۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۶۹۷۰۳۳
آیت الله کعبی مطرح کرد؛

رویداد دین و حکمرانی؛ نمایانگر وحدت حوزه و دانشگاه

رویداد دین و حکمرانی؛ نمایانگر وحدت حوزه و دانشگاه
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از کار‌های ارزشمندی که توسط اندیشکده دین و حکمرانی صورت گرفته، وحدت میان حوزه و دانشگاه است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اعضای عالی اندیشکده دین و حکمرانی، آقایان حسین علیزاده، علیرضا داودی و محمد حائری شیرازی با آیت الله عباس کعبی، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار آیت الله کعبی نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به برش معرفتی بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به حکمرانی گفت: ورود فقه به عرصه نظام سازی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، اقتضاء می کند که حوزه های علمیه در راستای این هدف والا برنامه ریزی های لازم را در جهت حل مسائل نظام اسلامی انجام دهند.

وی افزود: با توجه به آسیب های معرفتی و ارزشی و ضرورت ارائه نقشه راه در عرصه دین و حکمرانی، حوزه های علمیه باید بر مساله کلان اقامه دین در فرآیند حکمرانی بر اساس رسالت خود اقدامات لازم را صورت دهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمن از اقامه دین می ترسد چرا که اگر دین اقامه شود بسترهای تمدن سازی شکل می گیرد. ما متاسفانه در مبانی متوقف شدیم. ما باید مبانی را به منابع، منابع را به قواعد و قواعد را به مسائل تبدیل کنیم و مسائل هم با راهکارهای لازم پیگیری شوند. یکی از نیازهای اساسی نظام اسلامی تربیت مدیران دینی است که این امر متاسفانه مغفول مانده است.

وی اظهار داشت: یکی از کارهای ارزشمندی که توسط شما صورت گرفته است، وحدت میان حوزه و دانشگاه است که خیلی ارزشمند است و این اعتماد سازی نسبت به ظرفیت حوزه در برابر حاکمیت بسیار لازم است. اما برای این که دین در جامعه اقامه شود لازم است که رویکرد تحولی داشته باشیم.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتهای این دیدار گفت: از میان جملاتی که در مباحث شما دیدم که بسیار درست است و لازم است که به آن اشاره کنم، تحقق و عینی کردن راهکارهای دینی در حل مسائل نظام اسلامی است. غرب بر تحقق بسیار تاکید دارد و ما در حوزه بر تحقیق تاکید می کنیم که هر دو اینها لازم است که در معیت هم پیگیری شوند. تئوری و عمل باید همزمان باشد تا نتیجه آن اقامه دین در جامعه باشد.

لازم به ذکر است که در ابتدای این دیدار آقای حسین علیزاده، مدیر اندیشکده دین و حکمرانی، به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله اندیشکده دین و حکمرانی پرداخت و گفت: برگزاری نخستین رویداد حل مسائل حکمرانی با همکاری بنیاد ملی نخبگان با هدف استفاده از ظرفیت دین در حل چالش های کلان کشور با مشارکت معاونت راهبردی قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی، سازمان صوت و تصویر فراگیر و بنیاد احسان دستاورد اصلی در یکسال گذشته بوده است و در سال جاری نیز میز های تخصصی برای امتداد هر مسأله تشکیل شده است. ایجاد یک تجربه موفق در استفاده از ظرفیت فکری فضلای جوان حوزه علمیه و تشکیل زیر ساخت های متناسب با مسأله محوری از اهداف اندیشکده دین و حکمرانی می باشد.

ارسال نظرات