۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۹۸۴۲۴

آیین گرامیداشت مرحوم فرج‌نژاد در نشر جمکران برگزار شد

آیین گرامیداشت مرحوم فرج‌نژاد در نشر جمکران برگزار شد
آیین گرامیداشت مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد و تقدیر از نویسندگان همکار ایشان در کتاب«دین، انیمیشن و سبک زندگی» در انتشارات کتاب جمکران برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین گرامیداشت مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد و تقدیر از نویسندگان همکار ایشان در کتاب«دین، انیمیشن و سبک زندگی» در انتشارات کتاب جمکران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای جلسه رفیع الدین اسماعیلی، مدیرعامل مؤسسه شناخت، به بیان خاطرات از مرحوم فرج‌نژاد پرداخت و بیان کرد آنچه تاکنون از خاطرات استاد بیان شده نتوانسته حق مطلب را به درستی بیان کند و همه ابعاد وجودی او را که در برخورد و رفتارش ملموس بود به درستی بازنمایی کند.

وی، از ویژگی‌های بارز دکتر فرج نژاد را پرتلاش بودن، پای کار ماندن تا به ثمر نشستن و نتیجه دادن، تسلط در موضوعات مختلف، دلسوزی برادرگونه برای افراد، اعتقاد به کار جمعی و ارتقاء تک‌تک افراد گروه و تزریق اعتماد به نفس به آنها بیان کرد.

اسماعیلی، درباره نوشتن کتاب دین انیمیشن سبک زندگی گفت ازآنجا که برای مرحوم فرج نژاد بحث انیمیشن اولویت اصلی بود کتاب را شروع کرد و طبق روال همیشه که کار را به شکل جمعی پیش می‌برد دانشجوها و دوستان و شاگردان را جمع کرد و کتاب جمع آوری شد. طبق روال سخت‌گیری همیشگی گرچه کتاب حدود سال ۹8-۹7 تمام شده بود؛ مجدد کتاب را مطالعه کرد و چندین بار تصحیح کرد که اگر اشکالی دارد اصلاح شود و از این روست که تعداد کتاب‌هایی که دکتر فرج نژاد نوشته کم است اما از نظر کیفی جزء کتاب‌های مرجع و منبع شده است.

در ادامه محمد حسنی، مدیر عامل مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران، با طرح سوال که آیا انسان جهان را می‌سازد یا جهان انسان را؟ انسان زمان را می‌سازد یا زمان انسان را؟ انسان جامعه را می‌سازد یا جامعه انسان را؟ بر اهمیت ساخت جهانی متفاوت اشاره کرده و افزود: انسان پویا و پرسشگر را مسلط بر جهان و زمان و تکنولوژی دانست. انسانی پرسشگر که پرده‌های پندار دنیای مدرن را پاره کند و چون امام خمینی جهانی بسازد که ذیل آن افرادی چون آوینی بیایند و خرده زمان‌ها و جریان‌هایی بسازند و افراد را با خود همراه کنند.

وی، دکتر فرج نژاد را فردی دانست که نمی‌توانست ذیل دنیای مدرن زندگی کند انسان پرسشگری که به جواب‌های دم دستی قانع نبوده و چون دنیای معارضش در همه عرصه‌ها ورود داشت اگر عمر او کفاف می‌داد او نیز برای تقابل با آن به هر عرصه‌ای ورود پیدا می‌کرد. به همین دلیل سعه وجودی او به قدری زیاد شده بود که بر افراد بسیاری اثر گذاشت.

حسنی ادامه داد: شاگردپروری او و جریان ساز بودنش به دلیل همین سعه وجودی بود. و همین مسئله سنگینی تکلیف را به وجود می‌آورد بعضی افراد در سطح فرد مانده و دنیایی فردی می‌سازند و فردی آتش به اختیارند و برخی چون فرج نژاد طبق دانش و امکان و سعه وجودی خود فراتر از فردیت رفته آن میزان از پرسشگری و تجربه و علم را دارند که افراد دیگری را هم در جهان خود شریک کنند. و این گونه هر شخصی باید جهان مختص خود را متناسب با زمانه خود بسازد. متناسب با شرایط و اقتضائات، پرسش‌های جدید. حوادث واقعه.

مدیر عامل مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران، افزود: صحبت از این افراد باید از خاطره گویی فراتر برود و به بحث‌های تامل برانگیز منجر شود و افراد را به فکر وادارد که چه عاملی باعث تفاوت این افراد با سایرین می‌شود.

وی افزود آنچه فرج نژاد به دنبال آن بود ساخت جهان و ادبیات‌سازی بر اساس مبانی اعتقادی ما در تقابل با دنیای مدرن و غرب است. و در آخر اخلاص مرحوم فرج نژاد را کمیایی دانست که عامل برکت داتشنو ثمر بخشیدن علم او شد.

حسنی درباره نویسنده کتاب «دین، انیمیشن و سبک زندگی» گفت: از خصوصیات مرحوم فرج‌نژاد کمال‌گرایی در نوشتن کتاب بود به طوری که مدام کتاب را اصلاح می‌کرد و اگر نقد و چالشی به آن وارد می‌شد دغدغه داشت آن چالش را برطرف کند تا کتاب کامل‌تر شود.

سپس، برادر مرحوم فرج‌نژاد به بیان خاطرات خود پرداخت و گفت: باید او را نمونه‌ای از انسان‌های چند بعدی معرفی کرد که به هر عرصه‌ای که ورود تخصصی داشته است و با برکت و به ثمر نشستن همراه بود.

از دیگر سخنرانان جلسه دو تن از شاگردان و همکاران مرحوم فرج‌نژاد در کتاب «دین، انیمیشن و سبک زندگی» بودند.

خانم مهدیان گفت: دکتر فرج نژاد ملازمت‌های علمی خانم‌ها را رعایت می‌کردند، شرایط خانم‌ها را درک می‌کردند و خیلی‌ از خانم‌ها توانستند به کمک ایشان توانایی‌های خود را بشناسند و ارتقا پیدا کنند.

در ادامه سیاحت، دو نکته درباره مرحوم فرج‌نژاد بیان کردند که ایشان رویکرد کار تشکیلاتی داشت و ازاین‌رو شاگردپرور بود. ویژگی دیگر ایشان این بود که با وجود موانعی که از خودی‌ها و غیرخودی‌ها می‌دید این همه کارش برکت داشت و مجبور بود برای رسیدن به نتیجه مطلوب برای همه چیز بجنگد.

در بخش پایانی این جلسه به رسم یادبود به هر یک از نویسندگان این اثر لوح تقدیر و کتابی تقدیم شد.

ارسال نظرات