۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۹۶۵۵۱
اعتراف به شکست دیپلمات صهیونیست:

برخلاف پیش‌بینی‌ها، تحریم‌ موجب فروپاشی ایران نشد

برخلاف پیش‌بینی‌ها، تحریم‌ موجب فروپاشی ایران نشد
آلون بنکاس یک دیپلمات صهیونیستی در مقاله‌ای با اذعان به شکست سیاست تحریم‌ مقابل ایران به بررسی موضع این رژیم در قبال مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در وین پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «آلون بنکاس» دیپلمات صهیونیست (یکشنبه) در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت که سیاست‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی در سطحی نیست که بتواند به روند فعلی در برنامه هسته‌ای ایران و یا توافق احتمالی بر سر آن تأثیر بگذارد.

او تأکید کرد که اولین اشتباه رژیم تل آویو این بود که گمان می‌کرد تحریم‌ها می‌تواند موجب فروپاشی حکومت ایران شود، اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها، تحریم‌ها منجر به این هدف نشد.

به گفته وی این مسأله شامل همه تحریم‌ها می‌شود؛ چه تحریم‌هایی که پیش از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وضع شده بودند و چه تحریم‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ وضع شدند.

بنکاس افزود: «پیش فرض امنیتی تمامی تحریم‌ها این بود که بتواند نظام حاکم در ایران را متلاشی کند، اما این پیش‌فرض هزار سال نوری با هدف مورد نظر فاصله دارد.»

او دومین اشتباه و پیش‌فرض رژیم صهیونیستی را تقابل روسیه و چین با ایران دانست و نوشت: «این فرضیه که چین و روسیه در نهایت صبرشان لبریز شده و مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شوند، اشتباه بود. درست است که روسیه و چین اصرار به توسعه بخش نظامی برنامه هسته‌ای ایران ندارند، اما باید دانست که هر دو کشور از هرگونه درگیری نظامی که ایالات متحده در آن ورود کند، سود خالص را می‌برند.»

این دیپلمات اسرائیلی سومین اشتباه رژیم تل آویو را در اتخاذ این پیش فرض دانست که تنها تهدید اسرائیل از جانب ایران «برنامه هسته‌ای نظامی» این کشور است. «آلون بنکاس» گروههای همسو با ایران در منطقه را خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای توصیف کرد و نوشت که حتی در صورت امضای توافق هسته‌ای، ایران حمایت خود را از این گروهها متوقف نخواهد کرد و ادامه این سیاست خسارات شدیدتری به اسرائیل وارد می‌کند.

او تأکید کرد که عدم گنجاندن موضوع سیاست منطقه‌ای ایران و حمایت از گروههای مقاومت در توافق هسته‌ای، باعث می‌شود تا رژیم صهیونیستی همچنان در معرض خطر باشد.

«آلون بنکاس» همچنین اذعان کرد که تنها عاملی که تاکنون باعث شده ایران اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نکند، این است که تصمیم‌گیران در تهران چنین قصدی ندارند، وگرنه هیچ چیزی تاکنون مانع این کار نشده است.

او همچنین به اختلاف میان تل آویو و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و مدعی شد که آمریکا خود را آماده پذیرش ایران هسته‌ای با ابعاد نظامی کرده است، اما موضع رسمی اسرائیل بر این امر تأکید دارد که نظامی شدن برنامه هسته‌ای شدن ایران تهدید وجودی برای این رژیم خواهد بود و یک رقابت تسلیحاتی اتمی در غرب آسیا به وجود خواهد آورد و از سوی دیگر گروههای همپیمان ایران با خیال آسوده‌تری حملات خود را علیه اسرائیل افزایش می‌دهند.

این دیپلمات صهیونیستی در بخش پایانی نوشت که رژیم تل آویو بیش از دو گزینه و راه‌حل برای خود ندارد؛ اول اینکه توافق هسته‌ای موجب از بین رفتن تمامیت برنامه هسته‌ای ایران شود و یا اینکه رژیم اسرائیل در یک حمله نظامی برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند و هر دوی این گزینه‌ها هیچ خریداری در بین کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا و کشورهای حامی تل آویو ندارد.

اذعان این دیپلمات صهیونیست به شکست تحریم‌ها در حالی است که پیش از این نیز «رابرت مالی» نماینده دولت آمریکا در امور ایران در تاریخ چهارم مرداد ماه در یک برنامه تلویزیونی اذعان کرده بود که برنامه فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه ایران «به طرز وحشتناکی» شکست خورده است.

از سوی دیگر در حالیکه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در شهر «وین» در اتریش بعد از ظهر دوشنبه از سرگرفته می‌شود، منابع خبری صهیونیستی امروز از سفر وزیر خارجه این رژیم به فرانسه و انگلیس با هدف سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات خبر دادند./۹۸۸/

ارسال نظرات