۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۶۹۶۳۳۱

تلاش دولت ریاض برای خروج از مخمصه جنگ یمن

تلاش دولت ریاض برای خروج از مخمصه جنگ یمن
یک نشریه انگلیسی نوشت که عربستان سعودی به دنبال کاهش خسارت‌های خود در یمن است و از سوی دیگر چیزی برای عرضه به ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، نشریه اکونومیست انگلیس روز پنج‌شنبه (دیروز) در گزارشی به جنگ یمن و تلاش دولت ریاض برای خروج از این مخمصه پرداخت و نوشت که «حوثی‌ ها» در یمن دست بالا را دارند.

بنابراین گزارش، پیشروی‌ها نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی موجب شده است تا دولت عربستان سعودی بخشی از نیروهای خود را از خاک یمن به نقاط مرزی بازگرداند و این روی انتظار می‌رود تا نیروهای دولت صنعاء پیشروی خود در استان مارب را سرعت ببخشند.

اکونومیست تأکید کرد که سعودی‌ها برعکس «حوثی‌ ها»، بیش از پیش در خصوص نتیجه‌گیری از جنگ یمن نا امید شده‌اند و از این رو مذاکره با «دشمن دیرینه» خود یعنی ایران را آغاز کرده‌اند.

این نشریه نوشت که عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران گفتگوهای در سطح پایینی را در سال جاری آغاز کردند، اما سعودی‌ها چیز زیادی برای عرضه به ایران ندارند.

اکونومیست همچنین نوشت که دولت سعودی به جد به دنبال کاهش خسارات خود در یمن است، اما نمی‌توانند برای این کار چاره‌ای بیاندیشند.

گفتگوی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر، جزء رخدادهای مورد توجه در سطح منطقه بوده است؛ گفتگویی که با میزبانی طرف عراقی صورت گرفته و ریاض تلاش می‌کند برخی مشکلات خود در سطح منطقه را از خلال این گفت‌وگو حل و خواسته‌های را مطرح کند. در این میان جنگ در یمن، مهم‌ترین خواسته دولت سعودی است و تلاش می‌کند گره آن را از طریق گفتگو با تهران باز کند و خود را از مخصمه نجات دهد.

ایران در هر دور گفتگو یادآوری و تأکید کرده است که میانجی نیست و به جای کسی از جمله یمنی‌ها مذاکره نمی‌کند و عربستان اگر خواستار حل بحرانش در یمن است باید مستقیما با «دولت نجات ملی در صنعاء» گفت‌وگو کند.

تاکنون چهار دور گفتگو میان ایران و عربستان انجام شده است. پرونده این گفتگو در اختیار شورای عالی امنیت ملی‌ است و نماینده‌ای از این شورا مسئولیت این مذاکرات را بر عهده دارد.

ارسال نظرات