۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۹۶۴۵۸
یادداشت؛

10 پیشنهاد پژوهش‌محور به رییس جدید رسانه ملی

10 پیشنهاد پژوهش‌محور به رییس جدید رسانه ملی
انتظار می‌رود تعاملات سازنده صدا و سیمای جمهوری اسلامی با حوزه‌های علمیه باعث ارتقای مباحث معرفتی، دینی و اخلاقی در رسانه ملی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هفته گذشته دکتر پیمان جبلی، رییس رسانه ملی سفر خود را به شهر مقدس قم اختصاص داد که دیدار و گفت‌وگو با مراجع تقلید عظام و مدیران مراکز رسانه‌ای مستقر در قم از برنامه‎های مهم این سفر بود. آنچه در این نوشتار درخور پردازش و دقت نظر است، جایگاه بی‌بدیل حوزه‎های علمیه و فقهای بزرگ شیعی است، همپنین اشاره به فرصت‌های ست که انقلاب اسلامی در مسیر ترویج و تعمیق معارف دین فراهم کرده است.

حوزه علمیه شیعه در تاریخ پرافتخارخود، تحولات عمیق و پویایی‌ مستمری را دیده و همواره یکی از مؤثرترین نهادها در تحولات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بوده است.

بی‌شک یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، تعامل سازنده رسانه ملی با حوزه علمیه، مراجع عظام تقلید و نخبگان دینی است که معظم له در این باره فرمودند: «حوزه علمیه به عنوان قلب روحانیت شیعه، می‌تواند ظرفیت‌های گسترده‌ای برای نظام اسلامی در خصوص مسائل رسانه‌ای فراهم کند»؛ زیرا حوزه علمیه در عصر جدید از ظرفیت‌هایی برخوردار است که می‌تواند به تحقق مأموریت‌های رسانه ملّی کمک نماید.

بنابر این انتظار می‌رود با تعاملات سازنده با حوزه‌های علمیه بر ارتقای مباحث معرفتی، دینی و اخلاقی در رسانه ملی افزوده شود و مدیر پرتلاش رسانه ملی بتواند با مديريت هوشمند خود در اين سازمان بزرگ و تأثیرگذار، برنامه‌های تحولی خود را با یاری و همفکری دیگر نخبگان و مراکز پژوهشی‌_رسانه‌ای در شهر مقدس قم دنبال کرده و آنها را براى رسيدن به نقطه مطلوب آماده سازد؛ از این رو جا دارد كه برای این هم افزایی، از تمام ذخيره‏ى فرهنگىِ معنوىِ دينى حوزه علمیه بهره مند شود.

امروزه جامعه بشري در بهره‌گیری از منابع دینی و یا استفاده از دستاوردهای علمی و تجربی، ناگزیر به پژوهش های خرد و کلان و تداوم در تتبع و کاوش است. آنچه در عهدنامه امير مؤمنان(ع) به مالك اشتر، به صورت فرمان علوي آمد كه «وَ اكْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاء»، بدون تأسيس حوزه، تحقيق و پژوهش ديني مقدور نيست؛ زیرا اسلام دانش‌پژوهي را ارج نهاده و باور بي ‏تحقيق را سرابِ بي‏ اثر دانسته است‌. اگر امام علی(ع) فرموده است: «هيچ عملي چون تحقيق نيست و اجتهاد بدون تحقيق سودي نمي‏بخشد»؛ بی‌گمان هیچ نهاد یا سازمان رسانه‌ای نیز بدون پژوهش و حل مسائل پیش رو راه به جایی نخواهد برد.

همچنین استفاده از ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه نیازمند تعاملات برنامه‌ریزی شده و گسترده است‌. رسانه ملی برای رسیدن به این مهم، با تکیه بر کار مطالعاتی و بهره‌گیری از نخبگان حوزه و رسانه با تأسیس"مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما" به دنبال تحقق این مأموریت خطیر است. محور این همکاری‎‌ها می‌تواند در حوزه سیاستگذاری‌های کلان معارفی، پژوهش‌های دینی برنامه‌سازی، سامان‌دهی و ارتقای کارشناسان مذهبی در دست اقدام قرار گیرد که شایسته است سازوکارهای اجرایی آن در آینده‌ای نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

ایجاد یک مکانیسم تعاملی میان این مرکز پژوهشی و رسانه ملی از نیازهای دوره جدید سازمان است تا بتواند به کمک فکری، حمایت و هدایت صداوسیما به‌عنوان «بزرگ‌ترین مرکز هدایت فکری کشور اسلامی» اقدام کند. مأموریتی که می‌طلبد تا با تبیین، طراحی و تعریف سیاست‌ها و سازوکارهای اجرایی آن از سوی این مرکز، جامه عمل پوشانده شود.

در این مجال برای رسیدن به نقطه مطلوب در استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهر مقدس قم به مهم‌ترین محورهای تعاملی اشاره می‌شود:

استفاده از نظریه‌پردازان دینی، پژوهش‌گران، ایده‌پردازان رسانه‌ای، آینده‌پژوهان و راهبردنگاران؛

هم‌افزایی با فعالیت‌های مراکز حوزوی نظریه‌پرداز؛

استفاده از مشاوران زُبده و کارشناسان دینی مورد نیاز رسانه؛

تشکیل هیأت اندیشه‌ورز در عرصه‌های مختلف رسانه در حوزه؛

هم‌افزایی نخبگان حوزه و رسانۀ ملّی به‌منظور موضوع‌شناسی و مسأله‌شناسی رسانه‌ای از طریق تشکیل کارگروه‌ها و نشست‌های علمی مشترک؛

تشکیل شورای عالیِ مشترک میان حوزه و رسانه ملی با هدف نظارت بر راهبردهای کلان رسانه در نظام اسلامی؛
تدوین نظام ارزشی سیاست‌ها و اصول، ناظر به بایسته‌های تحقق رسانه تراز انقلاب اسلامی؛

ایجاد ظرفیت پاسخ‌گویی حوزه علمیه، به شبهات و سؤالات مختلف در رسانه ملی؛  

برگزاری نشست‌های مشترک هم‌اندیشی، میان حوزه و رسانه ملی، در راستای ایجاد زبان مشترک، هم‌فکری و بیان انتظارات طرفین به یکدیگر و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر؛

مشارکت و حضور مؤثر و الهام‌بخشِ حوزه، در موقفِ راهبری و سیاست‌گذاریِ رسانه ملّی، به‌ویژه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و نظارت؛ گسترش تعامل حوزه و رسانۀ ملّی، در سامان‌دهی به حکمرانی رسانه، در عرصه‌های بین‌المللی و بین‌الأدیانی.

امید است با تغییرات جدید و تحولات جدی در لایه‌های سرنوشت‌ساز رسانه ملی، شاهد شکوفایی شگرف در پژوهش‌های رسانه‌ای و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌های تعالی بخش حوزه علمیه قم باشیم.

عبدالله جلالی، مشاور حوزوی اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
((احتمال تبرئه سیف و عراقچی))
رجوع به مقام معظم رهبری (مدظله العالی)برای تظلم خواهی آنهم از رای دادگاهی که استجازه آن اخذ شده نمی بایستی منجر به تضعیف جایگاه دادگاه رسیدگی به مفاسد اقتصادی توسط افراد متمول و دارای زر و زور گردیده و مردم را از اجرای عدالت در مورد آقازاده ها و ژن های خوب آنهم در شرایطی که کشور به کسب اعتماد و حمایت مردم بیش از پیش نیاز دارد نا امید سازد.
0
0