۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۹۶۸۹۱

تحلیل هفته

تحلیل هفته
ایران قدرتی بالقوه است که اگر مشکل اقتصادی اش رفع و بُعد فرهنگی اش تقویت شود، می‌تواند قدرت را از غرب به این سو انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علت زیادی از مشکلات کنونی کشور که توسط لیبرال‌ها بر مردم تحمیل شده، نگاه به غرب و چه بسا غرب پرستی باشد. برجام نمونه بارزی بود که اخیرا به وضوح دیدیم تمام مسائل کشور را به اروپا و آمریکا گره زدند و در نتیجه هیچ چیزی عایدمان نشد و وقتی خرشان از پل گذشت، برگشتند و به ریش ما خندیدند.

اما در همین چند ماه اخیر که دولت جدید بر سر کار آمده، شاهد همکاری‌های خوبی با سازمان‌های منطقه‌ای برای رفع مشکلات منطقه و کشور و ارتقاء سطح کشور در منطقه بودیم از جمله پیوستن به سازمان شانگهای و تقویت سازمان اکو(سازمان همکاری اقتصادی)؛ باید گفت اکو یک سازمان منطقه ای دولتی محسوب می‌گردد که در سال 1985 از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس گردید. اکو در واقع جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه (RCD) می‌باشد که از سال 1964 تا 1979 موجودیت داشت. در 1992، سازمان هفت عضو کشور جدید را به عضویت پذیرفت که عبارتند از: افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان.

همچنین شایان توجه است که اعضای شانگهای عبارتند از روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، هند، ایران و چندین کشور دیگر که در گفت‌وگوها شرکت می‌کنند. با توجه به فعالیت‌های اخیر وزارت خارجه و تغییر رویکردی که به وضوح مشهود است، می‌توان این نتیجه را گرفت که ایران به دنبال تقویت خود، منطقه و نابودی هژمونی آمریکا و به تبع آن رژیم صهیونیستی می‌باشد.

 

تحلیل هفته

 

ایده رهبری

آن نتیجه ای که دو سازمان فوق و روابط دو یا چند جانبه کشورهای منطقه با هم دارند چیزی نیست جز حذف آقایی دلار. حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال 95 فرمودند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد. همچنین ایشان در دیدار با رؤسای جمهور چندین کشور از جمله چین و روسیه بر این نکته تأکید کردند که تنها راه شکست آمریکا و نجات یابی دنیا از سلطه آمریکایی‌ها، حذف دلار از معاملات ببین کشورهاست.

از طرفی نیز آمریکا به دلیل مسائل درونی خود رو به افول است و بسیاری از آینده پژوهان معتقدند که دنیا با تغییر قدرت از غرب به شرق رو به رو است. در این میان کشور ایران به دلیل غنای فرهنگی بالقوه و حتی بالفعل و تجربیات حساب شده، دقیق و زیاد و در رأس همه اینها دارای رهبری دانا و فهیم است، شایستگی تبدیل شدن به یک ابرقدرت را دارد؛ ولی مشکلی که اکنون و آن هم تنها به خاطر تفکر لیبرال حاکم بر قوه مجریه گریبان گیر ما شده، عدم ثبات اقتصادی و به نوعی ضعف اقتصادی است که می‌تواند جایگاه ایران را در منطقه به خطر بیندازد.

همانطور که بیان شد، ایران تمام مؤلفه‌های قدرت که اعم از امنيت، سياست، فرهنگ، مسائل اجتماعي و نظامي است را دارد و مشکل فعلی آن اقتصاد است که در صورت اصلاح این مؤلفه و البته تقویت بعد فرهنگی، جمهوری اسلامی می‌تواند در ادامه تاریخ دنیا را تحت تأثیر خود در آورده و به هدف خود که تمدن نوین اسلامی است دست پیدا کند؛ البته در این میان نباید نقش دیپلماسی را در عرصه بین المللی دست کم گرفت که اگر دیپلمات‌های ما متعهد و متخصص باشند، قطعا شیفت پاور از غرب و آمریکا به ایران و منطقه جنوب غرب آسیا منتقل می‌شود.

 

تحلیل هفته

 

سوء مدیریت و بحران آب

رهبری در دیدار نخبگان کشور سر نخی را به مردم، نخبگان و نیروهای امنیتی داد و به این نکته که نخبگان باید مسائل روز کشور را حل کنند اشاره کرده و در قالب مثالی فرمودند: از موضوعات مبتلابهِ امروزِ ما فرض بفرمایید مسئله‌ی آب در کشور است؛ یک مسئله است دیگر. مسئله‌ی کشور، مسئله‌ی آب است و مسئله‌ی آب در آینده‌ی خیلی نزدیکی به مسئله‌ِی مهم‌تری هم در سطح دنیا تبدیل خواهد شد.

چندی نگذشت که در اصفهان شاهد تجمعاتی مسالمت آمیز و خیرخواهانه در رابطه با محیط زیست و مشکل کم آبی پدید آمد و بعید نیست که دشمن از قبل چنین مسأله‌ای را می‌دانسته و با شروع این حرکت نیروهای خود را در بین مردم عادی و کشاوران نفوذ داده تا برای کشور مسأله دیگری را پدید آوردند. به هر حال نباید این مسأله را فراموش کرد که نیروهای دشمن برای به هم ریختن امنیت ایران همیشه آماده به کار است و این کار وظیفه نیروهای امنیتی را دوچندان می‌کند.

البته این مسأله را باید مورد توجه قرار داد که در سیستم جنگ‌های هیبریدی، یکی از مهم ترین جنگ‌ها مسأله جنگ آب و جنگ‌های اقلیمی و آب و هوایی است که دسمن برای آن برنامه‌ریزی کرده است. مجالی برای بازکردن این مسأله نیست ولی آنچه قرار بود در سال‌های 96 و 97 رخ دهد، به علت بارش نعمت الهی به تعویق افتاد و طی همان سال‌ها، چندین بار نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشست‌های رسمی به مسأله جنگ آب با ایران اشاره کرده بود؛ اما امروز این مسأله از مهم‌ترین مسائل روز کشور است که در آینده نه چندان دور به خصوص در شهرهای کویری باز هم سر باز خواهد کرد.

 

تحلیل هفته

 

نقویان به که انتقاد می‌کند!

هفته گذشته ناصر نقویان، روحانی اصلاح طلب در مصاحبه‌ای دوباره نهاد روحانیت و طلبه‌ها را مورد انتقاد قرار داده که چرا وارد کار اجرایی می‌شوید و معتقد شده که اکنون فتوای مراجع در منزل خودشان نیز نافذ نیست چه برسد به اجتماع! باید به او گفت که تمام رئیس جمهورهایی که شما حامی‌شان بودید روحانی بودند که در رأس قوه مجریه قرار گرفتند و البته شما نیز در دولت روحانی صاحب منصب بودید.

همچنین لازم به ذکر است اگر ما شاهد نفوذ فتوای مراجع در اجتماع بودیم و هستیم فقط و فقط به خاطر جامع نگری مراجع و توانمندی آنها در تشخیص موضوعات است و اگر قرار بود یک فقیه صرفا در مسائل حرام و حلال و فردی نظر بدهد، قطعا میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو را که از سنخ حکم است، صادر نمی‌کرده در گوشه‌ای از بیتش می‌نشست؛ آبروی روحانیت به خاطر حضور فعال و دقیقشان در اجتماع طی این سالیان پدید آمده نه با گوشه نشینی و بی‌تفاوتی نسبت به اجتماع!

 

تحلیل هفته

 

شهدای اسوه

این ایام سالروز شهادت شهید مدرس و همچنین سالگرد شهادت شهید فخری زاده است. اما در رابطه با شهید مدرس که روز مجلس نیز هست، صرفا به بیان یک خاطره از این شخصیت بزرگ اکتفا می‌کنیم.

زمانی که آیت‌الله سیدحسن مدرس نماینده مجلس شورای ملی بود، روس‌ها اولتیماتومی به دولت ایران فرستادند که اگر خواسته ما را تامین نکنید به تهران می‌آییم و آنجا را تسخیر می‌کنیم. دولت ایران نیز به مجلس فشار آورد که باید خواسته روس‌ها تامین شود. یک مورخ آمریکایی با اشاره به شجاعت شهید مدرس می‌نویسد: «یک روحانی با دست لرزان آمد پشت تریبون ایستاد و گفت: «آقایان اگر بناست ما از بین برویم چرا با دست خودمان از بین برویم؟» شهید مدرس با اولتیماتوم روس مخالفت کرد و مجلس به واسطه رشادت او جرات پیدا کرد که خواسته دولت را رد کند.»

حال نمایندگان مجلس باید از این پیرمرد بزرگ و شجاع درس بگیرند و سعی کنند خود را به او شبیه کنند نه اینکه در سفر کاری که پول بیت المال پای آن هزینه شده به دیدن بازی تیم‌های خارجی رفته و به این کار خود افتخار کنند و البته هنوز خود را نماینده مردم و احقاق کننده حقوق مرم بدانند!

و اما شهید فخری زاده نیز از جمله نوادری است که به جد می‌توان آن را یکی از رویش‌های انقلاب و تربیت شده مکتب روح الله دانست. افق بلندی که امام و در ادامه رهبر معظم انقلاب پیش روی جوانان و دانشمندان گشود باعث شد استعداد بسیاری از آنها که در زمان پهلوی کور شده بود شکوفا و پیدا شود و البته در این مسیر با کم‌ترین امکانات ولی با همت بلند خود اهداف اسلام را پیش ببرند.

با ما همراه باشید...

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
آرره والا، خوب‌ گفتی، جنگ امروز ما جنگ ترکیبی یا هیبریدی است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
باتشکر... در راستای بهتر شدنش تلاش کنید
1
0