۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
کد خبر: ۶۹۷۹۱۵
معرفی کتاب؛

یاران امام به روایت اسناد ساواک، به نقش روحانیون مبارز می‌پردازد

یاران امام به روایت اسناد ساواک، به نقش روحانیون مبارز می‌پردازد
آیت الله محمد یزدی از روحانیونی است که از همان آغاز مبارزه به نهضت حضرت امام (ره) پیوست و با سخنرانی نقش مهمی در بیداری مردم و مبارزه با نظام ستمشاهی بر عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انقلاب اسلامی ایران ماه حصل مجاهدت ها و تلاش هایی است که در کانون آن روحانیون طرفدار حضرت امام (ره) و نیروهای مذهبی قرار دارند به همین دلیل شناخت انقلاب اسلامی ایران بدون بررسی نقش و جایگاه روحانیت در این حرکت عظیم غیر ممکن خواهد بود.

روحانیت به پشتوانه مبانی اعتقادی شیعی و تاسی به علمای مبارز مانند میرزای شیرازی، شهید مدرس و آیت الله کاشانی نقش مهمی در مبارزه با استعمار و استبداد در تاریخ معاصر داشته اند؛ این جریان بالنده و ریشه دار از دهه ۴۰ شمسی با بیداری اسلامی ناشی از حرکت ضد استعماری و استبدادی حضرت امام خمینی(ره) عملاً نقش رهبری اعتراضات علیه رژیم پهلوی را بر عهده گرفته و توانست به پشتوانه حمایت مردمی نظام شاهنشاهی را که در اوج اقتدار خود قرار داشت از میان بردارد.

این پیروزی از این جهت حائز اهمیت است که در مقطعی صورت گرفت که تا پیش از آن همه انقلاب‌های بزرگ قبلی مانند انقلاب فرانسه ۱۷۸۹ م انقلاب روسیه ۱۹۱۷ م و انقلاب چین ۱۹۲۱ میلادی ماهیت غیر دینه داشته و اصولاً به دنبال حذف دین از سپهر سیاست بودند اما انقلاب ایران برای اولین بار دین و مذهب را در قانون مبارزه قرار داده و رهبری آن را یک رهبر دینی بر عهده داشت.

در جریان ۱۵ سال مبارزه مستمر و مخاطره آمیز که از موضع گیری امام (ره) لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱ آغاز و تا بهمن ۱۳۵۷ ادامه داشت و برخی از روحانیون مانند آیت الله سعیدی، آیت الله غفاری و حجت الاسلام عاشوری به شهادت رسیده و بسیاری نیز دچار زندان، تبعید، شکنجه، محرومیت و محدودیت اجتماعی شدند آیت الله محمد یزدی از روحانیونی است که از همان آغاز مبارزه به نهضت حضرت امام (ره) پیوست و با سخنرانی در بیشتر شهرهای کشور و بازداشت و تبعید های مختلف نقش مهمی در بیداری مردم و مبارزه با نظام ستمشاهی بر عهده گرفت.

کتاب یاران امام به روایت اسناد ساواک آیت الله حاج شیخ محمد یزدی به همت مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در ۱۰۰۰ نسخه ۶۰۰ صفحه ای به قیمت صد هزار تومان روانه قفسه کتابفروشی ها شد، لازم به ذکر است این کتاب همزمان با دیدار وزیر اطلاعات و اعضای جامعه مدرسین در ساختمان این مرکز در آذر۱۴۰۰ رونمایی شد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

در تاریخ ۲۵۳۷/۱/۱۰ سید کاظم مرعشی که معمم می باشد در منزل شیخ محمد یزدی که به بندرلنگه تبعید گردیده به سر می‌برد با عالم اهل تسنن (خالدی) ملاقات و درباره مسائل مذهبی بحث و گفتگو نموده و سپس با ایشان نماز جمال خوانده شد.

و در جایی دیگر:

سه نفر شیخ جوان در ساعت ۲۲ مورخه ۲۵۳۷/۵/۲ از قم جهت دیدن شیخ یزدی تبعید شده به شاه آباد غرب وارد پس از شناسایی در شهربانی شب را در منزل حاج سید علی بهشتی به سر برده و ساعت ۹ مورخه۲۵۳۷/۵/۳ شاه آباد را به مقصد سنندج و سقز ترک نموده و مقصد بعدی آن اهواز و آبادان خواهد بود که احتمالا آن را از معبر کرمانشاه شاه آباد به سه راه ملاوی و پلدختر طی خواهند نمود در خبر اضافه شده سه نفر فوق جنگلهای چهارزبر توجه آنها را جلب و در اتوبوس از آن تعریف نموده است.

سیر این کتاب اینگونه است که نویسنده ابتدا به زندگینامه ، پیشینه خانوادگی و تحصیلات و سپس به آغاز فعالیت های سیاسی و ارتباط با امام و روحانیون مبارز پرداخته و در بخش های پایانی به مسئولیت های سیاسی و فعالیت های علمی آیت الله یزدی پرداخته است؛ در پایان کتاب نیز به عکس های آیت الله یزدی اختصاص داده شده است.

ارسال نظرات