۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۹۶۷۴۸
اندیشمند و مفسر الجزایری:

ایران در زمینه علوم قرآنی گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان اسلام ربوده‌ است

ایران در زمینه علوم قرآنی گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان اسلام ربوده‌ است
نورالدین ابولحیه در وبینار «جایگاه قرآن و تلاوت و تجوید در کشورهای آفریقایی» گفت: ایران اسلامی در زمینه علوم قرآنی گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان اسلام ربوده‌ است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، نورالدین ابولحیه در وبینار «جایگاه قرآن و تلاوت و تجوید در کشورهای آفریقایی» که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: ایران اسلامی در زمینه علوم قرآنی گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان اسلام ربوده‌ است.

این نشست در راستای سلسله نشست‌های تخصصی بین‌المللی اسلام‌شناسی به همت اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری و مشارکت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر در بستر «اسکایپ» برگزار ‌شد.

در آغاز این نشست، نورالدین ابولحیه، استاد دانشگاه، اندیشمند و مفسر قرآن کریم در سخنانی، ضمن تمجید از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌هایی که کشورمان در زمینه تفسیر، علوم قرآن، ترتیل، حفظ و قرائت قرآن مجید انجام می‌‎دهد، گفت: هیچ کشوری را نمی‌توان در زمینه خدمات قرآنی با جمهوری اسلامی ایران مقایسه کرد.

این استاد دانشگاه افزود: ایران اسلامی در این زمینه، گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان اسلام ربوده است.

وی با اشاره به حفظ و ترتیل قرآن در کشورهای آفریقایی به فعالیت‌های قرآنی در الجزایر و موریتانی اشاره کرد و نقش مساجد، زوایا و مدارس قرآنی را در گسترش فرهنگ دینی مهم برشمرد.

این اندیشمند الجزایری همچنین، پیرامون دوره سی جلدی تفسیر در دست تألیف خود (التنزیل و التاویل) توضیحاتی ارائه داد و گفت: از این تفسیر موضوعی تا به حال چهار جلد منتشر شده است. سبک ارائه مطلب در این تفسیر به صورت داستان بلند و تفسیر قرآن به قرآن است.

شیخ یوسف مشریه، رئیس اتحادیه علما و ائمه جماعات کشورهای ساحل صحرای آفریقا با بیان سخنانی، برنامه‌های مدارس قرآنی، رادیو قرآن و شبکه قرآن سیمای الجزایر را مهم توصیف کرد و گفت: در طول تاریخ 130 ساله استعمار فرانسه بر کشور الجزایر، مساجد و زوایا با آموزش قرآن و پاسداری از فرهنگ دینی مردم الجزایر، نقش اساسی در نگاهبانی و حفاظت از هویت فرهنگی و اسلامی الجزایر ایفا کردند.

توجه ویژه رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور به دیپلماسی قرآنی

سید حسن عصمتی، کارشناس توسعه دارالقرآن‌ها و فعالیت‌های قرآنی از جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این برنامه، با اشاره به سیاست‌های قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گسترش علوم و معارف قرآنی را از اهداف جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

رایزن فرهنگی سابق کشورمان در تونس و سنگال اذعان کرد: رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف به دیپلماسی قرآنی توجه و در این زمینه تلاش کرده و از فعالیت‌های قرآنی حمایت می‌کنند.
عصمتی همچنین به اهتمام ملت‌های آفریقایی به ویژه در کشورهای الجزایر، تونس و سنگال به حفظ و ترتیل قرآن اشاره و تفسیر شیخ طاهرین عاشور از علمای تونس را تفسیری مهم ارزیابی کرد.

سید جلال جعفری‌میرآقایی، رایزن فرهنگی کشورمان در الجزایر آخرین سخنران این وبینار بود. وی فرهنگ قرآنی را حاصل تلاش اندیشمندان اسلامی از قومیت‌ها، مناطق و مذاهب مختلف در شرق آسیا تا غرب آفریقا توصیف کرد.

جعفری‌میرآقایی اهتمام دولت و ملت الجزایر در ترویج فرهنگ قرآنی را ستود و گفت: تفسیر التنزیل و التاویل پرفسور ابولحیه از نظر شیوه داستانی ارائه مطلب کتابی بی سابقه و کم نظیر است. این تفسیر در حقیقت جمع بین علم و هنر در قالب تفسیر کتاب آسمانی قرآن است./۹۸۸/

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات