۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۶۹۸۲۲۱
به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی

وبینار نقد کتاب "هویت بخشی به شهر" برگزار شد

وبینار نقد کتاب
وبینار نقد کتاب نقد کتاب "هویت بخشی به شهر" با حضور ناقدین حجت الاسلام بشیری و قافله باشی با حضور یزدانی نویسنده این کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، وبینار نقد کتاب نقد کتاب "هویت بخشی به شهر" با حضور ناقدین محترم حجت الاسلام دکتر علی رضا بشیری و دکتر سید مجتبی قافله باشی با حضور دکتر جمال یزدانی نویسنده این کتاب برگزار شد.

در ابتدای این وبینار نخست دکتر جمال یزدانی به بیان دلایل خود در موردنگارش این کتاب پرداخت و گفت: شهرداری مشهد، به عنوان یکی از مهم ترین و پیشروترین شهرداری های کشور تا سال ۱۳۷۸، تنها چهار خانه فرهنگ کوچک با نیروها و برنامه های با مخاطب بسیار کم داشت. و بیش از این در حوزه فرهنگی هیچ گونه مداخله ای نداشت. فعالیت های فرهنگی در ساختار رسمی شهرداری جایگاهی نداشت و کارها پروژه ای انجام می شد.

وحید جلیلی، چهره خبره فرهنگی، سردبیر مجله سوره و مبدع جشنواره فیلم عمار؛ که عملیات های متعدد فرهنگی را در دفتر جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی رقم زده بود؛ معاونت فرهنگی شهرداری مشهد را قبول می نماید و در تاریخ هفتم آبان ۱۳۹۳ معارفه می شود.

وی افزود جلیلی در روز معارفه خود، رویکردش را ایجاد شادکامی مومنانه در شهر مشهد دانست و گفتمان شهادت را دال مرکزی فعالیت های مرکزی معاونت فرهنگی عنوان نمود. او تحقق فرزاهای زیارت امین الله را یکی از مهم ترین محورهای فعالیت های خود دانست. از مهم ترین رویکردهای اعلامی و اعمالی جلیلی در دوره مدیریتی تقریبا سه ساله اش تقدم تحول بر تغییر در نیروی انسانی بود.

کمتر از پانزده نفر از نیروهای همفکر و بیرون از مجموعه شهرداری را وارد مجموعه کرد که البته هیچ کدام تبدیل به نیروهای رسمی شهرداری نیز نشدند و همگی بعد از تغییر او، از شهرداری خارج شدند.

وی خاطر نشان کرد ابعاد مختلف مدیریت وحید جلیلی در این بازه زمانی، از جهات متعدد قابل مطالعه و بررسی است: الگوی مدیریتی، رویکرد سیاست گذاری فرهنگی، نگاه نظری و مبنایی به حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی، تولید ادبیات و کلیدواژه های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، عرصه گشایی های متنوع، حجم کار بالا و جهادی به نسبت دوره های پیش از خود و در یک کلمه کیفی سازی، مردمی سازی و هویت محوری و عدالت خواهی عینی در حوزه مدیریت فرهنگی شهر، ابعاد مختلف این دوره سه ساله محسوب می شود.

در ادامه این وبینار حجت الاسلام دکتر علی رضا بشیری به بیان دیدگاههای خود در مورد این کتاب پرداخت و گفت: از منظر من این کتاب، کتاب بسیار خوبی است و واقعا باید به نویسندگان آن خسته نباشید و خدا قوت گفت جای خالی این نوع کتاب‌ها در بازار نشر و فرهنگ حس می‌شود. با کمی اصلاحات می‌توان از آن مقاله علمی پژوهشی استخراج کرد و اینکه شهرداری هم همکاری کرده جای تعجب و البته تشکر دارد.

وی افزود فصل بندی کتاب بسیار مدون و کاربردی است. طرح جلد هم شیک و ساده می باشد. بنده به عنوان کارشناس ارتباطات خیلی ازآن لذت بردم. البته ای کاش چند جمله توضیحات در مورد کتاب در پشت جلد نوشته می شد. البته گاهی در معانی کلمات دقت نشده و رفرنس داده نشده که ان شاء الله برطرف گردد. ضمن اینکه به نقاط مثبت طرح ها مفصل پرداخته شده اما نقاط ضعف آنها کمتر مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه دکتر سید مجتبی قافله باشی از دیگر ناقدان محترم ضمن بیان اینکه موضوع کتاب، امر مبارکی است و جا دارد تدوین تجربیات فعالیتهای مردمی و مدیریتی، به یکی از جریانهای اصلی حوزه کتاب تبدیل شوند، افزود:
در مورد کتاب، می‏توان به دو نکته اصلی اشاره نمود. نکته اول در مورد مباحثی است که جای خالی آنان در کتاب موجود است.

در این زمینه نیز جای خالی دو دسته مباحث احساس می‏ شود: این کتاب به تجربه فعالیتهای انجام شده در حدود سه سال فعالیت آقای وحید جلیلی در سازمان فرهنگی شهرداری مشهد می‏پردازد. لذا جا داشت بیش از این در مورد تجربیات ایشان و تیم مدیریتی‏شان در این دوران پرداخته می‏شد. با این حال، ادعای کتاب این است که این تصور درست نبوده و اتفاقاً عملکرد خوب تیم جدید باعث شده تا تجربیات ایشان قابل الگوبرداری باشد. از این رو شایسته بود در طول کتاب، شاخصهای تجربه داشتن و یا تعادل بین عرصه اجرا و نظر باز می‏شد و مطابق با تجربیات انجام شده مشخص می‏گردید.

وی خاطر نشان کرد، همانگونه که در کتاب اشاره شده است عرصه فرهنگ، درگیر دوگانگی‏هایی چون ذکر و غفلت، وحدت و کثرت و علم و عمل است. با این حال، این موضوع به زبان تجربه درآمده است.  

اما در مورد روایتهایی که در مورد برنامه‏های فرهنگی شهرداری مشهد صورت گرفته است، به نظر می‏رسد این روایت، کامل و گزارش‏گونه فعالیتها را گزارش نموده است، البته بهتر بود به لایه‏ های عمیق تر تجربه نیز ورود کند.

با این حال این اثر از این رو که به ذکر تمام برنامه ها و طرح های معاونت فرهنگی شهرداری مشهد پرداخته است، می‏ تواند مرجعی برای «شناخت اولیه» فعالیتها برای علاقمندان این حوزه باشد.

ارسال نظرات