۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۹۷۳۲۱
گزارشی از جلسه هم اندیشی «از نظریه عدالت تا اجرای عدالت»؛

از ضرورت کنش رسانه ای ایجابی در زمینه عدالت تا مؤلفه رسانه عدالت خواه

از ضرورت کنش رسانه ای ایجابی در زمینه عدالت تا مؤلفه رسانه عدالت خواه
جلسه هم اندیشی با موضوع «از نظریه عدالت تا اجرای عدالت» با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا جلسه هم اندیشی با موضوع «از نظریه عدالت تا اجرای عدالت» با حضور حجج الاسلام محققی، نامخواه، صالحی منش و رجبی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

از ضرورت کنش رسانه ای ایجابی در زمینه عدالت تا مؤلفه های رسانه عدالت خواه

خرده جریان مدعی عدالت طلبی فرصت را از عدالتخواهان واقعی گرفته است

حجت الاسلام محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا در این جلسه با این بیان که متاسفانه خرده جریان مدعی عدالت طلبی فرصت را از عدالتخواهان واقعی گرفته است، گفت: الگوی کنش گری عدالت طلب در بحث دافعه خوب عمل کرده است اما از نظر ایجابی الگوی مشخصی نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در هر موضوعی الگوی جریان سازی ضروری است که موضوع عدالت هم یکی از آن موضوعات است، اذعان داشت: باید راهکارهای کنشگری در سطوح مختلف حوزه در موضوع عدالت مورد بررسی قرار گیرد تا یک رسانه انقلابی بتواند سیاست خبری صحیح را دنبال کند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با اشاره به کنش رسانه ای ایجابی در ذیل موضوع عدالت تصریح کرد: دعوت از اساتید صاحب نظر در موضوع عدالت و هم اندیشی در آن موضوع لازم و ضروری است تا به یک پیوست رسانه ای جهت پرداختن به آن رسید.

از ضرورت کنش رسانه ای ایجابی در زمینه عدالت تا مؤلفه های رسانه عدالت خواه

عدالت پژوهی در حوزه از مطالبات رهبر انقلاب است

حجت الاسلام نامخواه با اشاره به مطالبه گری از نهادهای حوزوی در زمینه عملکرد آنها در موضوع عدالت گفت: اقتضاء رسانه و کار رسانه ای این است که خبر ارزش خبری داشته باشد و باید حرف های واجد ارزش خبری را مطرح کرد، در حوزه عدالت به یک شبه بن بست برخورده ایم و بنظر باید یک محور مهم را مطالبات نظری در موضوع عدالت بگذارید.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب 10 سال مطالبه رشته عدالت پژوهی را از حوزه علمیه دارند، افزود: یک بی توجهی به این مساله وجود دارد، در حوزه خبری هم با این مساله روبرو شده ایم.

حجت الاسلام نامخواه با این بیان که استفاده از ظرفیت اساتید حوزوی که در زمینه عدالت صاحب نظر هستند و اخذ یک رویکرد مناسب در موضوع تحقق عدالت و مطالبه گری آن در رسانه های انقلابی باید صورت بگیرد، اظهار داشت: محوری که نقد و پرسش و به استنساق در آوردن داشته باشد بسیار کارآمد تر از پرونده ای است که موضوعش شبهات و ... باشد.

از ضرورت کنش رسانه ای ایجابی در زمینه عدالت تا مؤلفه های رسانه عدالت خواه

نسبت عدالت و رسانه

حجت الاسلام صالحی منش با این بیان که طراحی یک معیار و میزان برای تحقق عدالت تا بتواند در عمل راهنمای ما باشد، عنوان کرد: مرز عدالت باید مشخص باشد و هدف اصلی از رشته عدالت باید بگونه ای باشد که حد و مرز عدالت را تعریف کند، همچنین باید تعریف مطالبه گری و تحقق عدالت در جامعه به خوبی از سوی رسانه ها برای عموم مردم تبیین شود تا مطالبه گری عدالت به انحراف کشیده نشود.

وی با اشاره به نسبت و نقش عدالت با رسانه چیست، اذعان کرد: آیا رسانه ای که برایش ارزش اول جذب مخاطب و سرمایه است، می تواند همزمان به معنای واقعی کلمه عدالت محور باشد و اگر عدالت محور است چگونه این تناقض را حل می کند، در این تزاحم رسانه چه نقشی را باید ایفا کند.

حجت الاسلام صالحی منش خاطرنشان کرد: در صورت ورود رسانه به مساله عدالت طلبی حتما باید مبانی آن مطرح شود.

از ضرورت کنش رسانه ای ایجابی در زمینه عدالت تا مؤلفه های رسانه عدالت خواه

رسانه انقلابی باید سخنگوی اقشار عمومی باشد

حجت الاسلام رجبی قائم مقام پژوهشگاه فقه و نظام با اشاره به تعریف عدالت تصریح کرد: در حوزه نظریه عدالت سوالات کلیدی مطرح است مانند چیستی عدالت؟ و...که در اثر تعریف ناقص از عدالت، عدالتخواهی به انحراف کشیده خواهد شد.

وی با این بیان که القای الگوی مناسب از عدالت در رسانه ضروری است، ابراز داشت: القاء صحیح مفهوم عدالت و عدالتخواهی مثل یکی از مصادیق آن که حفظ نظام است، در رسانه ضروری است و باید به این نکته توجه داشت که نباید به بهانه حفظ نظام به ناعدالتی ها پرداخته شود که در این مواقع وظیفه رسانه است که ورود پیدا کند.

قائم مقام پژوهشگاه فقه و نظام با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند که عدالت همانند شمشیر باید تیز و برنده باشد و حتما باید تیزی آن پر و بال برخی را بگیرد در حالی که می توان مطالبه عدالت با رعایت اخلاق کرد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که فقط نباید عدالتخواهی کرد بلکه باید به عدالت هم عمل کرد.

وی با توجه به اینکه متاسفانه احیای حقوق عامه در تحقق عدالت در رسانه های انقلابی رعایت نمی شود، اظهار داشت: رسانه انقلابی باید سخنگوی اقشار عمومی باشد و مشکلات را از مسوولان مربوطه مطالبه گری کند، خوشبختانه خبرگزاری رسا به دنبال کنش رسانه ای ایجابی در ذیل موضوع عدالت است.

حجت الاسلام رجبی با این بیان که رسانه انقلابی سخنگوی اقشار عمومی باشد، تصریح کرد: رسانه انقلابی اگر می خواهد عدالت خواهی کند باید سخنگوی اقشار عمومی جامعه باشد، در این زمینه ما فقدان رسانه ای داریم، باید سخن و حرف مردم را بشنویم و بفهمیم و سپس رسانه ای کنیم.

قائم مقام پژوهشگاه فقه و نظام با اشاره به اینکه عدالت خواهی مساوی شده است با این مطلب که وقتی حرف و سخنی زده می شود باید تیزی آن چند را بگیرد، خاطرنشان کرد: این یک تلقی است و مهم آن است که انسان می تواند  با رعایت فقه و مسائل شرعی مطالبه عدالت بکند، باید گفت و گو ها انجام داد تا به یک مدل در عدالتخواهی رسید.

ارسال نظرات