۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۶۹۸۷۷۲

تلاش مسلمانان روهینگیا برای سفر به دیگر کشورهای مسلمان

تلاش مسلمانان روهینگیا برای سفر به دیگر کشورهای مسلمان
مقامات اندونزی گفته اند که قایق حاوی 120 مسلمان روهینگیا را علیرغم نگرانی از غرق شدن آن در شمالی ترین استان این کشور یعنی آچه به آب های بین المللی بازگرداندند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که قایق مسلمانان روهینگیا نشتی داشت، موتور آن آسیب دیده بود و در آب و هوای سخت در خطر واژگونی قرار داشت.

این سازمان در بیانیه ای گفت: «عمیقاً نگران ایمنی و جان سرنشینان هستیم. برای جلوگیری از تلفات بی مورد، ما قویاً از دولت اندونزی می خواهیم که فوراً اجازه پیاده شدن ایمن را بدهد.»

این قایق برای اولین بار روز یکشنبه توسط ماهیگیران محلی در آبهایی در حدود 60 مایلی (96 کیلومتری) سواحل بیروئن، منطقه ای در استان آچه، مشاهده شد.

ماهیگیران نتوانستند قایق چوبی شکسته شده را بکسل کنند اما برای مسافران گرسنه از جمله 60 زن، 51 کودک و 9 مرد غذا، آب و لباس فراهم کردند.

مقامات محلی قصد دارند یک تکنسین را برای تعمیر این قایق بفرستند. اما نه تنها غرق شدن که خطر همه گیری کرونا میان سرنشیان این قایق وجود دارد.

از اوت 2017، زمانی که ارتش میانمار در پاسخ به حملات یک گروه شورشی عملیات پاکسازی را آغاز کرد، بیش از 700 هزار مسلمان اهل روهینگیا از میانمار با اکثریت بودایی به اردوگاه‌های بنگلادش گریختند. نیروهای امنیتی میانمار به تجاوزهای دسته جمعی، قتل و سوزاندن هزاران خانه متهم شده اند.

گروه‌های روهینگیا تلاش کرده‌اند کمپ‌های شلوغ پناهجویان در بنگلادش را ترک کرده و از طریق دریا در سفرهای خطرناک به دیگر کشورهای مسلمان منطقه سفر کنند.

مالزی یک مقصد مشترک برای قایق ها بوده است و قاچاقچیان به پناهندگان وعده زندگی بهتری در آنجا داده اند. اما بسیاری از پناهجویان روهینگیا که به مالزی می رساند بازداشت می‌شوند.  

ارسال نظرات