۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۶۹۶۳۲۱
استاد اخلاق حوزه:

مرحوم سعادت پرور مطالب فلسفی و عرفانی را با استفاده از کتاب و سنت پیاده می کرد

مرحوم سعادت پرور مطالب فلسفی و عرفانی را با استفاده از کتاب و سنت پیاده می کرد
حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه از شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور در توضیح ویژگی های ایشان تأکید بر آیات و روایات در بیان مطالب فلسفی و عرفانی را نام برد.

آیت الله علی پهلوانی تهرانی(سعادت پرور)، در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در تهران تولد یافت و خانواده مذهبی و سرشت روحانی ایشان را در نوجوانی به حلقه درس مرحوم شیخ محمد زاهد وارد کرد و در عنفوان جوانی بهره های اخلاقی و معنوی وافری برد.

سپس از محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان دروس مقدماتی حوزه را فراگرفت و راهی شهر مقدس قم شد و در محضر اساتید بزرگی چون مرحوم آیت الله سلطانی و مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، مکاسب و کفایه را خواند و سپس در درس خارج مرحوم حضرت آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) حاضر شد و تا مرحله اجتهاد پیش رفت.

از آنجا که وی به مباحث اخلاقی- عرفانی و طی مراحل سیر و سلوک علاقه فراوانی داشت، مدت ۴۰سال در محضر علامه طباطبایی حضور یافت.

مرحوم آیت‌الله سعادت پرور در سحرگاه پنجشنبه 12 شوال 1425 مطابق با 5 آذر 1383، نداى حق تعالى را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

مرحوم سعادت پرور مطالب فلسفی و عرفانی را با استفاده از کتاب و سنت پیاده می کرد

از میان شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور که از سوی ایشان اجازه تربیت دارند می توان به آیات و حجج اسلام والمسلمین تحریری، مجاهدی، رجالی، مؤیدی، وطن خواه، وزیری فرد، روحی، نجفی، ایوبی، سعیدی، فیاض بخش، علیپور، نائبی، رخشاد، سرخه ای، قاسم پور، عربی، عابدی، علیزاده، مصطفایی، فروغی و مهریزی اشاره کرد.

از این رو حجت الاسلام والمسلمین حسن وطن خواه استاد اخلاق حوزه علمیه و از شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور(پهلوانی) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با گرامیداشت سالگرد ارتحال این عالم ربانی، گفت: مرحوم آیت الله سعادت پرور در نظم و انضباط بسیار دقیق بود و همانند امام خمینی به دقائق نیز اهمیت می داد.

وی با بیان اینکه استمرار و استقامت در کارها ویژگی بسیار مهم و کاربردی مرحوم سعادت پرور بود، اظهار داشت: ایشان در خاطره ای به می گفت که شبی در زمستان برف می بارید و احتیاج بود حتما برف ها از روی پشت بام پارو شود و آن مرحوم با خود حساب کرده اگر بعد از سحر و نماز صبح برف را پارو کند به درس علامه طباطبایی نمی رسد از همین رو قبل از سحر به پشت بام رفته تا برف را پارو کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: کتاب «ثمرات حیات» نوشته آن مرحوم یادداشتی از جلسات اخلاقی عرفانی علامه طباطبایی است که در همه جلسات درس اخلاق علامه حضور داشت و فقط سه جلسه به علت حضور در حج واجب، غایب بود.

وی بر لزوم الگوپذیری طلاب از سیره مرحوم آیت الله سعادت پرور در حضور در کلاس های درس تأکید کرد و گفت: لازم است طلاب هیچ گاه از درس و کلاس غیبت نکند مگر اینکه عذر بسیار موجه و شرعی سبب شود طلبه در درس حاضر نشود.

مرحوم سعادت پرور مطالب فلسفی و عرفانی را با استفاده از کتاب و سنت پیاده می کرد

حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه گفت: در روحیات مرحوم سعادت پرور تأکیدی بر بیان مطالب از آیات و روایات وجود داشت و مطالب فلسفی و حکمی را با آیه و حدیث پیاده می کرد و به فرمایش فلاسفه و حکما بسنده نمی کرد بلکه اول سراغ قرآن و روایات می رفت و بعد به مطالبی که از علما در ذهن او بود مسأله را تبیین می کرد.

این شاگرد مرحوم سعادت پرور گفت: ریشه همه مطالبی که عرفا می گویند در قرآن و روایات وجود دارد و ما باید اول به کتاب و سنت مراجعه کنیم و ناظر به منابع غنی خود مسائل و عرفانی را مشاهده کنیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آثار مرحوم آیت الله سعادت پرور هم تأکید بر آیات و روایات مشهود است و در شرح حدیث معراج هم سعی کردند از روایات استفاده کنند؛ توصیه همیشگی ایشان به طلاب کوشش در کتاب و سنت و مطالعه فراوان در میان احادیث بود از همین رو لازم است طلاب جوان در اوقات خود به مطالعه احادیث بپردازند./ت300/

ارسال نظرات