۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۹۸۵۴۹

ریشه مشکلات کشور فقدان نظام بودجه‌ ای صحیح و نظام بانکی است

ریشه مشکلات کشور فقدان نظام بودجه‌ ای صحیح و نظام بانکی است
خطیب نماز جمعه تهران گفت: ناکارآمدی امروز اقتصاد کشور به دو اصل مهم برمی‌گردد؛ فقدان نظام مالی و بودجه‌ ای صحیح و نظام بانکی ناکارآمد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه امروز (جمعه 3 دی) تهران که در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، با تشریح بخشی از فرمان امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر برای زمامداری مصر، اظهار داشت: امیرالمومنین علی (ع) در این عهدنامه، مالک اشتر و همه حکام تاریخ را به ارکان چهارگانه کلیدی برای یک حکمرانی شایسته معطوف داشته است؛ نظام تامین مالی و نظام دفاعی که دو ابزار مهم برای حکمرانی همراه با اقتدار و امنیت است.

وی ادامه داد: این دو مولفه در همه سطوح مدیریت مهم است و در محیط خانه نیز باید برای تامین منابع مالی مطمئن قدم برداریم و این منابع را درست هزینه کنیم و از سوی دیگر، تهدیدهایی را متوجه نهاد خانواده است، بشناسیم و با آنها برخورد درست کنیم.

امام جمعه موقت تهران افزود: ثمره این دو مسئله این است که جامعه به یک مدرسه تبدیل می‌شود و راه برای تعالی انسان‌ها هموار می‌شود و با آزادی‌های مشروع، رفاه عمومی و توزیع عادلانه ثروت، یک جامعه در تراز قرآن شکل خواهد گرفت.

ابوترابی فرد اظهار داشت: نظام تامین مالی و نظام دفاعی بازدارنده باید در کارنامه چهار دهه گذشته مورد تحلیل قر ار بگیرد. در حوزه نظام دفاعی، در این عصر تاریک که سیاست‌های آمریکا و مزدوران آنها به گسترش ناامنی و هرج و مرج در منطقه و جهان دامن می‌زند، نظام اسلامی‌توانسته سطح امنیت را در منطقه به شکل معناداری ارتقاء دهد.

وی افزود: سردار سرافراز سپاه اسلام شهید سلیمانی که در آستانه سالروز شهادتش هستیم، برای ملت‌های منطقه و حتی برای ملت‌های اروپا، از طریق مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری خلق امنیت کرد.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: اما در حوزه اصلاح نظام تامین مالی و بودجه‌ای باید اذعان کرد که در طول سه دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشده است. با اینکه در طی چهار دهه، نظام اسلامی در حوزه توسعه منابع انسانی، رشد علمی، دستیابی به فناوری‌های نوین و کاهش معنادار فاصله علم با تبدیل دانش به فناوری، خلق امنیت و قدرت دفاعی و ارتقاء وحدت ملی و زیرساخت‌های اقتصادی برای توسعه قدم‌های بلندی برداشته،‌ اما شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، درآمد سرانه، ضریب جینی و بیکاری هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است، قرار ندارد.

ابوترابی فرد گفت: این ناکارامدی به دو اصل مهم برمی‌گردد؛ فقدان نظام مالی و بودجه‌ای صحیح و نظام بانکی ناکارآمد. برنامه‌ریزی نادرست و پیوند زدن تراز تجاری به درآمدهای نفتی در طول یک قرن گذشته، شاخص‌های کلان اقتصادی ما را در این شرایط نامناسب قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل فقدان برنامه درست و عدم توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌که سه دهه قبل فرمودند رابطه نفت با هزینه‌های کشور را قطع کنید، موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شده است.

امام جمعه موقت پایتخت اظهار داشت: امروز تامین مالی دولت یعنی بودجه، مهمترین سند و کلیدی‌ترین ابزار حکمرانی در جهان است که علی (ع) در 1400 سال قبل نخستین توصیه‌اش به مالک اشتر این بوده که نظام تامین مالی مصر ر ا بر اساس دریافت مالیات قرار بده، نه بر فروش سرمایه!

ابوترابی فرد عنوان کرد: اگر منابع حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد و در چارچوب قانون در مسیر تعریف شده هدایت می‌شد، امروز نرخ تورم منفی، درآمد سرانه بالا و موقعیت بسیار مناسبی در قاره آسیا داشتیم. متاسفانه این امر مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

ارسال نظرات