۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۶۹۹۳۳۶

الگو پذیری بانوان از سبک زندگی حضرت فاطمه

الگو پذیری بانوان از سبک زندگی حضرت فاطمه
حجت الاسلام والمسلمین فیض آبادی درباره الگو پذیری بانوان از سبک زندگی حضرت فاطمه (س) و نحوه برخورد او با همسر سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، شناخت زندگی معصومین (ع) به عنوان برگزیدگان خداوند و الگو‌های شایسته برای پیروی مؤمنان، اهمیت بسیاری دارد. در این میان بررسی سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان الگو‌های برترمسلمانان نیز همیشه مورد توجه پیروان شان قرار گرفته است.

دررابطه با سبک زندگی این بانوی بزرگوار با حجت الاسلام والمسلمین محمد علی فیض آبادی گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

چرا لقب ام ابیها را به حضرت فاطمه (س) نسبت داده اند؟
 ام‌ابی‌ها یعنی مادر پدرش، بعد از این‌که حضرت خدیجه (س) از دنیا رفتند، خستگی مسئولیت‌هایی که بر دوش پیغمبر بود را حضرت زهرا (س)  برمی‌داشت و غم خوار پدرش بود،  به همین دلیل یکی از لقب‌های ایشان ام ابیهاست.

در عرصه همسرداری چه شاخصه‌های مهمی در زندگی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) وجود دارد؟
حضرت زهرا(س) فرمودند: من چیزی از علی نخواستم که نتواند آماده کند و شرمنده شود.

با استناد به محتوای فرمایش حضرت زهرا (س)، زن در خانواده به خصوص در شرایط فشار تحریم، کرونا و گرانی‌هایی که در جامعه وجود دارد باید به‌گونه‌ای رفتار کند که هیچ‌وقت شوهرش در زندگی شرمنده نشود. زندگی تجملاتی را کنار بگذارد و ساده‌زیستی را جایگزین آن کند. زن و شوهر باید خواسته‌های متعادلی از همدیگر داشته باشند و بر این اساس زندگی را مدیریت کنند.

حضرت امیر علیه‌السلام در روایتی فرمودند "من هر وقت حضرت زهرا سلام‌الله علیها را می‌دیدم، تمام غم‌ها و ناراحتی‌هایم فرومی‌ریخت". زن باید به گونه‌ای باشد که وقتی مرد با تمام مشکلات، خستگی، رنج و درد به خانه می‌آید تمام خستگی‌ها و ناراحتی هایش با دیدن همسرش فرو بریزد. همچنین حضرت امیر علیه‌السلام فرمودند" هیچ‌وقت حضرت زهرا (س) من را غضبناک و ناراحت نکردند".  این نکته‌ها و محبتی که بین امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) وجود دارد، شاه‌کلید زندگی مشترک همسران است. روایت داریم حضرت علی علیه‌السلام وقتی به جنگ ذات السلاسل رفتند، حضرت زهرا سلام‌الله علیها گریه می‌کردند و فرمودند "علی‌جان تو به جنگ می‌روی من که دلتنگ می‌شوم چه کار کنم". یعنی خانواده‌ای با این برد عاطفی که وقتی مرد در خانه نیست زن گریه می‌کند و وقتی زن در خانه نیست مرد در فراقش گریه کند، نشان دهنده زندگی است که باید از آن الگو گرفت.

تبلور ویژگی‌های خانواده خوب از نظر قرآن کریم در زندگی مشترک حضرت علی و حضرت زهرا (س)

حضرت فاطمه (س) چگونه فرزندانشان را سرگرم می‌کردند؟
روایتی داریم که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دست بچه‌ها را می‌گرفتند و با همدیگر شعر می‌خواندند و با مروت با آن‌ها رفتار می‌کردند. این بازی کردن با بچه‌ها، تربیت آنها و  نحوه تعامل رفتاری که پدر و مادر با هم‌ در خانه دارند، باید به گونه‌ای باشد که بچه‌ها درست تربیت شوند، زیرا کودکان از آن‌ها الگو می‌گیرند.

چه ویژگی‌هایی برای الگوپذیری خانواده‌ها از زندگی این دو بزرگوار وجود دارد؟
یکی از نکات قرآنی همبسته بودن اعضای خانواده است. همبستگی در خانه یعنی همه اعضای خانواده با همدیگر در یک مسیر حرکت کنند و هیچ‌وقت با یکدیگر تعارض نداشته باشند. پدر، مادر و فرزندان هر کدام نقش خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در سوره انسان خداوند متعال شاخصه‌های خانواده الهی را بیان می‌کند که شباهت زیادی به زندگی امام علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه (س) دارد.

تبلور ویژگی‌های خانواده خوب از نظر قرآن کریم در زندگی مشترک حضرت علی و حضرت زهرا (س)

خداوند در قرآن می‌فرماید "یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا:به عهد و نذر خود وفا می‌کنند و از روزی که شر و سختیش همه اهل محشر را فراگیرد می‌ترسند. آیه ۸ سوره انسان".  همه اعضاء خانواده باید به تعهداتی که به یکدیگر و به خدا داده اند عمل کنند، این عمل به تعهدات بسیار مهم است. مسئله بعدی آیه "وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا:و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند. آیه ۸ سوره انسان".  این آیه به بحث کمک به فقرا و نیازمندان اشاره می‌کند. حضرت زهرا سلام‌الله علیها چادرش را برای کمک بخشید و حضرت علی علیه‌السلام نیز به نیازمندان کمک می‌کردند.

کمک کردن به دیگران، انفاق، بخشندگی و اخلاص در زندگی بسیار مهم است که در زندگی این دو بزرگوار همیشه جریان داشت. این کمک‌ها و انفاق‌های زن و مرد در زندگی باید برای خدا باشد تا هر دو در مسیر طاعت الهی حرکت کنند.

انتهای پیام/

 
 
ارسال نظرات