۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۶۹۸۹۱۸

گزینه‌های خالی آمریکا

گزینه‌های خالی آمریکا
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته تحریم‌ها علیه ایران بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند فرسوده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرده تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده‌اند بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند.

نشریه «نیویورکر» در گزارش مفصلی که چند روز پیش درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نوشت این اظهارنظر را از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نقل کرده است. 

این نشریه نوشته ایران در برابر فشارها در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» عقب‌نشینی نکرد بلکه به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود سرعت بخشید.

مقام وزارت خارجه آمریکا که نیویورکر اشاره‌ای به نام او نکرده گفته که گزینه‌هایی نظیر تحریم‌ها فرسوده شده‌اند. او اضافه کرد: «تحریم، به وضوح، نتایجی که همه ما می‌خواستیم را به بار نیاوردند.»

اظهارنظر این مقام وزارت خارجه آمریکا از آن جهت حائز اهمیت است که رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته، همزمان با مذاکرات وین ادعا کرده‌اند دولت جو بایدن قصد دارد در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده و یا تحریم‌های گذشته را سخت‌گیرانه‌تر اجرا کند.

با این حال، شمار زیادی از کارشناسان مسائل تحریمی معتقدند که گزینه تحریم‌ها اثربخشی خودش را از دست داده‌اند. در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» هم یک مقام آمریکایی تصریح کرده بود که واشنگتن تمام ظرفیت فشارهای تحریمی خود را علیه ایران به کار گرفته است.

اعتراف در دوران ترامپ

«رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آبان‌ماه سال گذشته گفته بود که واشنگتن هر آنچه از تحریم‌ها در توان داشته علیه ایران به کار گرفته و تحریم‌های چندان دیگری باقی نمانده است. (جزئیات بیشتر)

کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی معتقدند که تحریم‌ها تنها در یک بازه زمانی از اوج اثرگذاری برخوردارند و بعد از آن، اثرات آنها افول می‌کند و اقتصادهای تحت تحریم به مرور راه‌های مناسب برای سازگار شدن با آنها را پیدا می‌کنند. معماران سیاست‌های تحریمی در آمریکا معتقدند که در همین نقطه و قبل از شروع سیر نزولی آثار تحریم‌ها بایستی آنها را فروخت و به امتیاز ترجمه کرد.

ته کشیدن سایر گزینه‌ها

نیویورکر نوشته جو بایدن غیر از دیپلماسی هم گزینه‌های پیشگیرانه چندانی در اختیار ندارد، چرا که گزینه نظامی هم گزینه‌ای جذاب یا گزینه‌ای که در درازمدت اثربخش باشد، نیست.

بایدن تلاش کرده از گزینه ارعاب هم علیه ایران استفاده کند. در ماه اکتبر، یک بمب‌افکن B-1B از داکوتای جنوبی به منطقه‌ای در مجاورت ایران پرواز کرد و توسط جنگنده‌های مصر، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین در سراسر خاورمیانه اسکورت شد. 

از نوامبر ۲۰۲۰ به این سو، ایالات متحده ۷ بمب‌افکن B-52 را به نزدیکی‌های ایران فرستاده. نیویورکر نوشته حتی مقام‌های ارشد آمریکا هم درباره کارآمدی چنین تاکتیک‌هایی تردید دارند.

طبق نوشته نیویورکر، مقام‌های آمریکایی می‌پذیرند که چنین پروازهایی بیشتر برای اطمینان‌بخشی به متحدان آمریکا در منطقه کارآیی دارند تا ترساندن ایران.

گزینه‌های خالی

با وجود اینکه محور رایزنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در گذشته را همواره رسیدن به یک «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات تشکیل داده، منابع خبری پیش از این گزارش داده‌اند که واشنگتن-تل‌آویو عملاً غیر از راه‌اندازی جنگ روانی، عملاً چنین طرحی در چنته ندارند.

این چیزی است که پایگاه خبری المانیتور مهرماه سال جاری، بعد از رایزنی مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده بود.

یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتز» نزدیک است در این باره به المانیتور گفت:«در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند.»

علاوه بر این، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در شهریورماه سال جاری گزارش داده بود صهیونیست‌ها علی‌رغم مانور بر روی لفاظی‌های تهدیدآمیزآمیز نظامی علیه ایران «از هیچ توانایی نظامی عملی» برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات