۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۶۹۶۵۶۳

ایران با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های ظالمانه وارد دور جدید مذاکرات شده است

ایران با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های ظالمانه وارد دور جدید مذاکرات شده است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان این‌که با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌ها وارد گفت‌وگوهای وین شده‌ایم و تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌هاست، گفت: ترکیب هیأت ایران هم نشانگر این عزم و جدیت است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین، در گفت‌وگویی درباره این دور از مذاکرات اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی و با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد این گفتگو‌ها شده است.

وی اظهار داشت: ترکیب هیأت جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده این عزم و جدیت ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران است.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم این گفتگو‌ها به صورت موثر برای تامین هدف جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو این تحریم‌ها نقش داشته باشد.

* در این دور از گفتگو‌ها تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌ها خواهد بود

وی درباره مدت زمان این دور از گفتگو‌ها نیز بیان کرد: در این دور از گفتگو‌ها تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌ها خواهد بود و الان دوره زمانی برای این دور از گفتگو‌ها نمی‌توان پیش بینی کرد، ولی جلسه افتتاحیه که عصر دوشنبه در وین برگزار خواهد شد چشم انداز آتی این دور از گفتگو‌ها مورد بحث هیأت‌های مختلف قرار خواهد گرفت و به احتمال قوی روز دوشنبه چارچوب و دوره زمانی این دور از گفتگو‌ها مشخص خواهد شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره رایزنی‌های دو و سه جانبه قبل از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام هم گفت: قبل از آغاز دور جدید گفتگو‌ها رایزنی‌هایی با برخی از طرف‌های شرکت کننده در گفتگو‌ها داشتیم.

وی افزود: روز شنبه و یکشنبه هیأت‌های کارشناسی ایران با هیأت‌های کارشناسی روسیه و چین جلسات مفیدی را داشتند و روز یکشنبه نیز سفرای روسیه و چین که روسای هیأت‌های این دو کشور در گفتگو‌های ۱+۴ با ایران هستند، دیداری را با من در محل نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین داشتند.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: بحث‌های مختلف و مفیدی را با دو طرف روس و چین برای آمادگی آغاز گفتگو‌های ایران و ۱+۴ در دور جدید گفتگو‌ها که روز دوشنبه هشتم آذر در وین برگزار خواهد شد، داشتیم.

به گزارش فارس، باقری همچنین با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در وین داشت.

نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر امروز (دوشنبه) هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در محل هتل پله کوبورگ وین با حضور هیأت‌های اصلی عضو برجام (ایران و گروه ۱+۴) (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی ویدئویی درباره یکصد روز حضورش در این سمت و در آستانه مذاکرات وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی در این مذاکرات، دست‌بسته نخواهد بود و گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد و در رسیدن به توافق جدی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما همه مقدمات را در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات کاملشان برگردند، برای رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم کردیم و به صراحت مواضع و مطالبات خودمان را در ادامه گفتگو‌هایی که از گذشته وجود داشته و سندی که به عنوان برجام و قطعنامه سازمان ملل به تصویب رسیده، بیان کردیم. نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تأمین شده و تحریم‌ها باید لغو شود و ما امیدواریم که در مسیر گفتگو‌های وین بتوانیم گام‌های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی را داشته باشیم. 

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه چندی پیش در گفتگویی در پاریس با بیان این‌که ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، درباره مذاکرات هشتم آذر در وین گفته بود: موضوع اصلی پیامد‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است.

ارسال نظرات