۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۶۹۷۳۱۱

گلایه حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی از عملکرد برخی از صندوق‌های خیریه

گلایه حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی از عملکرد برخی از صندوق‌های خیریه
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: برخی صندوق های خیریه آنقدر سند و ضامن می‌خواهند و معطل می‌کنند که انسان دیگر هوس نکند درخواست وام کند!

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی در سخنرانی دوشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تفسیر خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه که شخصی از امیرالمؤمنین(ع) موعظه خواست و ایشان ۴۰ موعظه به او کردند، اظهار کرد: به این فراز رسیدیم که حضرت فرمودند از کسانی نباش که برای اموری که یقین ندارد واقع می‌شود تلاش می‌کند ولی برای اموری که یقین دارد انجام خواهد شد کاری انجام نمی‌دهد.

وی افزود: شارحان نهج البلاغه چنین تفسیر کردند که انسان ها در امور دنیایی مطمئن نیستند که به نتیجه برسند ولی در عین حال دنبال آن می‌روند ولی نسبت به آخرت که یقین دارند برای همه ما خواهد بود کاری انجام نمی دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت در ادامه فرمودند از کسانی نباش که گناه کوچک دیگران را که می‌بیند نگران می‌شود و آن را بزرگ می‌بیند ولی برای گناهان بزرگتر خودش نگرانی ندارد و عمل صالح کوچک خود را سزاوار پاداش زیاد می‌داند؛ اگر وضع مالی خوبی پیدا کند مغرور می‌شود ولی اگر فقیر شود ناامید می‌شود.

وی گفت: حضرت ادامه می دهند از کسانی نباش که در عمل خود کوتاهی می‌کنند و برای کمک به دیگران امروز و فردا می کنند ولی برای درخواست از دیگران مبالغه می‌کنند و می‌خواهند زود حاجتشان برآورده شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه هر مقداری که در دین تأکید شده که گرفتاری دیگران را برطرف کنید از طرف دیگر تأکید شده است که تا می توانید از کسی درخواست نکنید، افزود: در روایت داریم که اگر می دانستید که درخواست کردن از دیگران چقدر بد است هیچ وقت از کسی درخواستی نمی کردید و اگر می دانستید رفع گرفتاری دیگران چقدر ثواب دارد هیچ کسی را از درب خانه خود ناامید نمی‌کردید.

وی با بیان اینکه فردی درخواست خود را در نامه ای نوشته بود و به امام حسین علیه السلام داد، افزود: امام حسین علیه السلام به محض گرفتن نامه فرمودند حاجتت را می دهم؛ یکی از اصحاب ایشان گفت چرا نامه را نخوانده قول اجابت دادید؟ حضرت فرمودند من چه جوابی نزد خدا دارم که مؤمنی را برای لحظاتی در نگرانی و اضطراب نگه دارم تا درخواستش را بخوانم.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متأسفانه اگر مؤمنی از ما درخواستی کند آنقدر امروز و فردا می‌کنیم که طرف پشیمان می‌شود و یا افرادی که به برخی از صندوق های خیریه مراجعه می‌کنند آنقدر سند و ضامن می‌خواهند و معطل می‌کنند که انسان دیگر هوس نکند از آن صندوق درخواست وام کند که این کاملا با سیره اهل بیت(ع) فرق دارد.

وی گفت: هرچقدر که در دستورات دینی به ما گفته اند از کسی چیزی نخواه و درخواست نکن به همان مقدار گفته اند اگر کسی به تو مراجعه کرد زود گرفتاری اش را برطرف کن.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ادامه داد: در حدیث دیگری آمده است که اصحاب پیامبر(ص) از ایشان خواستند که می شود بهشت را برای ما ضمانت کنید؟ حضرت فرمودند بله به شرط اینکه از هیچ کسی درخواستی نکنید و در تاریخ نقل شده است که به قدری این فرمایش پیامبر(ص) در اصحابشان اثر گذار بود که اگر کسی سوار مرکب بود و عصایش از دستش می افتاد به کسی که پیاده بود نمی گفت عصا را به من بده.

وی گفت: امیرالمرمنین(ع) فرمودند از کسانی نباش که اگر زمینه گناه پیش آمد گناه را انجام می دهد و توبه را به تأخیر می‌اندازد ولی اگر بلا و مصیبتی به او رسید دیگر خدا را بنده نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مصیبت و گرفتاری بخشی از زندگی انسان است، تأکید کرد: قرآن می فرماید بلا و مصیبت آزمونی است که ما برای بندگان خود قرار دادیم بنابراین باید قدردان نعمت های خدا باشیم و در گرفتاری خدا را فراموش نکنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
ما آدم های نمک نشناسی شده ایم
و چه آرام و بی صدا خطرناک ترین
بیماریِ قرن بینمان نفوذ پیدا کرده است
تب نکرده ایم ، نمُرده ایم
تلفاتی نداشته ایم ..

فقط به شدت نسبت به آدم هایِ خوب اطرافمان نمک نشناس و بی تفاوت شده ایم. له کردن احساس دیگران برایمان عادی شده است. هر روز نگاهمان بازاری تر می شود!

در روابط ، دنبالِ منفعت می گردیم ،
نه محبت دیگر برایِ دلمان کاری نمی کنیم و خیلی وقت است که جواب خوبی ها، خوبی نیست!

ما نسلِ نمک نشناسی شده ایم خطرناک ترین بیماری قرن !
تب نکرده ایم ، نمرده ایم
فقط از آدم هایِ اطرافمان نردبان
ساخته ایم
0
0