۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۶۹۶۲۹۳

انتقال آب دریا به استان سیستان بهترین گزینه برای تامین آب

انتقال آب دریا به استان سیستان بهترین گزینه برای تامین آب
بیش از دو دهه است که تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی، زندگی مردم سیستان و بلوچستان که دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، بیش از دو دهه است که تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی، زندگی مردم سیستان و بلوچستان که عمدتاً از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌نمایند را دچار مشکل کرده است.

مشکلات ناشی از کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های پیاپی باعث از بین رفتن مشاغل مبتنی بر آب و به دنبال آن مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهایی مانند زاهدان، زابل و چابهار شده و مسائل و معضلات عدیده‌ای را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ارایه خدمات و نظایر آنها به وجود آورده است. روند مهاجرت در شمال استان که تامین آب منطقه بسته به آورد رودخانه هیرمند و اختصاص حق‌آبه از سوی کشور همسایه است، بیشتر و شدیدتر از سایر مناطق است.

 

مجوز حفر 10 حلقه چاه ژرف اخذ شده است

دولت برای تامین منابع آبی پایدار به دنبال راهکارهایی از جمله حفر چاه‌های ژرف و انتقال آب از دریا به استان است. حفر چاه‌های ژرف به عنوان یک راهکار کوتاه مدت در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو قرار گرفته است که مجوز حفر ۱۰ حلقه چاه ژرف صادر شده و تا کنون سه حلقه چاه در منطقه سیستان حفر و به آب رسیده است که خطوط انتقال آب آنها در حال تکمیل است.

وزارت نیرو نیز در این راستا اعلام کرده است در صورت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در حوزه حفر چاه ژرف؛ به میزان ۱۰میلیون مترمکعب آب را به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد که فراخوان آن به زودی صادر می‌شود.

 


 انتقال آب دریا به استان می‌تواند بهترین گزینه برای تامین آب بخش‌های شرب باشد

اما انتقال آب دریا به استان می‌تواند پایدارترین و بهترین گزینه برای تامین آب بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت در سطح استان سیستان و بلوچستان و استان‌های خراسان جنوبی و رضوی باشد.

با قبول سکانداری مدیریت ارشد استان توسط حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان، این موضوع در ادبیات تیم مدیرتی و اجرایی استان بیشتر از قبل نمایان شده است و به عنوان یک مطالبه جدی از سوی گروه‌های مختلف در محافل و مجالس گوناگون مطرح می‌شود.

بر اساس مطالعات صورت گرفته طول خط لوله‌‌ی این پروژه از چابهار تا مشهد یک هزار و ۵۱۰کیلومتر می‌باشد. هزینه اجرای پروژه در مطالعات اولیه ۳/۹میلیارد دلار برآورد شده و به تازگی این رقم تعدیل شده و به ۲/۲ میلیارد دلار رسیده است که البته با وجود تغییر قیمتها و گذشت زمان این برآورد تغییر خواهد کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان در این رابطه به خبرنگار فارس در زاهدان می‌گوید: مطابق بررسی‌های هیدرولیکی و مسیریابی قطعه اول، خط انتقال آب به طول ۵۸۵کیلومتر و قطر ۲هزار ۲۲۰میلی‌متر در استان سیستان و بلوچستان واقع بوده و دبی موردنیاز شرب و صنعت در مقطع میان‌مدت این استان تا افق سال ۱۴۰۵به میزان MCM ۷۰ است که از خط برداشت می‌شود.

گفتنی است؛ پس از تحویل آب مورد نیاز شرب و صنعت استان سیستان و بلوچستان، قطعه دوم خط انتقال با قطر ۱۸۰۰میلی‌متر و طول ۴۶۵کیلومتر مسیر خراسان جنوبی را تا مرکز این استان یعنی شهر بیرجند طی می‌کند. قطعه‌ سوم خط انتقال نیز با قطر ۱۶۰۰میلی‌متر، مسیر۴۶۹کیلومتری را تا مرکز استان خراسان رضوی طی و دبی معادل MCM 110 برای مصارف شرب و صنعت مقطع میان‌مدت این استان را در مشهد تأمین می‌کند.

با اجرا و تکمیل این پروژه عظیم، دغدغه کم‌آبی و خشکسالی در استان‌های دارای اقلیم خشک مانند سیستان و بلوچستان در حد چشمگیری کاهش پیداخواهد کرد و موجب ماندگاری و مهاجرت معکوس جمعیت می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس
ارسال نظرات