۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۹۹۲۲۶
آیت الله اراکی:

شهید سلیمانی، شاهد امت اسلام است

شهید سلیمانی، شاهد امت اسلام است
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ائمه اطهار (ع) سر دسته‌ شاهدان هستند، رسول الله نیز شاهد بر شاهدان است و در عصر کنونی به نظر من شهید سلیمانی، شاهد امت اسلام است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تجلیل از مقام شامخ شهید سلیمانی و یاران شهیدش به ایراد سخنرانی پرداخت: سالگرد دوم این شهیدان حرکت و جنبشی بزرگ در جامعه‌ی اسلامی به وجود آوردکه  بار دیگر همه ما را به سمت ارزش‌های والای الهی متوجه و ملتفت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: انسان‌ها گاه تبدیل به راه و ارزش‌های ماندگار می‌‌شوند؛ در قرآن پدیده ای وجود دارد که خداوند متعال ارزش‌ها را مجسم در شخص می‌‌بینند «و لکنّ البر من اتقی» (البقره 189)؛ در روایات فریقین من اتقی به علی بن ابی طالب(ع) تطبیق شده است؛ فرق است بین این که علی(ع) شخص نیکوکاری است با این که گفته شود نیکوکاری علی(ع)است.

وی افزود: این که پیامبر درباره‌ی فاطمه‌ی زهرا(س) می‌‌فرماید «یرضی الله لرضاها و یغضب لغضبها» به همین دلیل است، وجود انسان آن چنان در خداوند متعال فانی می‌شود که رضا و غضبش عین رضایت و غضب خداوند می‌شود. قافله سالار این راه هم وجود نورانی رسول گرامی اسلام(ص) هستند. بعضی درست شخصیت حضرت رسول(ص) را نشناختند، چرا که گفتند ایشان یک شخصیت بشری و یک شخصیت تشریعی داشتند، اما این حرف غلط است؛ سراسر وجود حضرت محمد (ص) خدا و دین است، «ما محمّد الا رسول» (آل­ عمران/ 144)؛ تمام وجود او وجود الهی و ارزشی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: گاه انسان در اخلاص خود، نماد خوبی‌ها می‌‌شود؛ قرآن به این نماد شهید یا شاهد اطلاق کرده است: «و لیعلم الله الذین آمنو و یتخد منکم شهدا» (آل ­عمران 140)؛ این شهدا نماد خوبی ها هستند، ممکن است کسی در راه خدا کشته هم نشود و به مرگ طبیعی بمیرد ولی در منطق قرآن او شهید است.

آیت الله اراکی در ادامه گفت: ائمه(ع) سر دسته‌ی شاهدان و رسول الله شاهد بر شاهدان است. خداوند متعال در هر عصری شاهدانی بر می‌گزیند تا به مردم نشان دهد خوبی چیست که به نظر من سردار شهید سلیمانی شاهد عصر ماست.

وی افزود: خداوند متعال به واسطه‌ شهید سلیمانی ارزش‌های خودش را به رخ همه‌‌ انسان‌ها کشید و امتی که چنین شاهدی داشته باشد و با او همراه باشد، می‌شود امت شاهد، باید دانست که امت شاهد در واقع همان امت الگو است: «ربنا آمنا بما انزلت و اتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین» و روشن‌ترین پیام تشییع ملیونی شهید سلیمانی این بود که ملت ایران با شاهدان است.

نماینده‌ استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند متعال با این تعبیر پیامبر را مورد خطاب قرار می‌دهد «لعلک باخع نفسک الا یکونوا مومنین» (الشعراء 3)؛ حضرت(ص) چنان دلسوز مردم بودند و آن چنان در غم هدایت نشدن مردم می‌سوخت که نزدیک بود قالب تهی کند. حرف عجیبی است که گفته شود مگر شما مسئول بهشت رفتن مردم هستید! بله، دلمان می‌سوزد برای کسی که مسیر خطا را می‌رود همان طور که وجود نبی مکرم(ص) برای انسان‌ها دلسوزی می‌کرد و آن کسانی که دغدغه‌ی دیگران را ندارند ناقص هستند.

آیت الله اراکی در انتها با دعا برای اعتلای انقلاب اسلامی، طلب طول عمر برای رهبر معظم انقلاب و استقامت ملت ایران در راه اسلام و انقلاب اسلامی از خداوند متعال علو درجات امام، شهدا خصوصا شهید سلیمانی و یارانش را مسالت کردند.

ارسال نظرات