۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۹۷۱۰۰
آیت الله کعبی در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

نقش مهم اصل مترقی ولایت فقیه در حل بحران ها و بن بست های کشور

نقش مهم اصل مترقی ولایت فقیه در حل بحران ها و بن بست های کشور
نماینده خبرگان گفت: ولایت فقیه بن بستها و بحرانها را در نظام سیاسی از بین می‌برد، در حالی که نظام‌های پارلمانی و ریاستی نوعا از لحاظ حقوقی دچار چالش هستند.

آیت الله عباس کعبی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در توضیح نقش و امتیاز ولایت فقیه در قانون اساسی گفت: ولایت فقیه نماد مردم سالاری اسلامی است که زعامت و سرپرستی دولت اسلامی را بر پایه مهر و محبت، جذبه و همبستگی متقابل میان امت و امامت دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: ولی فقیه تحقق اهداف عالیه اسلام، حاکمیت دینی، خط مشی گذاری عمومی و برنامه ریزی بر پایه مدیریت کلان ارزشی را برعهده دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بن بست شکنی را یکی از امتیازات اساسی ولی فقیه در قانون اساسی کشور ایران نسبت به سایر کشورها دانست و اظهار داشت: یکی از امتیازات ولایت فقیه بر ریاست‌های مصطلح در نظام‌های پارلمانی، ریاستی یا نیمه ریاستی، بن بست شکنی است.

وی افزود: ولایت فقیه بن بست‌ها و بحران‌ها را در نظام سیاسی از بین می‌برد، در حالی که همه نظام‌های سیاسی دیگر، اعم از پارلمانی و ریاستی، نوعاً از لحاظ حقوقی دچار چالش و بحران هستند؛ اما تجربه قانون اساسی ما نشان داد که در چارچوب ولایت فقیه می‌توان همه بحران‌ها و بن بست‌ها را از بین برد.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه نظریه ولایت فقیه بر پایه فقه و حقوق اسلامی ارائه شده، ابراز داشت: با توجه به ویژگی‌های ولی فقیه؛ یعنی علم، عدالت، مدیریت و کاردانی، ولی فقیه تضمین کننده عدم انحراف دستگاه‌های گوناگون از وظایف اصیل اسلامی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: ضمانت اجرا و تحقق مسائل عالیه نظام، اقتدار، امنیت، همبستگی ملی، عزت، کرامت، پیشرفت و عدالت بر پایه ولایت فقیه هموار می‌شود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات