۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۹۷۰۸۹
پشت پرده مذاکرات وین؛

مذاکره اقتدار آفرین و چالش‌های ملی

مذاکره اقتدار آفرین و چالش‌های ملی
دور اخیر مذاکرات اقتدار آفرین ایران در حالی به پایان رسید که دشمن در حال تلاش برای ایجاد چالش‌های جدیدی در سطح ملی برای ایران است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دور جدید مذاکرات وین با حضور هیأت مذاکره کننده جدید ایرانی با سرپرستی دکتر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حالی به پایان رسید که نوع جدی و واقعی از مذاکره در این دوره به نمایش گذاشته شد. تیم مذاکره کننده قبلی در دوران سرپرستی عراقچی و وزارت محمدجواد ظریف چنان جریان داشت که اشکالات و اشتباهات فاحشی در روند مذاکرات رقم خورد؛ از جمله اینکه هیأت مذاکره کننده تفاوت برخی از کلمات حیاتی و حساس را در متن مذاکرات نمی‌دانست و موجب تحمیل خسارات فراوانی در روند مذاکرات شد.

نکته دیگری که در جریان مذاکرات ایران و ۴+۱ حائز اهمیت است، عدم حضور قطعی آمریکا در جریان مذاکرات بود. با این وجود که آمریکایی‌ها در محل استقرار مذاکرات حضور داشتند؛ اما نمی‌توانستند به‌صورت آنلاین از جریان مذاکرات مطلع شوند و باید برای اطلاع از روند هر نشست مذاکراتی، تا پایان آن نشست صبر می‌کردند. البته آمریکایی‌ها از این موضوع خشنود نبودند و این مسأله توسط رسانه‌ها و تحلیل‌گران نوعی دیگر از تحقیر آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران تلقی شد.
 
مذاکره اقتدار و چالش‌های ملی

هیأت ایرانی در ابتکاری که در طول مذاکرات برجام، در نوع خود بی‌نظیر است، دو پیش نویس مذاکراتی به تیم اروپایی ارائه کرد. البته طبق نظر هیأت‌های اروپایی این پیش نویس‌ها بر خلاف مبنای حقوقی و قانونی نبود، بلکه تمام منافع طرف اروپایی را تأمین نمی‌کرد. از این رو هیأت اروپایی تصمیم گرفت فرصتی برای جمع بندی نظرات و اقدامات خود بگیرد و دوباره با دست پرتری به میدان مذاکرات بازگردد.
 
البته در این میان چند اتفاق مهم در کشور ما نیز رقم خورد؛ افزایش ناگهانی قیمت طلا و دلار در بازار، فروکش شدن آشوب اصفهان و اعتراضات ریز و درشتی که به حق نسبت به مسائل اقتصادی وجود دارد؛ اما واضح این است که دشمن تلاش می‌کند تا حداقل در دور جدید مذاکرات ایران و ۴+۱، این اعتراضات را به آشوب بکشد.

دولت آیت الله رئیسی امروز در یک میدان مین حساس قرار دارد. از طرفی هشت سال مین گذاری دولت روحانی در عرصه‌های مختلف کشور از جمله اقتصاد، سیاست و فرهنگ کار سختی را پیش روی دولت رئیسی گذاشته است و نمی‌‎توان در زمینه اصلاح اقتصادی و سیاسی، توقع شق القمر را داشت؛ اما با اعتماد به کاردانی و کاربلدی دولت سیزدهم و همچنین مردمی بودن این دولت، می‌توان انتظار و توقع بهبودی اوضاع موجود را داشت.
 
مذاکره اقتدار و چالش‌های ملی
 
چرخه جدید مذاکرات ایران در وین نشان داد که تغییرات جدی و جدیدی در دستور کار دولت قرار دارد و این دولت حاضر نیست برای در قدرت ماندن، تمام منافع غرب را که در بدبختی و ضعف مردم قرار دارد، تضمین کند. قطعاً در دور جدید مذاکرات که از روز‌های آتی آغاز خواهد شد، می‌توان امید داشت تا اخبار خوبی در زمینه رفع تحریم‌ها و موانع به مردم برسد. حتی اگر این مذاکرات با عدم توافق طرفین به پایان برسد، می‌توانیم بگوییم که حداقل معیشت مردم را به جهت تأمین منافع غرب به گروگان نگرفته‌ایم؛ دقیقاً همان کاری که دولت روحانی با مردم انجام داد!
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات