۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۹۷۰۰۶
روبط عمومی انتشارات نیستان؛

فرهنگ کتاب خوانی باید در خانواده شکل بگیرد

فرهنگ کتاب خوانی باید در خانواده شکل بگیرد
شجاعی گفت: باید کودکان و نوجوانان در خانواده‌ها در دست پدر‌ها و مادر‌های خود کتاب ببینند، تا به طور عملی گرایش به کتاب‌خوانی پیدا کنند.

امروزه توجه به کتاب و کتابخوانی، یکی از نشانه های رشد و تعالی فرهنگی است و عادت به مطالعه، امری اکتسابی است که مانند دیگر الگوهای رفتاری در روند اجتماعی شدن فرد، پایه اولیه آن در خانواده شکل می گیرد. عادت به مطالعه والدین، سبب تشویق اعضای خانه در پذیرش این مسئله می شود. خبرنگار  سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی با سید مظفر شجاعی روبط عمومی انتشارات نیستان گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

رسا- لطفا کمی از تاریخه انتشارات خود بگویید؟

سابقه انتشارات نیسان به ۲۴ سال قبل بر می‌گردد که با موضوع ادب و هنر در ساختار‌های رمان، مجموعه داستان، فیلمنامه و نمایشنامه کار خود را شروع کرده است و از ابتدای تأسیس تا به حال بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب چاپ شده که در حال حاضر ۵۰۰ عنوان آن در گردش و قابل دسترسی به مخاطبان عزیز است؛ از نظر مخاطب، کتاب نویسان ما برای همه گروه‌های سنی اعم از کودکان و نوجوانان، جوانان و بزرگسال کتاب نوشته و ما آن‌ها را منتشر کرده ایم و اگر مخاطبین ما بخواهند با بازار کتاب نویسان ما به صورت دقیق‌تر آشنا شوند می‌توانند به سایت کتاب نیستان مراجعه و با جستجو در سایت، به کتاب‌های مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند.

فرهنگ کتاب خوانی باید در خانواده شکل بگیرد
رسا- انتشارات شما بیشتر در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد؟
موضوع اصلی فعالیت‌های ما ادب و هنر است و در این بخش نیز اولویت کار ما به ترتیب رمان، مجموعه داستان، نمایشنامه و فیلمنامه است که البته بخش کودک و نوجوان نیز، چون بیشتر قابل توجه است در این بخش نیز فعالیت داریم و اخیراً آثار قابل توجهی از نویسندگان ما در این زمینه تألیف شده است.


رسا- آیا انتشارات شما برای چاپ و نشر تألیفات مشکلات و موانعی بر سر راه داشته و دارد؟
طبیعتاً برای چاپ مشکلاتی وجود دارد که آمدن کرونا در کشور بر این مشکلات افزوده است؛ اما باید با مشکلات دست و پنجه نرم کرده و از آن گذر کرد. برای چاپ کتاب‌ها بیشترین مشکلات ما هزینه کاغذ و قیمت تمام شده برای چاپ کتاب‌ها است، اما انتشارات ما با تدابیری که انجام داد؛ با پایین آوردن میزان تیراژ و الاَهمُ فی الاَهم کردن در چاپ آثار، توانست مقداری از مشکلات را بکاهد.

فرهنگ کتاب خوانی باید در خانواده شکل بگیرد
رسا- مخاطبان شما بیشتر از چه نوع کتاب‌هایی استقبال می‌کنند؟
با توجه به فرهنگ کتاب خوانی، کتاب‌های مکتوب بیشتر از کتاب‌های الکترونیکی مورد استقبال قرار می گیرند، هر عنوان و موضوعی، مشتری خاص خود را دارد، ادبیات آیینی، رمان‌های اجتماعی و بخش کودک و نوجوان، در انتشارات ما بیشتر به چاپ رسیده است و در بخش کودک و نوجوان، کتاب‌های «سلام کلاس اولی‌ها و سلام پیش دبستانی ها» با استقبال بیشتری از طرف خانواده‌ها و مدارس مواجه شده است.


رسا- باتوجه به خرید اندک کتاب توسط مردم چگونه می‌توانیم کتاب را در سبد فرهنگی خانواده‌ها جای دهیم؟
این مسئله ریشه در دو عامل دارد؛ یک عامل این است که دغدغه مسئولین مربوطه در ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه در این زمینه کم رنگ و در برخی جا‌ها اصلا وجود ندارد در حالی که مسئولین وظیفه دارند در ترویج فرهنگ مطالعه، اقداماتی را انجام داده و کم کاری‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد را برطرف نمایند؛ کم کاری صدا و سیما و سایر رسانه‌ها و تسهیلاتی که باید در این زمینه اختصاص داده شود.

عامل دوم این است که در بین مردم نیز فرهنگ مطالعه آن طوری که باید باشد، جا نیفتاده و در سبد خرید مردم جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است؛ البته این مشکل نیز راه حل‌های خاص خود را دارد که از جمله راه حل‌ها این است که در ابتدا باید کودکان و نوجوانان در خانواده‌ها در دست پدر‌ها و مادر‌های خود، به طور عملی کتاب را مشاهده کنند و اگر خانواده اهل مطالعه باشد فرزندان نیز به تدریج به مطالعه و کتاب خوانی روی خواهند آورد.

فرهنگ کتاب خوانی باید در خانواده شکل بگیرد
رسا- با توجه به سابقه انتشارات شما در چاپ و نشر بفرماید سلیقه بیشتر مخاطبان به چه کتاب‌هایی است؟
کتاب‌های داستانی و رمان‌ها با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان ما مواجه است و اعم از کودکان و نوجوانان و بزرگسالان رغبت زیادی به این نوع تالیفات و نوشته‌ها دارند و مورد استقبال بیشتر مخاطبان واقع می‌شود.

رسا ـ با تشکر از اینکه وقت ارزشمند خودتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

ارسال نظرات