۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۹۷۱۹۸
وزیر امور خارجه:

از بازنگری سیاست خارجی برخی کشور‌ها در قبال سوریه استقبال می‌کنیم

از بازنگری سیاست خارجی برخی کشور‌ها در قبال سوریه استقبال می‌کنیم
امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را محکوم می‌کند، گفت: از بازنگری در سیاست خارجی برخی کشورهای عربی و اروپایی در قبال سوریه استقبال می‌کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری امروز دوشنبه خود با فیصل مقداد همتای سوری با بیان اینکه گفتگوهای خوب و مفید و رو به جلویی در خصوص روابط دوجانبه داشتیم که نگاه بر همکاری در حوزه اقتصادی و همچنین تمرکز بر‌ روابط جامع است، اظهار داشت: روابط دو کشور راهبردی و ممتاز است.

وی با اشاره به اینکه امروز در خصوص‌ مسائل مختلف دوجانبه گفتگو کردیم، افزود: سفر ایشان در زمانی انجام می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بازرگانی ایران در سوریه جریان دارد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه که بدون هماهنگی با دولت سوریه انجام شده را محکوم می‌کند. ما از بازنگری سیاست خارجی برخی کشورهای عربی و اروپایی و رفت و آمدهای اخیر به دمشق و بازگشایی برخی سفارتخانه‌ها استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: در خصوص افغانستان گفتگوی مفصلی داشتیم و درباره لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان اتفاق نظر داریم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به کمک‌های مردمی‌ و تسهیل کمک‌های کشورهای دیگر به افغانستان از سوی ایران در شرایط تحریم، افزود: اتفاقی در روزهای گذشته در یکی از نقاط مرزی ما افتاد که نیروهای مسلح ما با قدرت پاسخ آن ناهماهنگی را دادند. ما اعتراض رسمی خود را نیز اعلام کردیم. ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد.

امیرعبدالهیان در خصوص حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه نیز گفت: رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل ریشه ناامنی در منطقه و غرب آسیاست. سازش محدود برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را به نفع صلح و امنیت منطقه نمی‌دانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک دیدار رؤسای جمهور دو کشور را در مکان مورد توافق داشته باشیم.

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست گفت: امروز پیام آقای بشار اسد و دعوت رسمی وی از آقای رئیسی برای سفر به سوریه را تقدیم ایشان کردم.

وزیر خارجه سوریه افزود: درباره موضوعات مختلف گفتگو کردیم. با توجه به کثرت تحولات نمی‌توانیم فاصله بین دیدارها را طولانی کنیم.

مقداد با بیان اینکه درباره تحولات افغانستان و عراق نیز گفتگوهایی بین طرفین انجام گرفته است، اظهار داشت: روابط اقتصادی بین ایران و سوریه محور گفتگوها بود و در جریان دیدار با آقای رئیس جمهور و آقای امیرعبداللهیان درباره آن صحبت کردیم.

وی ادامه داد: همه موضوعات مورد گفتگو مهم بودند، اما آنچه دائم پیش روی ماست، توسعه روابط دوجانبه است. ما مایلیم که این روابط به عالی‌ترین سطح ممکن برسد. ملت‌های ایران و سوریه و رهبران آنها علاقه‌مند به گسترش روابط هستند.

وزیر خارجه سوریه با ذکر این نکته که حملات رژیم اسراییل به سوریه نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند، اظهار داشت: ما هر روز در حال پاسخ دادن به این حملات هستیم. کسانی که سوریه را مورد حمله قرار دادند دشمن سوریه هستند و از تروریست‌ها حمایت کردند. اسراییل امروز این کار را می‌کند. شاید نحوه پاسخ امروز با فردا و پاسخ امروز با دیروز متفاوت باشد.

مقداد ادامه داد: سوریه به شکل‌های مختلف در حال پاسخ دادن به این حملات است؛ به خصوص با تعقیب بقایای گروه‌های تروریستی. برخی انتظار دارند که پاسخ حمله هواپیما با هواپیما باشد، ولی اسراییل نباید فراموش کند که شاید سوریه از حق چنین حملاتی بگذرد، اما اصل این مسئله را از یاد نخواهد برد.

وی یادآور شد: اسراییل نباید دچار سوء محاسبه شود و باید بداند که پاسخ این حملات داده خواهد شد.

امیرعبداللهیان نیز در این نشست خبری اظهار داشت: در دیدار با آقای رییس جمهور، قرار شد آقای رستم قاسمی رییس کمیسیون مشترک دو کشور شود.

وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که فکر‌ می‌کنم منطقه ما در آینده شاهد تحولات جدیدی خواهد بود، گفت: بر اساس پیام‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی، آنها چاره ای جز خروج از کشورهای منطقه را نمی‌بینند. شاید در هفته‌ها یا ماه‌های آینده شاهد بخشی از آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تحولات آینده را با دقت دنبال می‌کنیم. نسبت به بازگشت آرامش به افغانستان و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و در زمینه بازسازی سوریه، با قدرت ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه سوریه نیز در ادامه این نشست گفت: من تمام کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه را دعوت می‌کنم که سکوت خود‌ درباره تحریم‌ها را بشکنند. این تحریم‌ها مردم ضعیف‌ و فقیر را هدف قرار می‌دهند. ما خواستار لغو هر چه سریع‌تر تحریم‌ها هستیم.

فیصل مقداد با بیان اینکه شاید این تصور شود که سوریه از سد مشکلات گذشته و از مشکلات اقتصادی هم عبور کرده، اما چنین نیست، تصریح کرد: سوریه اهمیت ویژه‌ای را برای روابط با ایران قائل است و مسیر را برای مشارکت ایران در پروژه‌های اقتصادی باز کرده است. ما از هر گونه مشارکت ایران در سوریه استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه همچنین درباره اظهارنظرهایی درباره «پلن بی» (plan B) که در رسانه‌ها به نقل از یکی از مشاوران تیم مذاکره کننده ایران بیان شده گفت: ما مشاور رسانه‌ای بی نام و نشان نداریم و مواردی این چنینی که بیان می‌شود مورد تأیید ما نیست. مواضع رسمی ایران و تیم مذاکره کننده ما یا توسط مذاکره کننده ارشد ما بیان می‌شود یا توسط سخنگوی وزارت خارجه یا من مطالبی را عنوان می‌کنم. هرگونه اظهارنظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اعلام کردیم که شما که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مشتاق برگزاری مذاکرات در وین هستید، حتماً باید غربی‌ها برنامه و حسن نیت برای رفع تحریم‌ها داشته باشند. هدفگذاری ما در وین لغو تحریم‌های برجامی و بازگشت کامل در اجرای تعهداتشان است.

وی افزود: سه کشور اروپایی هیچ ابتکاری در این مذاکرات نداشتند، گویا به دنبال ارزیابی تیم ما بودند. تا آخرین لحظه 3 کشور اروپایی نتوانستند طرح و ایده عملیاتی ارائه کنند. ما به آنها گفتیم دولت آقای رئیسی دولت عملگرا و نتیجه محور هست. برای اینکه طرف‌های مقابل بدانند با برنامه شرکت کرده‌ایم، دو متن مکتوب دادیم که کاملاً در چارچوب برجام است و هیچ چیزی فراتر از برجام نیست. مطالبات ما کاملاً منطبق بر برجام است.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برخی شیطنت‌های رسانه‌های غربی نیز گفت: در اثنای مذاکرات، برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند، ایران غنی‌سازی 90 درصد را شروع کرده است. در تماسی که با بورل روز جمعه داشتیم، ایشان این موضوع را اعلام کرد و گفتم که جَو سازی و کذب محض است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه هم‌زمان با مذاکره به دنبال پلن بی نخواهیم بود، گفت: ما توافق موقت را یک توافق خوب‌ برای کشور نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد و مردم و ایران از مزایای رفع‌تحریم استفاده کنند. با همین رویکرد تیم ما به وین باز می‌گردد.

وی افزود: به زودی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. ما به دنبال یک توافق خوب هستیم و از طرف‌های مقابل انتظار داریم چنین رویکردی داشته باشند.

وزیر خارجه سوریه نیز، سفر‌ وزیر‌ خارجه امارات به‌ دمشق را یک اقدام شجاعانه خواند و افزود: ما بر اساس این اقدام گام‌های بعدی را خواهیم برداشت. امیدواریم که کشورهای عربی دیگر هم چنین کاری کنند.

ارسال نظرات