۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۶۹۶۵۵۳

بلوای اسلام‌هراسی در حزب جمهوری‌خواه آمریکا

بلوای اسلام‌هراسی در حزب جمهوری‌خواه آمریکا
پس از اظهارات ضد اسلامی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا یک نماینده میانه‌روی این حزب درخصوص بروز آشوب در این حزب هشدار داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پس از اظهارات دو قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکا در راستای اسلام‌هراسی، رهبر این حزب در مجلس نمایندگان از محکوم کردن آن‌ها امتناع کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای به شبکه سی‌ان‌ان بدون عذرخواهی بابت اظهارات هم‌حزبی خود نوشت: «امروز با [استنی] هویر رهبر [اکثریت] صحبت کردم تا ملاقاتی را تسهیل کند که کنگره بتواند به گفت‌وگو بازگشته و درباره چالش‌هایی که مردم آمریکا با آن‌ها مواجه هستند صحبت کنند».

یک عضو جمهوری‌‌خواه میانه‌رو مجلس نمایندگان آمریکا به سی‌ان‌ان گفت، مک‌کارتی در تلاش است حد وسط را نگه‌دارد اما اگر نتواند اعضای حاشیه‌ساز این حزب را مهار کند، دو بال حزب در «مسیر تصادم» قرار می‌گیرند.

«مارجری گرین تیلور» قانون‌گذار تندرو جمهوری‌خواه روز پنجشنبه گفته بود مک‌کارتی پس از انتخابات سال آینده و کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا توسط جمهوری‌خواهان برای رسیدن به رهبری اکثریت این مجلس شانسی نخواهد داشت. با این حال او روز جمعه اعلام کرد تماس تلفنی خوبی با مک‌کارتی داشته و «آنچه او برنامه‌ریزی کرده» را می‌پسندد.

از سوی دیگر، «آدام کینزینگر» از دیگر جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ مک‌کارتی را به «التماس کردن» به تیلور برای حفظ «قدرت» متهم کرد.

در بحبوحه این مجادلات بود که تیلور با یک پیام توئیتری با محتوای اسلام هراسی بار دیگر آتش اختلافات را تشدید کرد.

این قانون‌گذار حامی ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «دموکرات‌ها می‌خواهند ما را سانسور، خاموش و زندانی کنند».

او در ادامه نوشت: «هرگز از کسی که با تروریست‌های اسلامی خویشتن‌پنداری می‌کند، کمونیست‌ها یا کسانی که با پول مالیات ما بودجه کشتار را تأمین می‌کنند عذرخواهی نکنید».

تیلور این پیام توئیتری را پس از آن منتشر کرد که «لارن بوبِرت» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه بابت اظهارات اخیرش از مسلمانان عذرخواهی کرد.

این قانون‌گذار تندرو حامی رئیس جمهور سابق آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «از هر فردی در جامعه مسلمانان که با اظهاراتم درباره نماینده "ایلهان عمر" به او توهین کرده‌ام، عذرخواهی می‌کنم».

بوبرت در ادامه نوشت: «با دفتر او (ایلهان عمر) تماس گرفتم تا مستقیماً با او صحبت کنم. تفاوت‌های سیاسی زیادی وجود دارند که بدون این انحرافات غیرضروری بر آن‌ها تمرکز شود».

این قانون‌گذار طرفدار آزادی حمل سلاح در آمریکا چند روز پیش در یک سخنرانی گفته بود هنگامی که با ایلهان عمر در آسانسور ساختمان کنگره بود، مشاهده کرد یک مأمور پلیس کنگره به سمت آسانسور می‌دود.

او در ادامه گفت: «با خودم گفتم خب، او (ایلهان عمر) کوله پشتی به همراه ندارد پس اتفاقی برایمان نمی‌افتد».

ایلهان عمر در واکنش به این اظهارات توهین‌آمیز بوبرت در پیامی توئیتری او را «لوده» خطاب کرده و نوشت: «تعصبات ضد اسلامی خنده‌دار نیستند و نباید مورد عادی‌سازی قرار گیرند».

او در ادامه نوشت:‌ «کنگره نباید به مکانی تبدیل شود که در آن استعارات خطرناک و حاوی نفرت علیه مسلمانان مورد محکومیت قرار نگیرند».

در همین روز، رهبران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای از بوبرت درخواست کردند «از اظهارات خود به‌طور کامل عقب‌نشینی کرده و از تکرار سخنان مشابه خودداری کند».

در این بیانیه آمده است: «اظهارات و رفتارهای اسلام‌هراسانه مکرر و هدفمند نماینده کنگره، خانم بوبرت علیه دیگر اعضای کنگره از جمله ایلهان عمر عمیقاً توهین آمیز و نگران‌کننده هستند».

دموکرات‌ها که در ظاهر تلاش می‌کنند چهره‌ای حامی اقلیت‌های آمریکا از خود نشان دهند در بیانیه خود افزودند: «عدم محکوم کردن لفاظی‌های آتش‌افروزانه و متعصبانه مکرر جمهوری‌خواهان این حزب از سوی [کوین] مک‌کارتی و دیگر رهبران این حزب در مجلس نمایندگان غیرقابل تحمل است»./۹۸۸/

منبع: فارس
ارسال نظرات