۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۶۹۶۶۱۳
حجت الاسلام مرتضوی تبیین کرد؛

آثار دنیوی و اخروی احسان به والدین

آثار دنیوی و اخروی احسان به والدین
خراسان رضوی – کارشناس برنامه زنده مثبت سلامت ضمن تاکید بر احسان به والدین از آثار و برکات دنیوی و معنوی آن سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید سعید مرتضوی، استاد سطح حوزه علمیه خراسان و کارشناس برنامه زنده مثبت سلامت در شبکه سلامت به آموزه های اسلام پیرامون احسان به والدین اشاره کرد و گفت: در آموزه های اسلامی نیکی به پدر و مادر یکی از فضائل بزرگ محسوب شده و در روایات از آن به عنوان یکی از برترین اعمال صحبت شده است.

حجت الاسلام مرتضوی بیان داشت: امام صادق علیه السلام  نیکی به پدر و مادر را برای ما اینگونه معنا می کند که به آنها در تمام زمینه ها به نیکی رفتار کرده و حاجت پدر و مادر را پیش از آنکه بیان کند مستجاب و مراقب باشد که صدای خود را بلند نکرده و پیشاپیش آنها راه نرود.

وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند انسان باید احترام به پدر و مادر را در همه لحظات حفظ کند و حتی اگر پدر و مادر مومن نیستند اما باز هم لازم است به پدر و مادر نیکی و احسان کرده و به بهترین شکل رفتار کنیم به آنها مهر ورزیم و این نشان ارزش والای والدین نزد خدای متعال است.

استاد سطح حوزه علمیه خراسان بیان داشت: احسان به والدین سفارش همه انبيا الهی است در حدیثی ۳ عمل از برترین اعمال شمرده شده است  که شامل  احسان به والدین، نماز اول وقت و جهاد در راه خدا می شود.

وی در باب آثار دنیوی و اخروی احسان به والدین گفت: نیکی به پدر و مادر سبب آمرزش گناهان می شود و خوشحال کردن آنها والاترین مصداق صله رحم  است که باعث طولانی شدن عمر انسان می شود، و یک راهکار عملی برای توبه و جبران گناهان بزرگ همین احسان و نیکی به والدین  مخصوصا مادر است.

حجت الاسلام مرتضوی پیرامون نکوهش نگاه خشم آلود به والدین بیان داشت:  در روایتی نقل شده است که « مَن نَظَرَ إلى أبَوَيهِ نَظَرَ ماقِتٍ و هُما ظالِمانِ لَهُ، لم يَقبَلِ اللّه ُ لَهُ صلاةً » اگر کسی با نظر خشم و ناراحتی به چهره پدر و مادر خود نگاه کند خداوند متعال نماز او را قبول نمی کند هرچند پدر و مادر به او ظلم یا بدی کرده باشند انسان حق ندارد با خشم‌ و ناراحتی با پدر و مادر  خود برخورد کند باید خیلی قدر پدر و مادر خود را بدانیم ، اگر والدین ما زنده هستند تا می توانیم باید به آنها خدمت کنیم ، دست و پای آنها را ببوسیم چرا که حتی نفس آنها برای ما برکت است دعای آنها سبب رحمت است، اگر پدر ومادر ما فوت کرده اند، خیرات خود را نثار آنها کنیم چرا که در زندگی دنیایی ما نیز اثر دارد.

وی افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها در مورد فلسفه‌ احسان به والدین فرمودند که خدا نیکی به پدر و مادر را لازم کرد برای اینکه شما مردم را از غضب خشم خود مصون و در امان بدارد! علامه مجلسی نیز در ارتباط با عاق والدین و اینکه اگر خدایی نخواسته پدر و مادری نسبت به فرزند خود ناراضی باشند می گوید عاق والدین به این است که فرزند خدای نخواسته حرمت آنها را رعایت نکرده و بی ادبی کند و یا آنها را با گفتار و رفتار خود برنجاند یا آزار و اذیت و نافرمانی کند که این گناه کبیره است./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
برای اینکه چشم‌انداز درستى را در آئینه ببینى، باید قلبى پاک داشته باشى. ..
پس بخاطر بسپار که زندگی غوطه ور در شعف همان گونه که ماهى در آب، بالاترین نشان‌های الهى در این جهان است،..

..
1
0