۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۹۶۵۶۷
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

پارلمان‌ها در زمینه گفت‌وگوی بینادینی نقش ایفا کنند

پارلمان‌ها در زمینه گفت‌وگوی بینادینی نقش ایفا کنند
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی گفت: پارلمان‌ها و در رأس آنها اتحادیه بین المجالس می توانند در زمینه گفت‌وگوی بینادینی نقشی بی بدیل ایفا کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست کارگاه گفت‌وگوی بین ادیان در یکصد و چهل و سومین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU)  با حضور هیات پارلمانی ایران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در این نشست گفت: گفت‌وگو میان انسانها در تاریخ بشر ریشه دارد، از جمله گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای بینادینی است. گفت‌وگوی بینادینی در حقیقت فرآیندی زبانی است با نیت دستیابی به بینش‌های همگون و واکاوی ارزش‌های مشترک ادیان توحیدی که واجد پیامدهای سیاسی و اجتماعی مهم برای جامعه بشری است.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی هدفمند میان علمای ادیان مختلف، مؤثرترین راه برای هموار کردن مسیر شناسایی متقابل و واقعی آنان از یکدیگر و فهم درست نظرات و دیدگاههای طرف مقابل است. این گفت‌وگو باید بر اهدافی مشترک مانند نیت واقعی برای دستیابی به تفاهم و درک متقابل، تلاش برای نجات جامعه ی انسانی از بحران‌های موجود، و کاستن از بدفهمی پیروان ادیان از طریق مقابله مؤثر با انکار کارآمدی استفاده از آموزه‌های اخلاقی و معنوی ادیان در اصلاح ساختار قدرت در جهان، ترویج دین ستیزی و مخالفت لجوجانه برخی با ارزش‌ها و نمادهای مقدس دیگر ادیان متمرکز باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهای پیشرو در زمینه تحقق گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی در سطوح مختلف بوده است. برگزاری سی و پنج نشست کنفرانس وحدت اسلامی، تأسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تعیین هفته وحدت بین مذاهب شیعه و سنی و تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله اقدامات شاخص ایران در زمینه تضمین تداوم گفت‌وگوی سازنده میان مذاهب اسلامی در سطوح ملی و بین المللی بوده است. علاوه بر آن، ایران ابتکارات متعددی را در سطح سازمان ملل متحد برای تحقق گفت‌وگوی تمدنها و فرهنگ‌ها با هدف کمک به تثبیت صلح و امنیت در سطح جهان مطرح ساخته و به تصویب رسانده است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی گفت: ادیان مهم ترین عامل شکل گیری تنوع فرهنگی بوده اند. گفت‌وگوی ادیان به دلیل تقدس حوزه دین نزد دین باوران، دشوارترین سطح گفت‌وگوها میان دانشمندان و عموم انسانها است. برخی از اهداف و آثار گفت‌وگو از نظر ما مسلمانان عبارتند از: پایان دادن به دشمنیها، فراهم ساختن زمینه هدایت عام جامعه بشری به سمت ارزش‌های معنوی و اخلاقی و همچنین ایجاد تفاهم و وحدت و همکاری بین اقوام و ملتها.

وی اظهار داشت: هدف گفت‌وگوی بینادینی منحصر به تحقق همزیستی ادیان نیست بلکه هدف اصلی رسیدن به جایگاهی متعالی تر که کمک به یافتن راه حل‌های مشترک برای مشکلات مشترک جامعه بشری از طریق نوآوری دینی و شناخت متقابل ادیان از ظرفیت‌های یکدیگر در این زمینه است. ادیان ابراهیمی مبانی و مؤلفه‌های مشترک فراوانی دارند که برنامه ریزی برای اتحاد پیرامون آنها می تواند راهگشای صلح و همزیستی مسالمت آمیز در جوامع بشری گردد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حقیقت، امروزه ادیان نیازمند برداشتن گام‌های عملی برای وحدت نظر و تشریک مساعی پیرامون موضوعاتی مانند «صلح و همزیستی مسالمت آمیز»، «آموزش و پرورش دینی جوانان» و تدوین یک منشور مشترک برای احیای زندگی دینی» بر اساس مشترکات دینی تحریف نشده هستند تا بدین ترتیب بشر عصر حاضر را از حصار مادیت و مصرف گرایی کنونی برهانند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در پایان تصریح کرد: به باور ما، پارلمان‌ها و در رأس آنها اتحادیه بین المجالس می توانند در زمینه گفت‌وگوی بینادینی نقشی بی بدیل ایفا کنند. یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه می تواند همفکری برای بررسی تأسیس یک پارلمان ادیان جهان به عنوان زیر مجموعه اتحادیه بین المجالس باشد تا بدین ترتیب تداوم گفتمان بینادینی در چارچوب اتحادیه تضمین شود. پارلمان جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را برای همفکری و تبادل تجربه با همکاران دیگر در اتحادیه در این باره و نیز سایر موارد مرتبط با موضوع گفت‌وگوی بینادینی اعلام می نماید.

ارسال نظرات