۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۹۶۴۱۱
عطوان تحلیل کرد:

توافق‌نامه تقلبی برای پیوند دادن اردن با رژیم اشغالگر قدس

توافق‌نامه تقلبی برای پیوند دادن اردن با رژیم اشغالگر قدس
عبدالباری عطوان در مقاله جدید خود به بررسی توافق سه جانبه اردن، اسرائیل و امارات تحت عنوان «آب در برابر انرژی» پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه‌ای رام الیوم طی مقاله‌ای به قرارداد میان اردن و رژیم اسرائیل تحت عنوان «آب در برابر انرژی» پرداخت که این توافق‌نامه با همکاری امارات برای ساخت یک مزرعه خورشیدی عظیم در صحرای اردن صورت گرفته است.

عبدالباری عطوان تاکید کرد:عناوین بارز این قرارداد بازگشت کرانه باختری تحت حاکمیت اردن، سپردن نوار غزه به مصر و بسته شدن پرونده فلسطین برای همیشه است و کسی نمی‌تواند خلاف این امر را ثابت کند.

به عبارت دیگر، این پروژه با میانجگری امارات متحده عربی صورت گرفته که توسط ایالات متحده حمایت مالی می‌شود، اجرای واقعی برنامه‌های مطرح شده توسط «جرد کوشنر» مشاور و داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در کنفرانس منامه در ژوئن ۲۰۱۹ با حضور اردن، اسرائیل و اکثر کشور‌های حوزه خلیج فارس برگزار شد و تصادفی نبود که هزینه‌های مالی این پروژه ۷.۵ میلیارد دلار تخمین زده شد، رقمی که داماد رئیس جمهور سابق آمریکا در منامه در چارچوب آنچه در آن زمان «معامله قرن» نامیده می‌شد، تعیین کرد.

درست است قدم‌های اولیه برای توافق سه جانبه اردن، اسرائیل و امارات برداشته شده و به عنوان توافق «اعلام انگیزه» از آن یاد شده است که بر اساس این توافق اردن برای تولید برق برای رژیم اسرائیل در ازای آب شیرین تلاش می‌کند؛ اما با توجه به تجربه‌های پیشین، تمامی توافق‌نامه‌های تحت عنوان «اعلام انگیزه»، اعمال شده که بارزترین آن توافق گاز دزدیده شده فلسطین از سوی رژیم اسرائیل به اردن است بدین ترتیب چگونه این توافق می‌تواند تحت عنوان اعلام انگیزه باشد وقتی که امارات ۴۸۰۰ دونم زمین را خریداری کرده تا پروژه عظیم خورشیدی را در آن بسازد؟

این توافق اعلام شده به دور از عقل است؛ چراکه اسرائیل چه زمانی به تولید برق انرژی خورشیدی اردن نیاز داشته و به بسیاری از کشور‌های جهان صادر کرده است؟ آیا اسرائیل تنها در جهان دارای فناوری شیرین سازی آب است؟ بیشترین میزان انرژی خورشیدی در جهان در صحرای اشغالی «نقب» در مجاورت جنوب اردن است و بزرگترین کارخانه‌های نمک زدایی جهان در عربستان سعودی و کشور‌های حوزه خلیج فارس قرار دارند. همه این ایستگاه‌ها حداقل چهل سال پیش و زیر نظر شرکت‌های اروپایی که اسرائیل در آن‌ها سهمی ندارد، ایجاد شده است. اگر اردن دچار بحران آب است، چرا به سمت سوریه، عراق یا حتی عربستان سعودی نمی‌رود و از اسرائیل کمک می‌خواهد.

این یک توافق‌نامه تقلبی و تلاشی ساده لوحانه برای سرپوش گذاشتن بر هدف سیاسی مورد نظر، یعنی پیوند دادن اردن با رژیم اشغالگر اسرائیل و تثبیت آن به عنوان یک شریک استراتژیک وهمچنین تشدید هژمونی آن از نظر سیاسی و اقتصادی بر اردن است.

جرد کوشنر مدافع این معامله تقلبی است که پشت اجرای آن ایستاده و «جان کری» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور اقلیمی نیز شاهد دروغین امضای میان «کارین الحرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و «محد النجار» وزیر آب و آبیاری اردن بود. این توافق‌نامه به بهانه غلبه بر بحران آب در اردن صورت گرفته است و ما نمی‌دانیم اردن چه ربطی به این بحران دارد، گویی این کشور یک ابرقدرت و صاحب بزرگترین کارخانه‌ها و رآکتور‌های هسته‌ای است که نقش عمده‌ای در سوراخ شدن لایه ازون داشته است.

آمریکا و اسرائیل، همراه با امارات، اردن را در وضعیت بحرانی‌تر از جمله فقر، گرسنگی، بیکاری و تورم بی سابقه قرارد می‌دهند که این امر منجر به آشوب داخلی می‌شود. ملت اردن در حال حاضر اعتراضات خود را علیه توافق میان اردن و اسرائیل تشدید کرده‌اند به گونه‌ای که متوقف کردن این اعتراضات دشوار است.

مقامات اردنی باید درک کنند که ملت این کشور با همه فرقه‌های قبیله‌ای مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی و طرح ضد فلسطینی موسوم به «معامله قرن» و از بین بردن آرمان فلسطین هستند؛ چراکه بزرگترین ذینفع از همه این پروژه‌های عادی سازی روابط رژیم غاصب اسرائیل و بزرگترین بازنده اردن است که قربانیان هر دو مورد نیز ملت اردن و فلسطین هستند.

اخوان المسلمین اردن در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ در واکنش به این قرار داد آن را محکوم کرد. این درحالی است که قبلا هم ۷۰ نماینده از ۱۳۰ عضو پارلمان اردن ضمن اعلام مخالفت با توافق کشورشان با رژیم صهیونیستی در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی و نمک زدایی از آب، خواستار برگزاری جلسه فوری جهت بررسی این موضوع شدند.

روزگذشته منابع اردنی از تظاهرات گسترده در امان پایتخت این کشور در مخالفت با عادی سازی روابط با اشغالگران خبر دادند. معترضان علیه عادی سازی با رژیم صهیونیستی شعار سر داده و توافق آب و برق با تل آویو را حقیر و اهانت آمیز دانستند.

اعتراضات ملت در شبکه‌های اجتماعی نسبت به کلیه عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی همگی پیام‌ها و هشدار‌هایی هستند که باید توسط مقامات اردنی مورد توجه قرار گیرد./۹۸۸/

ارسال نظرات