۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۹۶۱۳۸
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

راه های مقابله با مهاجرفرستی/ ضرورت برخورد با اساتید خائن

راه های مقابله با مهاجرفرستی/ ضرورت برخورد با اساتید خائن
رییس دانشگاه قم گفت: مسؤولان شرایط خدمت نخبگان در داخل کشور را فراهم کنند، زیرا نخبگان اگر نتوانند در داخل کشور مؤثر باشند به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان، مهاجرت به کشورهای دیگر و برگشت به کشور را بلامانع دانستند، اما مهاجرفرستی و اینکه برخی، جوان نخبه را از آینده مأیوس، و او را به ترک میهن تشویق کنند را خیانت دانستند، از این رو حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در تبیین سخنان رهبر انقلاب در این زمینه گفت: در دیدار رهبر معظم انقلاب و نخبگان مباحث کلیدی و بسیار مهمی مطرح شد که از مهمترین این مباحث مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر بود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز بیان کرد: امروز رفت و آمدها و ارتباط میان قاره ها و کشورهای جهان بسیار آسان و نزدیک شده، از این رو مهاجرت افراد به کشورهای دیگر امر عادی است، اما مدیریت، اداره و پیشرفت و توسعه هر کشور برعهده نخگبان آن بوده، از این رو باید مهاجرت نخبگان را با حساسیت ویژه دنبال کرد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر نخبگان جامعه از سرمایه های کشور برای مهاجرت و فراگیری علم در کشورهای دیگر استفاده می کنند، باید نخبگان در مقابل آن برای خدمت، توسعه، عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنند.

مسؤولان زیرساخت های خدمت نخبگان به کشور را فراهم کنند

وی تصریح کرد: مسؤولان کشور شرایط خدمت نخبگان در داخل کشور را فراهم کنند، زیرا افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند، اگر نتوانند در داخل کشور مؤثر باشند به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند و در جوامع دیگر مشغول به فعالیت خواهند شد.

رییس دانشگاه قم با انتقاد از محدودیت پذیرش دانشجویان پزشکی در سالیان اخیر، گفت: این مسأله سبب می شود که خیلی از افرادی که استعداد پزشکی دارند، برای تحصیل و اشتغال به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، اما اگر مسؤولان پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاه های داخل کشور را افزایش دهند، جلوی مهاجرت نخبگان پزشکی گرفته می شود.

با اساتید خائن برخورد قانونی صورت گیرد

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان اینکه تبادل اطلاعات مجامع علمی دنیا با یکدیگر و آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی فعالیتی مرسوم در دنیا است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار نخبگان فرمودند که باید مسؤولان زمینه های برگشت نخبگان به جامعه را فراهم کنند.

رییس دانشگاه قم تصریح کرد: استادانی که در کلاس، آینده کشور و متخصصان را تیره و تار توصیف کرده و سبب می شوند دانشجویان نخبه، با استعداد و تیزهوش به مهاجرت بدون بازگشت روی بیاورند، خیانت بزرگی به کشور و انقلاب اسلامی می کنند که باید با این استادان خائن برخورد قانونی صورت گیرد.

اساتید انقلابی دانشجویان را برای خدمت به جامعه امیدوار کنند

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه هرچند نقاط مثبت و منفی در کشور وجود دارد، اما فعالیت های مثبت از آسیب ها و نقاط منفی بسیار بیشتر است، گفت: باید استادان مؤمن و انقلابی به طور واقع بینانه واقعیت های کشور را برای دانشجویان مطرح و دانشجویان را برای خدمت رسانی به جامعه امیدوار کنند.

وی بر لزوم امید آفرینی در دانشگاه‌ها از سوی اساتید انقلابی در دانشگاه ها تأکید کرد و افزود: باید وزارت علوم و وزارت بهداشت کمک کنند که نخبگان جامعه در نهادها و گروه های پژوهشی مشغول به فعالیت شوند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان اینکه مسؤولان نظام اسلامی وظیفه دارند که زمینه های مهاجرت معکوس نخبگان به داخل کشور و جلوگیری از مهاجرت نخبگان کنونی را فراهم کنند، افزود: راه اندازی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها سبب شده که بسیاری از نخبگان جذب این شرکت ها شوند و مهاجرت معکوس نخبگان به داخل کشور نیز شتاب گیرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
مهاجر فرستی واژه سختی است و فهم آن دشوار است
1
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
درود بر حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دیر باز که امر بسیار مهمی را مطرح کرده و توجه داشتن به آن را بحق کار ساز و مفید دانسته اند .
بکار گرفتن نخبگان در داخل کشور و قدر شناسی از آنان علاوه بر آن که مانع از رفتن آنان بکشورهای خارجی می شود ، بلکه رفتگان را نیز علاقمند به باز گشت و خدمت در کشور خودشان میکند . لذا لازم است اسانید محترم در دانشگاه ها نیز به این نکته توجه داشته با شند ، مبادا خدای نا خواسته از کشور های بیگانه با آب و تاب مطالبی را برای دانشجویان بگویند که آن بندگان خدا را شیفته ی آن کشورها کنند .
1
0
امین
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
لطفا درباره بها دادن به نخبگان در طرحهای حمایتی دانشگاه قم گزارشی ارائه بفرمائید.
0
0