۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۹۹۳۰۴
آیت الله فاضل لنکرانی:

هدف از احیای فاطمیه فقط بیان مصائب و مظلومیت حضرت زهرا نیست

هدف از احیای فاطمیه فقط بیان مصائب و مظلومیت حضرت زهرا نیست
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه هدف از احیای فاطمیه فقط بیان مصائب حضرت زهرا نیست، گفت: به برکت احیای فاطمیه مستندات حوادث بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) استخراج شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به مناسبت ایام فاطمیه در درس خارج اصول حوزه به تبیین ابعاد والای شخصیت حضرت زهرا(س) علیها پرداخت.

وی گفت: ایام شهادت حضرت زهرا(س) از نعمت‌های بزرگ خدای تبارک و تعالی است که چند دهه است  بزرگان و مراجع ما مخصوصاً مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه مسئله احیای فاطمیه را مطرح و پیگیری کردند؛ مرحوم والد ما پنج پیام مهم برای فاطمیه دارند که در وصیت‌نامه‌شان نوشته‌اند که من امیدم در عالم قبر و قیامت به این پیام‌هایی است که برای حضرت زهرا(س) دادم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: مرحوم والد از ائمه‌ی جماعات و هیئتی‌های قم خواستند که در روز شهادت حضرت زهرا (س) دسته‌جاتی را بیرون بیاورند و با عزاداری فاطمیه را به عاشورای دوم تبدیل کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان ساخت: سابقا یک مقاله‌ای در یکی از مدارس اهل‌سنت نوشته شده بود موسوم به فاطمه از ولادت تا افسانه شهادت، مرحوم والد ما با شنیدن این مطلب بسیار منقلب شدند که چرا یک چنین حقیقت مسلمی (یعنی شهادت حضرت زهرا) که برای حفظ امامت بوده مورد خدشه واقع شده است؛ اصل این شهادت و اصل خطبه فدکیه برای این بود نشان دهد که امامت چرا باید از بین برود و حق علی بن ابیطالب علیه السلام غصب شود؟

هدف از احیای فاطمیه

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: هدف از احیای فاطمیه فقط بیان مصائب و مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها نیست، از برکت فاطمیه کتب زیادی نوشته شده است، از برکت احیای فاطمیه این است که تمام مستندات حوادثی که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بر بیت فاطمه(س)، بر خود فاطمه و امیرالمؤمنین علیهما السلام وارد شده و مستند به کتب خود اهل‌سنت است استخراج می شود.

وی افزود: از برکات احیای فاطمیه این شد که محققین زیادی به دنبال این مطلب رفتند که فاطمه(س) که بود و چه مقامی در نزد خدا داشتند؟ چه مرتبه‌ای داشتند؟ و چه حوادث و مصائبی بر آن حضرت وارد شد؟؛ موسوعه "فاطمة الزهرا" و دانشنامه فاطمه چاپ شد، کتاب‌های تک‌نگاری هم راجع به مصائب، مناقب، فضائل ان حضرت فراوان چاپ شده و واقعاً حیف و ظلم و جفاست که امروز یک طلبه و یک مسلمان از این حقایق اطلاع نداشته باشد.

جایگاه حضرت زهرا(س) در قرآن کریم

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به مقام والای صدیقه کبری(س) در قرآن کریم گفت: یکی از ابعاد منحصر به فرد این بانوی والا این است که در قرآن کریم خدای تبارک و تعالی آیاتی وجود دارد که یا از باب شأن نزول یا از باب تأویل و مصداق مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ ما هیچ زنی را نداریم که این چنین مورد توجه خدای تبارک و تعالی قرار گرفته باشد.

وی تاکید کرد: در همین موضوع خاص یعنی فاطمه در قرآن، فاطمه از نگاه خدای تبارک و تعالی و نگاه قرآن کتاب‌های زیادی نوشته شده که در برخی از این کتاب ها تا ۶۰ آیه را احصا کردند و برخی نیز ۱۳۵ آیه را احصا کرده‌اند که این آیات یا از باب شأن نزول یا از باب مصداق مربوط به حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

تبیین اهمیت و جایگاه سوره مبارکه کوثر

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به تبیین محتوای والای سوره مبارکه کوثر پرداخت و گفت: یکی از سوره‌های قرآن کریم سوره کوثر است، خدای تبارک و تعالی می‌فرماید "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ " کلمه کوثر یا چیزی که شأنیت کثرت دارد یا خیر کثیر است این معنای لغوی آن است، کوثر به معنای خیر کثیر است، در مورد این سوره مبارکه یک شأن نزول مسلم داریم که سران مشرکین بعد از اینکه پسران رسول خدا به رحمت خدا رفتند (قاسم و عبدالله) پیامبر را شماتت می‌کردند و گاهی اوقات در مسجد الحرام یا بیرون آن پیامبر را می‌دیدند می‌گفتند یَا أَبَا الْأَبْتَرِ ، ابتر در جاهلیت به کسی می‌گفتند که پسری در عقب او نیست، در ذریه‌ی او پسری نیست، این تعبیر را به کار می‌بردند. بعد این سوره نازل شد و در شأن نزول آن بحثی وجود ندارد.

وی افزود: نکته بعدی اینکه یک اشتباهی (به نظر من) شده  که ما یک چیزی به نام حوض کوثر داریم، در روایات آمده که پیامبر فرمودند خدا به من اعطا کرده در روز قیامت وقتی معراج رفتم آنجا حوض کوثر را به من نشان داده که حوض کوثر این طور است، چون آن حوض هم عنوان کوثر را داشته به نظر من در همین کتاب‌های شیعه‌ی خود ما هم اشتباه شده بعضی از روایات حوض کوثر را در ذیل این آیه آوردند، آن حوض کوثر یک امری است که در معراج هم به پیامبر نشان داده شده، مثلاً در روایات دارد امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر(ص) سؤال کردند که کوثر چیست؟ قَالَ نَهَرٌ أَکْرَمَنِی اللَّهُ بِهِ، بعد علی عرض کرد إِنَّ هَذَا النَّهَرَ شَرِیفٌ فَانْعَتْهُ لَنَا برای ما توصیف کن، ابن عباس می‌گوید إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر قَالَ نَهَرٌ فِی الْجَنَّهًِْ، در آن روایت قبلی هم دارد لما نزل علی رسول الله بر حسب آنچه در بحار و امالی شیخ نقل می‌کند، قال علیٌ که حضرت عرض کرد این کوثر یعنی چه؟

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ما یک واقعیتی به نام حوض کوثر داریم اما اینکه مراد از این کوثر در آیه همان حوض کوثر باشد قرینه‌ای برایش نداریم و ابن عباس یا دیگری می‌گوید آن نهر و آن حوض کوثر هم از این کوثر است، تعبیر این است که آن کوثری که در قیامت هست آن حوض کوثر هم از این کوثر است، لذا می‌شود بگوئیم اصلاً منافاتی ندارد حتی اگر در ذیل همین انا اعطیناک الکوثر آن نهر را هم پیامبر فرموده باشد به این معنا نیست که این معنای اولی است! نه، از کوثر فاطمه آن حوض کوثر به وجود آمده. یعنی لو لا فاطمه آن حوض کوثر هم نبود، آن حوض کوثر هم ناشی از این کوثر است یعنی یکی از خیر کثیر است، خود وجود مبارک فاطمه سلام الله علیها خیر کثیر است و همه اینها به برکت حضرت زهرا سلام الله علیها محقق شده، پس در مورد این روایات که روایات زیادی است، دو نکته را باید توجه کرد یکی اینکه هر روایتی که مربوط به حوض کوثر است در ذیل انا اعطیناک الکوثر نیاوریم، دوم اینکه اگر یک روایتی هم با وجود خود انا اعطیناک الکوثر باز صحبت از حوض کوثر کرده معنایش این نیست که معنا و ظهور اولی کوثر در همین است! بلکه آن حوض کوثر استمرار برای حضرت فاطمه سلام الله علیهاست، این چند نکته در مورد این آیه شریفه انا اعطیناک الکوثر. نکات دیگری هم هست که ان شاء‌الله با تأمل به دست می‌آورید.

انتقاد از برخی نویسندگان غیر منصف در باب حضرت زهرا(س)

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کار برخی افراد در معرفی فاطمه زهرا(س) گفت: امروز برخی از نویسندگان غیر شیعه در صدد هستند که فاطمه را فقط از بُعد تاریخ بررسی کنند، می‌گویند تا سده‌ی قرن سوم و چهارم کتاب معتبری در مورد حضرت زهرا(س) که جزئیات را نوشته باشد نداریم پس چطور فاطمه را به عنوان الگو برای بشر امروز قرار دهیم، می‌خواهند الگو بودن حضرت زهرا را از بین ببرند و بگویند حضرت زهرا هم یک زن معمولی بود مثل دختران سایر انبیا و حرف ما این است که وقتی قرآن در مورد فاطمه(س) حرف دارد، مثل آیات سوره دهر "وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا" و...اینها را چکار می‌کنید؟

وی افزود: آیا این انصاف است کسی اسم خود را محقق در علوم اسلامی بگذارد اما قرآن را کنار بگذارد؟ بگوید ببینیم تاریخ راجع به حضرت زهرا و صحبت‌هایش چه گفته؟ ما به تاریخ چکار داریم؟ که البته تاریخ هم خیلی روشن است؛  تاریخ قویّ ما از طرق اهل‌بیت(ع) به ما رسیده، ما همه چیز را از اهل‌بیت داریم، قرآن و  تاریخ را از اهل‌بیت(ع) داریم، فقه، تفسیر و همه معارف شیعه متصل به اهل‌بیت(ع) است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر مخالفین و عامه حجّیت ما را قبول ندارند باید بدانند که ما هر آنچه نقل می‌کنیم  یک سلسله‌ی ذهبیه‌ی کامله در همه روایات وجود دارد یعنی هر امامی از امام قبل از خود نقل کرده تا به رسول خدا(ص) رسیده است پس چرا می‌گوئید تاریخ روشن نیست؟ تاریخ برای شما روشن نیست که البته برای شما هم روشن است، شما نمی‌خواهید فجایع بعد از رحلت روسل خدا(ص) و  مصیبت‌هایی که برای حضرت زهرا(س) پیش آمد را مردم و جوانان اطلاع پیدا کنند.

هدف مخالفین از کتمان وقایع بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)

آیت الله فاضل لنکرانی خطاب به مخالفین تاکید کرد: شما نمی خواهید مردم از فجایعی که بر خانه اهل بیت(ع) آمد اطلاعی پیدا کنند، خانه‌ای که پیامبر هر روز می‌آمد جلوی  آن می‌ایستاد و   آیه تطهیر را تلاوت می‌کرد "انَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ" شش ماه این آیه را پیامبر اکرم(ص) خوانده برای چه؟ برای اینکه مردم بدانند این چه بیتی است؟ حالا شما این حقایق را می‌خواهید کتمان کنید؟

وی افزود: شیعه افراط نکرده بلکه مدعیست که هنوز فاطمه را نشناخته است بعد شما دهانتان را باز می‌کنید که او هم یک زن معمولی بوده مثل سایر دختران انبیا؟ معلوم می‌شود خدای متعال و رسول او را نشناخته اید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان خاطرنشان ساخت: در این ایام فاطمیه خودمان را به این حقیقت نورانی نزدیکتر کنیم و این فضائل بی کران را به مردم معرفی کنیم تا شاید بتوانیم گوشه‌ای از حقّ حضرت زهرا(س) را ادا کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
احسنت... تمام سخنرانی های ایشان ارزشمند و حکیمانه و مفید است
0
0