۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۹۶۷۶۶

مذاکرات وین، فاجعه ای بزرگتر برای رژیم صهیونیستی در راه است

مذاکرات وین، فاجعه ای بزرگتر برای رژیم صهیونیستی در راه است
روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که مذاکرات وین برای رفع تحریم های ظالمانه، برای رژیم صهیونیستی یک فاجعه بزرگتر خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، الاخبار روز چهارشنبه در گزارشی با عنوان «مذاکرات وین، ایران دست بالا را دارد»، افزود: تهدید ایران برای اسرائیل همچنان به رشد خود ادامه می دهد و فضای استراتژیک آن چند برابر خطرناک تر می شود و در مقابل محدودیت های اسرائیل برای استفاده از قدرت بیشتر می شود و اثربخشی آن کاهش می یابد.

اسرائیل نگرانی عمیق خود را مخفی نمی کند

رژیم اسرائیل نگرانی عمیق خود را از نتیجه مذاکرات وین هرچه باشد پنهان نمی کند. به این دلیل که متوجه شده است هر سناریوی پیش رو آن را با یک تنگنای واقعی مواجه می سازد.

الان مثل قبل نیست. ایرانی که سال ۲۰۱۵ توافق هسته ای را امضا کرد دیگر ایران آن زمان از جمله در عرصه های مختلف از جمله منطقه ای، موشکی و هسته ای نیست و بسیار پیشرفت کرده و معادلات قدرت هم متحول شده است و دیگر برای اسرائیل و آمریکا یک حاشیه عملیاتی ایجاد نمی کند تا صحنه را به گذشته برگردانند.

این روزنامه لبنانی نوشت: از این رو قابل درک است که «نفتالی بنت» نخست وزیر دشمن صهیونیستی در آستانه مذاکرات وین نه فقط از امکان رفع تحریم های علیه ایران بلکه از شکست مذاکرات و برداشتن گام های دیگر هسته ای توسط ایران ابراز نگرانی عمیق کند.

«جای تعجب نیست که اسرائیل به لفاظی های تهدیدآمیز و اغراق آمیز متوسل شده و اعلام کند که به نتیجه مذاکرات متعهد نیست، به ویژه در سایه درک موسسات ارزیابی و تصمیم گیری از اینکه همه امور و در همه سطوح به نفع اسرائیل حرکت نمی کند از توسعه برنامه هسته ای ایران گرفته تا تغییر اولویت های دولت آمریکا به سوی دو منطقه اقیانوس آرام و هند و تحولات کیفی که در معادلات قدرت منطقه ای ایجاد شده است».

این واقعیت نفتالی بنت را بر آن داشت تا مرحله‌ای را که رژیم اسرائیل پشت سر می گذارد درکنفرانس اخیر موسسه هرتزلیا، «پیچیده» و «بسیار اساسی دردرگیری جاری علیه ایران» توصیف کند به‌ویژه از زمانی که تل آویو می ترسید و تلاش می کرد از تبدیل ایران به یک کشور هسته ای جلوگیری کند اما اکنون این یک امر واقعی است.

مولفه هایی که اوضاع را برای اسرائیل پیچیده تر می کند

الاخبار نوشت: اما مولفه هایی که اوضاع را برای رژیم صهیونیستی پیچیده ترمی کند درسخنان ژنرال «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی این رژیم آمده است و آن پیشرفت های ایران در توسعه سانتریفیوژها و تجربیات سال های گذشته می باشد که همه را در مقابل یک واقعیت جدیدی قرار داده که دیگر گریزی از آن نیست و به ویژه اینکه علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین تاکید کرده است که ایران به هر فشاری متناسب پاسخ می دهد.

«در سطح نظامی، طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی گام‌هایی را که ایران در شش سال گذشته برای توسعه کیفی قابلیت‌های موشکی، پهپادها و پدافند هوایی خود برداشته است، تایید می‌کنند وبا توجه به تقویت موقعیت تهران در معادلات بازدارندگی منطقه‌ای و بین‌المللی که گزینه‌های نظامی و راهبردی تل‌آویو (و واشنگتن) را محدود و تنگ ‌تر می‌کند و برای آنها هزینه های هر تجاوزی را بسیار متفاوت از آنچه قبلا بوده، کرده است و درمقابل به تقویت موضع مذاکره‌کننده ایرانی منجر شده است».

«جمهوری اسلامی ایران با وجود فشار اقتصادی حداکثری آمریکا و غرب همچنان با قدرت و اقتدار موفق شده وحدت داخلی را ییرامون گزینه های راهبردی خود انتخاب و حفظ کند و در چنین شرایطی برای غرب و اسرائیل گزینه دیگری باقی نمانده است و به همین دلیل تل آویو عملکرد سیاسی و عملیاتی آمریکا را تشویقی برای تهران می داند تا با اطمینان بیشتر به اقدامات هسته ای، موشکی و منطقه ای خود ادامه دهد».

این روزنامه لبنانی اضافه می کند: اسرائیلی‌ها چاره‌ای جز تکاپو برای تأثیرگذاری بر رویکرد آمریکا از جمله اصرار بر تشدید فشارها به گونه‌ای که ایران را به عقب‌نشینی و دادن امتیاز سوق دهد، ندارند و اکنون آشکار است که اسرائیلی‌ها به اشارات آمریکایی‌ها مبنی بر تمایل آنها برای مطالعه گزینه‌های جایگزین در صورت شکست گزینه دیپلماتیک اعتماد ندارند به ویژه اینکه می دانند دولت جوبایدن که اکنون درگیررقابت با چین است توان و تمایلی را برای درگیرشدن در یک رویارویی گسترده نظامی با تهران ومتحدانش ندارد.

پای متغییری دیگر در میان است

دراین میان یک متغیر دیگر هم وجود دارد که موجودیت دشمن صهیونیستی را تهدید می کند و آن افزایش کمی و کیفی توان حزب الله و به طور کلی محور مقاومت است.

علاوه برمواضع و نتایج مطالعاتی را که صهیونیست ها از طریق کانال‌های متعدد بیان می کنند، مانورهای ارتش رژیم غاصب اسرائیل میزان ترس آن را از عواقب هرگونه رویارویی درجبهه داخلی به ویژه درسایه یک واقعیت جدید که اساساً معادلات قدرت را به طور اساسی تغییر داده و آنها دستیابی مقاومت به موشک های بسیار دقیق و سلاح های راهبردی مانند پهپادها است، آشکار می‌کند.

این تغییرات و تحولات بشدت بر روی میز تصمیم گیری در اسرائیل هنگام بررسی گزینه های جایگزین که هزینه های غیرقابل تحملی برای آن دارند، تاثیر گذاشته است.

نباید فراموش کرد که در سال ۲۰۱۵ گروه های تروریستی مانند داعش بخش وسیعی از سوریه و عراق و مناطق کوهستانی شرق لبنان را اشغال کرده بودند و به بیان دیگر یک جبهه گسترده نظامی علیه محور مقاومت وجود داشت که کمتر از خطر تهدید دشمن صهیونیستی نبود اما امروز اوضاع به طور ریشه ای تغییر کرده است.

الاخبار نوشت، در این شرایطی که اسرائیل در آن قرار گرفته و بسیار نگران است، نباید از نظر دور داشت که ممکن است دست به یک حماقت مانند آنچه در سال های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ و ۲۰۰۶ علیه عراق و سوریه و لبنان مرتکب شد، دست بزند تا بتواند بر سیاست و تصمیم های دولت آمریکا تاثیر بگذارد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه «برداشت بسیار دقیقی است که اسرائیل و آمریکا در رویاروئی با ایران شکست خورده اند»، می افزاید: از سرگیری مذاکرات در وین چیزی نیست جز اعتراف آمریکایی ها و طرف های بین المللی به توازن ها و معادلات نوظهور در منطقه و نشانه ای دیگر از ماهیت رویکردها و تحولات آینده است و مقامات رژیم صهیونیستی دیگر نمی توانند از شدت بحران ها و تشدید تنش ها در این رژیم جلوگیری کنند./۹۸۸/

ارسال نظرات