۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۹۶۱۷۱
یادداشت؛

تربیت صحیح، حق مسلّم فرزند

تربیت صحیح، حق مسلّم فرزند
برخی از والدین گمان می­ کنند حقوق میان آن­ها و فرزندان یک طرفه است و تنها پدر و مادر بر فرزند خویش حق و حقوقی دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، متأسفانه برخی از والدین گمان می­ کنند حقوق میان آن­ها و فرزندان یک طرفه است و تنها پدر و مادر بر فرزند خویش حق و حقوقی دارند. دلیل این تصور را نیز زحمات و سختی­ هایی می­ دانند که به خاطر رشد و پرورش فرزندان متحمل می­ شوند؛ غافل از این­که فرزندان نیز دارای حقوقی هستند که عدم رعایت این حقوق از جانب والدین، مجازات الهی را به دنبال دارد.

یکی از حقوق مهم و بزرگ فرزند بر والدین، تربیت صحیح و اصولی با در نظرگرفتن ابعاد جسمی و روحی و تأمین نیازهای مادی و معنوی توأمان است؛ همان­گونه که امام علی علیه­السّلام در حکمت 399 نهج­البلاغه می­ فرمایند: «وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ أَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ» و حق فرزند بر پدر آن است که نام نیک بر او نهد و ادب و تربیتش را به خوبی انجام دهد و قرآن را به او بیاموزد.

این در حالی است که عدم تربیت صحیح توسط والدین، عواقب جبران­ ناپذیری را هم برای پدر و مادر و هم برای فرزندان در آینده به دنبال خواهد داشت؛ همان­گونه که امروزه از یک­سو شاهد اعتراض برخی والدین نسبت به کوتاهی در ادای حقوق   آن­ها و بی­حرمتی توسط فرزندان­شان هستیم و از سوی دیگر فرزندانی را می­ بینیم که به دلیل تربیت اشتباه به انواع اختلالات خُلقی و روحی گرفتار شده و در امر تحصیل، اشتغال، ازدواج، روابط اجتماعی و حتی معنویت دچار مشکل و سرگردانی شده ­اند و گاه از این بابت خشم، بی­ احترامی و نارضایتی خود را نسبت به پدر و مادر اظهار می­ دارند؛ زیرا آ­ن­ها را مقصر اصلی مشکلات خود می­ دانند.

در بسیاری از مواقع نیز حق با فرزندان است؛ چرا­که متأسفانه گاه والدین رشد و پرورش فرزندان را صرفاً در تأمین نیازهای مادی آن­ها دانسته و ادعای ادای حقوق آن­ها را دارند؛ در حالی­که به دلیل کوتاهی در توجه به امر خطیر تربیت و بی­ توجهی به نیازهای معنوی، عاطفی و روانی سبب بروز سرکشی­ ها، ناهنجاری ­ها و نابسامانی­ های خُلقی و رفتاری در فرزندان می­ شوند.

از این­رو گفته می­ شود پرورش و تربیت صحیح فرزند و توجه به نیازهای روحی و معنوی او حقی است که گاه بیشتر از فراهم نمودن وسائل و امکانات رفاهی باید مورد توجه والدین قرار گیرد؛ در صورتی­که گاه مشاهده می­ شود والدین تمام وقت خود را صرف اشتغال و تأمین نیازهای مادی فرزند می­ کنند تا به تعبیر خود احساس کمبود نداشته باشند؛ ولی از نیازها و حقوق بالاتر او غفلت می­ ورزند و زمانی که در سنین نوجوانی و جوانی مشکلات فرزند خود را مشاهده می ­کنند آشفته و متحیر می­ مانند که چه کوتاهی در حق فرزندشان انجام داده­اند؟!

یکی از راهکارهای مهم و مؤثر جهت پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در امر تربیت صحیح فرزندان این است که پدر و مادر هر کدام در جهت خودسازی و رفع مشکلات و نواقص روحی و رفتاری خود با کمک گرفتن از کارشناسان امر تربیت گام بردارند؛ زیرا اختلالات روحی، صفات شخصیتی ناشایست و رفتارهای نامناسب والدین به فرزندان منتقل شده و آن­ها را تحت تأثیر قرار می­ دهد.

از دیگر راهکارهای مؤثر در این امر افزایش آگاهی و اطلاعات والدین در زمینه­ مهارت­ های فرزندپروری است و راهکار سوم در این زمینه این است که والدین در صورت مشاهده­ی اخلاق یا رفتار آسیب­ زننده و نامناسب از سوی فرزند خود از همان سنین کودکی در صدد درمان و حل مسأله به صورت ریشه ­ای و اصولی باشند.

والدین در صورت رعایت این موارد هم به رشد و بالندگی و سلامت روحی فرزندان خود کمک کرده ­اند و آن­ها را افرادی شاد، مؤمن، متعهد، پویا و موفق روانه­ جامعه می­ سازند و هم خود از احترام و عزت نفس کافی نزد فرزندان برخوردار می ­شوند و می‌­توانند ادای حقوق خود را نیز از طرف آن­ها شاهد باشند.                                                                                                                                                                                                                                                                     

سمیرا حاج ­محمّدی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
با تشکر از نویسنده محترم
با توجه به تأکیدات زیادی که برای حقوق والدین وجود دارد پرداختن به این بعد قضیه لازم است
1
1
تسنیم
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
سلام
این روزها تربیت صحیح فرزندان، بیش از هر زمانی نیاز است. با وجود گسترش فضای مجازی و اینترنت و وسعت دریافت اطلاعات، توجه بیشتر و وقت گذاشتن برای فرزندان، خیلی مهم و لازم است.
موفق باشید.
1
0
مهری یزدان پنا
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
یادداشت بسیار خوبی هست واقعا جهت تربیت به چنین یادداشت‌هایی برای خانواده‌‌ها نیاز است
1
0
طاهره جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
سلام
بله به نکته‌ی بسبار مهمی اشاره کردید
ان شاء الله والدین توفیق دوچندان یابند در این زمانه‌ی پر از دوز و کلک
انسان تربیت کنند
1
0
سمیه سیدصدیق
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
بسیار عالی
بله متاسفانه بسیاری از مشکلات هم به همان نقص رفتاری والدین در محیط منزل برمیگردد که باعث بوجود آمدن بسیاری از مشکلات در خانواده که از جمله آن نقص در تربیت فرزندان است می‌شود.
1
0
منصوره سادات
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
حق را گفتید حقیقتا
1
0