۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۶۹۹۱۶۸

بیانیه ۵ قدرت هسته‌ ای درباره لزوم جلوگیری از کاربرد سلاح اتمی در جهان

بیانیه ۵ قدرت هسته‌ ای درباره لزوم جلوگیری از کاربرد سلاح اتمی در جهان
پنج قدرت هسته‌ ای در بیانیه مشترکی تاکید کردند از سلاح‌ های اتمی خود علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، پنج کشور روسیه، آمریکا، چین، فرانسه و انگلیس بیانیه مشترکی برای منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای منتشر کرده اند.

در این بیانیه مشترک که در وب‌سایت‌های کرملین و کاخ سفید منتشر شده، آمده است: «ما قصد داریم تدابیر ملی خود را برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز یا ناخواسته از سلاح‌های هسته‌ای حفظ کرده و تقویت کنیم. ما مجدداً تأکید می‌کنیم که هیچ یک از سلاح‌های هسته‌ای خود را علیه یکدیگر یا هیچ کشور دیگری استفاده نخواهیم کرد».

در ادامه بیانیه آمده است که جنگ هسته‌ ای هیچ برنده‌ ای نخواهد داشت و هرگز نباید درگیر آن شد و، چون استفاده از سلاح هسته‌ای عواقب گسترده‌ای خواهد داشت، تا زمانی که وجود دارند تنها باید برای مقاصد بازدارندگی و جلوگیری از جنگ استفاده شوند. همچنین باید از گسترش چنین سلاح‌هایی جلوگیری کرد.

در میان قدرت‌های بزرگ هسته‌ای، چین سیاست هسته‌ای متمایزی دارد. این کشور تنها برای واکنش از تسلیحات خود استفاده می‌کند؛ بدین معنا که ارتش آزادی بخش چین در صورتی می‌تواند از موشک‌های خود استفاده کند که پیش از آن دشمن بخشی از اراضی چین را هدف قرار داده باشد.

از سوی دیگر، سیاست هسته‌ای روسیه بدین شکل است که در صورت حمله هسته‌ ای دشمن یا حمله شدیدی که موجودیت دولت را تهدید می‌کند، می‌تواند از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده کند.

ارسال نظرات