۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۹۷۰۱۳
آیت الله حسینی خراسانی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

لزوم تبیین و ترویج اصول قانون اساسی برای مردم

لزوم تبیین و ترویج اصول قانون اساسی برای مردم
آیت الله حسینی خراسانی اصل مترقی ولایت فقیه را سبب بغض و عصبانیت دشمنان نظام اسلامی دانست و خواهان ترویج اصول قانون اساسی برای فرهیختگان و مردم جامعه شد.

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن گرامیداشت سالروز تصویب قانون اساسی در ۱۲ آذر سال ۵۸، گفت: یاد و خاطر علمای مجلس خبرگان رهبری و آیت الله بهشتی که نقش محوری در تدوین و تصویب متن متقن قانون اساسی داشتند را گرامی می دارم و ادای احترام می کنم.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ایران براساس شریعت اسلام و الهام گیری از کتاب و سنت و آموزه های اهل بیت تدوین شده است، خاطرنشان کرد: قانون اساسی ایران حاصل اجتهادها و نظریه پردازی‌های جماعتی از فرهیختگان، فقها، حقوقدانان و اندیشمندان اسلامی بوده است.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: اصلاحات و بازبینی قانون اساسی به عنوان متمم قانون اساسی پیش بینی شده که با شرایط و روند ویژه ای امکان اجرای آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در اصل پنجم قانون اساسی اصل اصیل و مترقی ولایت فقیه مطرح شده است، گفت: در اصل ۱۰۷ قانون اساسی مسأله تعیین ولی فقیه مطرح شده که این امر را بر عهده مجلس خبرگان گذاشته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در فراز پایانی این اصل قانون اساسی آمده که رهبر در برابر قوانین‏ با سایر افراد کشور مساوی‏ است‏ که پیشنهاد بنده این است؛ اگر تجدید نظر در قانون اساسی صورت گرفت، این فراز به عنوان یک اصل جداگانه آورده شود.

وی با بیان اینکه در اصل ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون اساسی صفات و اختیارات رهبر تشریح شده، گفت: در اصل ۱۰۹ قانون صفات و شرایط رهبر این گونه بیان شده که صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه، عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام و بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی را داشته باشد و همچنین در اصل ۱۱۰ اختیارات رهبر انقلاب در یازده بند شرح داده شده است.

لزوم ترویج اصول قانون اساسی برای فرهیختگان و مردم

آیت الله حسینی خراسانی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متنی متین، متقن و مترقی است، افزود: باید قانون اساسی برای اقشار مختلف مردم تقریر، تبیین، تشریح و ترویج شود تا اینکه اصول قانون اساسی در متن جامعه حضور پیدا کند.

وی بر لزوم آشنایی جوانان، دانشجویان، حوزویان، فرهیختگان و مسؤولان با متن و اصول قانون اساسی تاکید کرد و گفت: رسانه ملی و خبرگزاری ها در مناسبت‌های مختلف همچون سالروز تصویب قانون اساسی به ترویج و تبیین این قانون در جامعه بپردازند و رسانه ملی نیز در این زمینه می‌تواند با برگزاری مسابقات پیرامون اصول و مواد، قانون اساسی را ترویج کند.

مطالبات مردمی بر اساس قانون اساسی انجام شود

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: باید مردم با قانون اساسی به عنوان میثاق ملی آشنایی کافی پیدا کنند تا اینکه مردم مطالبات خود را آگاهانه و منطبق با قانون اساسی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز شبهات مختلفی درباره ولایت فقهی مطرح می شود، گفت: ریشه بسیاری از شبهات عدم آگاهی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه است.

آیت الله حسینی خراسانی اصل مترقی ولایت فقیه در قانون اساسی را سبب عصبانیت، بغض و کنیه شدید دشمنان نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: ولایت فقیه بیش از چهار دهه توانسته نظام اسلامی ایران را از حوادث و شرایط بحرانی سیاسی و نظامی نجات دهد و توطئه ها و نقشه های دشمنان را خنثی کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: ما اصل مترقی ولایت فقیه در قانون اساسی را یک موهبت الهی می دانیم و امیدوارم همواره تمام مردم نظام اسلامی ایران پاسدار و مروج قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه باشند.

ارسال نظرات