۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۶۹۶۷۴۳
یادداشت؛

شهید مدرس، نماد نماینده انقلابی

شهید مدرس، نماد نماینده انقلابی
شهید مدرس با شجاعت مثال زدنی و عزم راسخ خویش در برابر ‏‏استبداد داخلی و استعمار خارجی پرچم مبارزه برافراشت و به الگویی برای آرزومندان استقلال و سربلندی ایران تبدیل گشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، 10 آذر ماه سالروز شهادت آیت الله مدرس است؛ روحانی مبارزی که عمر خود را برای پاسداشت از اسلام ناب محمدی قرار داد؛ کسانی که به دنبال حذف دین از جامعه بودند با وجود مدرس راهی جز تسلیم نداشتند.

مدرس در طول دوران حیات خود با حضور در مجلس بر مصوبات مجلس نظارت داشت و در بزنگاه های سیاسی نیز به منافع ایران اسلامی فکر و از آن پاسداری می کرد؛ از این رو مدرس را یک شخصیت ملی و مذهبی می توان نامید که  نه فقط به فکر دین و نه فقط به فکر ایران بلکه به فکر ایران اسلامی بود و در این راه جان خود را فدا  کرد.

بزرگانی همچون مدرس الگو برای نسل امروز ما هستند که چگونه تلاش کردند تا نظام اسلامی امروز به دست ما برسد؛ در حقیقت تلاش های مبازران در سال گذشته به ثمره نشسته است و امروز ما نظام اسلامی داریم؛ اگر نبود مبازرات آزادی خواهان، امروز ایران مستعمره ی کشورهای بیگانه نامیده می شد؛ همچنین اگر نبود مبارزات روحانیون مبارز امروز خبری از دین و نظام اسلامی نبود.

امام خمینی(ره) در توصیف شهید مدرس بیان می کند:«شما ملاحظه کرده اید، تاریخ مرحوم مدرس را دیده اید: یک سید خشکیده لاغرِ ‏‎‎‎‎‏ ـ عرض می کنم ـ لباس کرباسی ـ که یکی از فحش‌هایی که آن شاعر به او داده بود،‎‎‎‎‏ همین بود که تنبان کرباسی پوشیده ـ یک همچو آدمی در مقابل آن قلدری که هر کس‎‎‎‎‏ آن وقت را ادراک کرده می داند که زمان رضاشاه غیر زمان محمدرضاشاه بود.

آن‏‎‎‎‎‏ وقت یک قلدری بود که شاید تاریخ ما کم مطلع بود، در مقابل او همچو ایستاد، در‎‎‎‎‏ مجلس، در خارج که یک وقت گفته بود: سید چه از جان من می خواهی؟ گفته بود که‎‎‎‎‏ می خواهم که تو نباشی، می خواهم تو نباشی! این آدم که ـ من درس ایشان یک روز‎‎‎‏ رفتم ـ می آمد در مدرسه سپهسالار ـ که مدرسه شهید مطهری است حالا ـ درس‎‎‎‎‏ می گفت ـ من یک روز رفتم درس ایشان ـ مثل اینکه هیچ کاری ندارد، فقط طلبه ای‎‎‎‎‏ است دارد درس می دهد؛ این طور قدرت روحی داشت. در صورتی که آن وقت در‎‎‎‎‏ کوران آن مسائل سیاسی بود که باید حالا بروند مجلس و آن بساط را درست کند. از‎‎‎‎‏ آنجا ـ پیش ما ـ رفت مجلس. آن وقت هم که می رفت مجلس، یک نفری بود که همه‎‎‎‎‏ از او حساب می بردند.

من مجلس آن وقت را هم دیده ام. کانَّهُ مجلس منتظر بود که‎‎‎‎‏ مدرس بیاید؛ با اینکه با او بد بودند، ولی مجلس کانَّهُ احساس نقص می کرد وقتی‎‎‎‏ مدرس نبود. وقتی مدرس می آمد، مثل اینکه یک چیز تازه ای واقع شده. این برای چه‎‎‎‎‏ بود؟ برای ‎‏اینکه یک آدمی بود که نه به مقام اعتنا می کرد و نه به دارایی و امثال ذلک؛‎‎‎‎‏ هیچ اعتنا نمی کرد؛ نه مقامی او را جذبش می کرد، [نه دارایی] ایشان وضعش این طور‎‎‎‎‏ بود که ـ برای من نقل کردند این را که ـ داشت قلیان خودش را چاق می کرد. خودش‎‎‎‎‏ این طور بود. فرمانفرمای آن روز ـ حالا که من می گویم «فرمانفرما»، شما به ذهنتان‏‎‎‎‎ ‎‎‎‎نمی آید که یعنی چه ـ فرمانفرمای آن روز وارد شده بود منزلش.

گفته بود که به او،‎‎‎‎‏ حضرت والا، من قلیان را آبش را می ریزم، تو این را، آتش سرخ کن را درست کن یا‎‎‎‎‏ بعکس. از اینجا، همچو او را کوچک می کرد که دیگر نه، طمع دیگر نمی توانست بکند.‎‎‎‎‏ وقتی این طور با او رفتار کرد که بیا این آتش سرخ کن را گردش بده، آن آدمی که همه‎‎‎‎‏ برایش تعظیم می کردند، همه برایش چه می کردند، این وقتی این طوری می رسیده، این‎‎‎‎‏ شخصیت‌ها را این طوری از بین می برد که مبادا طمع کند که از ایشان چیزی بخواهد‏‏.» (صحیفه امام؛ ج16، ص451 ـ 452 )‏

در هر حال امروز مجلس شورای اسلامی میراث بزرگانی چون شهید مدرس است و باید از آن پاسداری شود؛ مجلسی که تا کنون توسط جناح های مختلف سیاسی دست به دست شده است و امروز مجلس انقلابی شکل گرفته است؛ مجلسی که پس از دوران خسارت بار دولت تدبیر و امید شکل گرفته است و مردم شریف ایران به آن امید وارند تا شاهد تحولات جدی در مدیریت و قوانین کشور باشند.

در طول سالیان گذشته مشکلات معیشتی بیش از پیش بر مردم سختی وارد کرده است که امید است نمایندگان با تلاش خود و اصلاح قوانین به نفع مردم این مشکلات را برچینند؛ چرا که برخی قوانین انحصارگرایانه موجب شده تا عده ای روز به روز ثروتمند تر شوند و در مقابل روز به روز بر مشکلات مردم افزوده شود؛ که البته تاکنون مجلس توانسته است در این زمینه موفق عمل کند و قوانین انحصارگرایانه را برچیند.

همچنین در طول عمر پربرکت جمهوری اسلامی شاهد نقص ها و تناقض های قانونی بودیم و این دست قوانین که مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است باید اصلاح شود که در این زمینه مردم چشم امید به مجلس انقلابی دارند؛ قوانینی که بعضا به خاطر عدم شفافیت و یا نقص موجب سوء استفاده افراد فاسد شده اند باید هرچه زودتر تغییر کنند؛ همچنین آن دست از قوانینی که نه تنها به نفع اقتصاد کشور نیستند بلکه دست و پای کارآفرینان را می بندند باید برچیده شوند.

اما از طرفی این دوره آزمایشی سخت برای مدعیان انقلابی گری نیز است؛ افرادی که با امید دادن به مردم انقلابی رای آورده اند زیر ذره بین قرار دارند چند صباحی بعد از اتمام کار این دوره نمره قبولی یا عدم قبولی از ملت ایران خواهند گرفت؛ زیرا صرف ادعا کافی نیست و مردم عمل می خواهند از طرفی برخی مدعی هستند اما بعد از مدتی می بازند که این افراد نیز باید مراقب باشند.

از این رو رهبر انقلاب اسلامی نیز در آغاز به کار این دوره مجلس نکاتی را به نمایندگان گوش زد کردند که ملاک انقلابی بودن این فرامین رهبر انقلاب خواهد.

آیت الله خامنه ای در این دیدار چندین تذکر مهم به نمایندگان دادند از جمله بیان کردند:

«برخی در اوایل، پرتوان و با حرارت بودند اما وسوسه‌های مال، مقام و شهرت، راهشان را کج کرد و گاه ۱۸۰ درجه تغییر داد. انقلابی ماندن نیازمند مراقبت دائمی و حساب‌کشی از خود است. معنای حقیقی تقوا، مراقبت مدام در مقابل خطرها و لغزش‌هاست.»

همچنین نسبت به سوء استفاده از صندلی مجلس برای رسیدن به پست های اجرائی هشدار داند!

حال همان طور که بارها مردم در انتخابات نشان داده اند که به کسی چک سفید امضاء نداده اند باید دید در دوره بعدی کسانی که به همین دو تذکر از میان سایر تذکرات عمل نکردند و مردود شدند آیا باردیگر مردم ایران به آنان رای خواهند داد؟ کافی است در این زمینه به میان افکار عمومی مراجعه کرد و دید برخی از نظر مردم مردود شده اند؛ بنابراین سایر نمایندگان باید مراقب رفتار خود باشند که مردم کامل بر رفتار آنان دقت دارند.

ارسال نظرات