۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۹۶۹۲۴
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی در گفت‌وگو با رسا:

قانون اساسی الگوی جدیدی از حاکمیت سیاسی را به جهان عرضه کرد

قانون اساسی الگوی جدیدی از حاکمیت سیاسی را به جهان عرضه کرد
حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه قانون اساسی ایران الگوی جدیدی از حاکمیت سیاسی را به جهانیان عرضه کرد گفت: قانون اساسی براساس عینیت دیانت و سیاست تدوین شده است.

حجت الاسلام محمدجواد نوروزی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز تصویب قانون اساسی در ۱۲ آذر سال 58، به تبیین ویژگی های قانون اساسی کشور پرداخت و گفت: قانون اساسی از اسناد بالادستی کشور بوده که باید سایر قوانین با آن مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد، از این رو نهاد شورای نگهبان نیز بر تطبیق قوانین کشور بر مبنای قانون اساسی نظارت می کند.

حجت الاسلام م نوروزی با اشاره به اشتراکات قانون اساسی ایران با سایر کشورها بیان کرد: در قانون اساسی تمام کشورها به حد و حصور آزادی های افراد، مسائل اقتصادی، حقوق شهروندان و ساختار سیاسی هر کشور پرداخته شده است.

وی به بررسی وجه تمایز قانون اساسی ایران با کشور های دیگر پرداخت و افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسائل بدیع مطرح شده که تا امروز مسبوق به سابقه نبوده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: ساختار تمام قانون های اساسی کشورهای جهان تا قبل از انقلاب، بر اساس مؤلفه های نظریه سکولاریسم و مخالفت با معنویت و ارزش های اسلامی تنظیم شده بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسأله‌ای که قانون اساسی کشور را از سایر قوانین اساسی کشورهای دیگر جدا می کند، گنجاندن نظریه ولایت فقیه است، افزود: قبل از تصویب قانون اساسی شاهد منازعات و جار و جنجال های سیاسی احزاب و جریان های مختلف درباره اصل نظریه ولایت فقیه در آبان سال ۵۸ بودیم.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی ایران کاربست اصل نظریه ولایت فقیه در چهار دهه بعد از تصویب قانون اساسی را تجربه کرده، گفت: اصل ولایت فقیه در قانون اساسی نظام اسلامی ایران، چه دوران امام خمینی(ره) و چه در سه دهه رهبری حضرت آیت الله خامنه ای توانسته کشور را از بسیاری بحران ها و اتفاقات نجات دهد.

حجت الاسلام نوروزی اظهار کرد: اصل ولایت فقیه تجربه ای نو و کاربردی بوده که بسیاری از حقوق دانان جهان را متوجه این امر کرده که نظریه ولایت فقیه می تواند در ثبات و بقای نظام های سیاسی و گذر از بحران ها نقش اساسی ایفا کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الگوی جدیدی از حاکمیت سیاسی را به جهانیان عرضه کرده، تصریح کرد: قانون اساسی ایران بر اساس عینیت دیانت و سیاست تدوین شده و در این راستا اصول مترقی در آن نگاشته شده که مهمترین آن اصل ولایت فقیه است.

ارسال نظرات