عمیق با خداوند متعال است که در نتیجه، شجاعت و صلابت در آن‌ها شکل می‌گیرد. همواره امامین انقلاب این شجاعت و صلابت را نشان می‌دادند. وقتی گفتند ناو آمریکایی به خلیج فارس آمده و برخی ترسیدند، امام فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این حرف بسیار سنگینی بود؛ اما امام مانند کوه در مقابل دشمن ایستادند، نترسیدند و به دیگر اقشار مردم روحیه دادند.

تیپ امام صادق از زمان جنگ در کنار مردم و نظام بوده
صفت دیگری که به نظر من بسیار ویژگی خاص و بارزی است، ساده زیستی و دوری ایشان از زندگی تشریفاتی و تجمل‌گرایی بود. معمولاً شنیده‌اید که سطح زندگی این دو بزرگوار مانند مردم کم برخوردار است. کسانی که از وضعیت زندگی ایشان خبر دارند، می‌دانند که رهبر انقلاب حتی در زمانی که رئیس جمهور بودند، حتی از لحاظ مصرف گوشت، در آن زمان فقط به صورت کوپنی تأمین می‌شد.

رئیس جمهور یک کشور، به چه میزان باید مهذّب و ساده زیست باشد، با اینکه همه امکانات مملکت تحت اختیار ایشان باشد، زندگی‌شان در اندازه مردم سطح پایین باشد تا منتظر قند کوپنی بماند. البته ویژگی‌های دیگری مانند بصیرت بالا و دشمن شناسی ایشان مورد توجه قرار دارد.

رسا ـ تیپ امام صادق به عنوان یکی از نمادهای تفکر بسیجی و طلبه چه خدمت‌هایی را برای انقلاب و مردم انجام داده است؟

اعضای تیپ امام جعفر صادق (ع) از زمان جنگ در قالب نیرو‌های رزمی و تبلیغی حاضر بوده‌اند و شهدایی را تقدیم کرده‌اند. بعد از جنگ، در آن رزمایش‌ها و مانور‌هایی که در جای جای کشور برگزار می‌شد، نیرو‌های تیپ امام جعفر صادق (ع) حاضر بودند. همینطور در هر جایی که به کمک نیرو‌های تیپ امام صادق (ع) بود، ما حاضر بوده‌ایم. در حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، نیرو‌های تیپ در قالب گروه‌های جهادی در کنار مردم حضور می‌یافتند و به آن‌ها کمک می‌کردند.

تیپ امام صادق از زمان جنگ در کنار مردم و نظام بوده

در مقوله دفاع از حرم، گردان‌های تیپ امام صادق (ع) در سوریه حاضر بودند و در کنار رزمندگان، کمک می‌کردند. تیپ امام صادق (ع) در بحث محرومیت زدایی نیز در مناطق کم برخوردار فعالیت‌های بسیار قابل توجهی انجام داده است. رزمندگان تیپ امام صادق (ع) در بحث کرونا از همان ابتدا در ضدعفونی کردن معابر، حضور در آرامستان‌ها در حالی که بخشی از مردم واهمه داشتند و به سمت اموات نمی‌رفتند، این دوستان عزیز و روحانیون بسیجی گردان‌های تیپ امام جعفر صادق (ع) حاضر بودند. همین‌طور در بیمارستان‌ها حضور پیدا می‌کردند و هر کاری که از دستشان بر می‌آمد، از مشاوره، صحبت کردن با مریض‌ها و دلداری کردن، حضور در منزل افرادی که عزیزانشان را از دست داده بودند قابل توجه است.

رزمندگان و بسیجیان تیپ امام صادق (ع) در آماده کردن مواد غذایی و مواردی که نیاز داشتند تا رساندن و توزیع آن‌ها میان نیازمندان، همچنین طبخ غذای گرم در آشپزخانه تیپ، گاهی تا چند هزار غذای گرم در یک روز آماده می‌شد و میان افراد بی‌بضاعت توزیع می‌شد. در ماجرای واکسیناسیون، بیش از ۲۶ هزار نفر با کمک گروه‌های جهادی تیپ امام صادق (ع) واکسینه شدند. در هر عرصه‌ای که نیاز باشد، دوستان ما حاضر هستند. فعالیت‌های تبیینی در مبارزه با فعالیت‌های دشمن در فضای مجازی از جمله اقدامات دیگری است که بسیجیان تیپ امام صادق (ع) دنبال می‌کنند.

نیرو‌های گردان‌ها، برگزاری کلاس‌ها و جلسات تبیینی در مباحث عقیدتی و سیاسی، عزیزان ما فعال هستند. هر جایی هم که نیاز نظام باشد تا در هرجایی، احساس کنند رهبر عزیز ما بخواهند بسیجیان ما حاضر باشند، در آنجا حاضر هستند و با افتخار مشغول خدمت به مردم و نظام اسلامی خواهند بود.

رسا ـ ممنون از اینکه فرصتتان را در اختیار ما قرار دادید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات