۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۹۸۹۶۴
خراسانی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

بی توجهی به پیشینه تمدنی ایران اسلامی در بزرگترین رویداد فرهنگی جهان

بی توجهی به پیشینه تمدنی ایران اسلامی در بزرگترین رویداد فرهنگی جهان
جمعی از اساتید فلسفه اسلامی برای بزرگداشت روز جهانی فلسفه و ارائه پیشینه فلسفی ایران در نمایشگاه اکسپو حاضر شدند، اما در لحظه آخر این برنامه لغو شد.

نمایشگاه جهانی اکسپو در مدت زمانی حدودا 6 ماهه در امارات متحده عربی در شهر دبی در حال برگزاری است؛ این رویداد بزرگ ترین اتفاق فرهنگی جهان است که دولت ها متولی نمایش فرهنگ و چشم اندازه آینده کشور هستند.

به مناسبت روز جهانی فلسفه تعدادی از اساتید فلسفه اسلامی با محوریت مجمع عالی حکمت اسلامی در این نمایشگاه در تاریخ 28 آبان حاضر شدند که این ویژه برنامه را با پیام تصویری آیت الله جوادی آملی اجرا کنند اما متأسفانه با بی مهری مسؤولین اکسپوی ایران روبرو شدند؛ جزئیات این ماجرا را از معاون اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی جویا شدیم.

محمدباقر خراسانی معاون اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: «اکسپو» بزرگ ترین رویداد فرهنگی جهان و سومین رویداد پس از المپیک و جام جهانی فوتبال است و این یعنی اهمیت بالایی دارد؛ دولت ها در این نمایشگاه حضور دارند که داشته های فرهنگی، پیشینه و چشم انداز خود را عرضه  کنند؛ این نمایشگاه برای اولین بار در خاورمیانه در دبی برگزار می شود.

وی افزود: شهر نمایشگاهی بزرگی برای این رویداد در دبی در 500 هکتار طراحی شده که سه درب دارد و دومین غرفه بعد از شیلی در درب سوم غرفه جمهوری اسلامی ایران است؛ روز 28 آبان در بخش فرهنگ و گردشگری با مجمع عالی حکمت هماهنگ شده بود که پیشینه فلسفی ایران را ارائه دهیم و با زبان فلسفه که زبان روز دنیا است با توانمندی ایرانی ها صحبت شود.

خراسانی با اشاره به پیام تصویری آیت الله جوادی آملی در رویداد اکسپو به مناسب روز جهانی فلسفه، اظهار داشت: موضوع پیام آیت الله جوادی آملی در خصوص توانمندی فلسفه اسلامی برای پاسخ به مسائل روز دنیا و مسائل اجتماعی بود که ترجمه عربی و انگلیسی همزمان آماده شده بود؛ علاوه بر آن یک مستندی در خصوص پیشینه فلسفی ایران به زبان عربی و انگلیسی آماده شده بود.

وی با اشاره به حذف ناگهانی برنامه از سوی مسؤولین ایرانی، گفت: 27 آبان یعنی همان شبی که ما وارد شدیم از سوی مسؤولین ایرانی اعلام شد که این برنامه نباید برگزار شود چون گفتند ماهیت مذهبی دارد در حالی که این برنامه با رویکرد مذهبی که مد نظر بود، تهیه نشده بود و شایعه کرده بودند که آیت الله جوادی قرار است از اکسپو به مسلمانان جهان پیامی بدهد که اصلا چنین چیزی نبود.

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت گفت: با همه پیگیری های انجام شده و تبلیغات صورت گرفته اجازه برگزاری نشست روز جهانی فلسفه به گروه اعزامی داده نشد؛ متأسفانه نگاه ایران به نمایشگاه اکسپو فرهنگی نیست و مدیریت این نمایشگاه توسط وزارت صمت بزرگ ترین اشتباه است در حالی که باید در وزارت ارشاد مدیریت شود؛ تصمیم گیر در این حوزه کسانی هستند که نگاه فرهنگی نداشته و اقتصادی نگاه می کنند.

وی با اشاره به ادعای مسؤولین اکسپو ایران در خصوص هزینه 200 میلیاردی برای این نمایشگاه، گفت: طراحی غرفه ایران از ضعیف ترین غرفه های نمایشگاه بود و در این غرفه هیچ نشانی از معماری، هنر، فرهنگ، تمدن، اصفهان، تخت جمشید و هیچ چیز نبود؛ کشور هایی مثل امارات تمثال های بزرگی از اندیشمندان خود را طراحی کرده بودند و از فرهنگ و تمدن و علم شروع کرده بودند.

خراسانی با اشاره به چشم انداز آینده به عنوان یکی از کارویژه های نمایشگاه، گفت: اسناد توسعه ای و فرهنگی زیادی داریم و حتی چیزهایی مثل بیانیه گام دوم به تازگی منتشر شده است اما هیچ نشانه ای از چشم انداز آینده کشور در این غرفه وجود نداشت؛ چین نمونه هایی از ماشین های هوشمند خود را گذاشته بود و یا عمان با پیشینه و چشم انداز قوی ظاهر شده بود.

معاون اجرایی مجمع عالی حکمت با اشاره به حضور ضعیف ایران در حوزه موسیقی در نمایشگاه اکسپو، گفت: به علت جانمایی اشتباه صحنه های موسیقی، عرضه به خوبی انجام نشده بود و لحظه ای که ما حضور داشتیم هیچ بازدید کننده ای نداشت؛ عربستان با موسیقی شبیه نواهای جنوبی ایران ظاهر شده بود که جمعیت موج می زد اما خبری از موسیقی های اصیل ایرانی و عرضه هدفمند آن ها وجود نداشت.

خراسانی با اشاره به مراکز مهم ایرانیان ساکن دبی گفت: در یک رویداد بزرگ فرهنگی کاملا صفر هستیم و مسؤولین ایرانی می توانستند با ایرانیان مقیم امارات همکاری کنند و از ظرفیت های آن ها استفاده کنند؛ 5 مدرسه ایرانی، بیمارستان ایرانیان، مسجد امام حسین و مراکزی که همه افراد مسلط به زبان هستند و می توانستند حداقل از ظرفیت ترجمه این افراد استفاده کنند؛ به نظر می آید حیاط خلوت هایی برای افرادی ایجاد شده که مقاصد غیر فرهنگی برجسته شده است.

وی در پایان با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده در روز جهانی فلسفه گفت: چون اجازه عرضه به کارهای فرهنگی نمی دادند به برنامه ما هم اجازه عرضه ندادند اما مجموعه سخنرانی هایی که قرار بود ارائه شود توسط مؤسسه سرو بنیان ادبی که برگزار کننده برنامه روز جهانی فلسفه بود در قالب کتابی منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات