۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۹۹۳۵۷
آیت الله رئیسی در پیامی:

حماسه هویزه نقطه‌ شروع تحولات جنگ و تکیه بر توان جوانان به شمار می‌آید

حماسه هویزه نقطه‌ شروع تحولات جنگ و تکیه بر توان جوانان به شمار می‌آید
آیت الله رئیسی شهدای دانشجو را پیشگامان فرهیخته‌ ایثار و شهادت دانست و گفت: نامگذاری شانزدهم دی‌ماه به نام «روز شهدای دانشجو»، ثبت تاریخ قیام نخبگان عاشورایی ایران است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پیامی به مراسم چهل و یکمین سالگرد حماسه جاودان هویزه و گرامیداشت روز شهدای دانشجو تاکید کرد: حضور و شهادت دانشجویان مسلمان و مبارز پیرو خط امام(ره) در کنار اقشار مختلف بیان‌گر آن است که جمهوری اسلامی، پیوسته از توان دانشجویان در اداره‌ی کشور و از حضور درخشان آن‌ها در سطوح عالی خصوصا در جنگ و جهاد سازندگی بهره‌مند بوده است.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نام بلند هزاران دانشجوی شهید بر تارک افتخارات جمهوری اسلامی می‌درخشد و خون پاکشان، شجره‌ی طیبه انقلاب اسلامی را آبیاری کرده و سربلندی و سرافرازی کشور را تضمین نموده است.

نامگذاری شانزدهم دی‌ماه به نام «روز شهدای دانشجو»، به مناسبت سالروز شهادت دانشجوی شهید سید محمدحسین علم‌الهدی و یارانش در حماسه کربلایی هویزه، ثبت تاریخ قیام نخبگان عاشورایی ایران است که معنای روشنفکری را با سنگربانی از خاکریزهای فرهنگی و دفاع از انقلاب اسلامی، تغییر و ارتقا دادند.

شهدای دانشجو، عقل، علم و عقیده را در هم آمیختند و پیشگامان فرهیخته‌ی ایثار و شهادت گشتند و در جهاد فی‌سبیل‌الله و در دانشگاه انسان‌ساز مقاومت و پایداری با بالاترین درجات فارغ‌التحصیل شدند.

دانشگاه‌های ما از سال‌ها قبل در وقایعی چون ۱۶ آذر ۱۳۳۲، پیشاهنگ مبارزه با استبداد و در دوران مبارزات انقلاب اسلامی در یوم‌الله ۱۳ آبان ۱۳۵۸، پرچم‌دار ایستادگی در برابر نظام سلطه و در دفاع مقدس یکی از کانون‌های مولد و اصلی اعزام نیرو به جبهه‌های حق علیه باطل بودند.

حماسه‌ی هویزه در ۱۶ دی‌ماه ۵۹ به فرماندهی جوان ۲۲ ساله‌، شهید علم‌الهدی و مجاهدت یاران دانشجوی او، مبدأ پایداری مردمی، در ۸ سال دفاع مقدس و نقطه‌ی شروع تحولات جنگ و تکیه بر توان جوانان به شمار می‌آید. آن‌ها در اوج مظلومیت و با دست‌های خالی، اما با دل‌های استوار و ایمان‌های راسخ، روحیه‌ی مقاومت را در جامعه و عشایر غیور منطقه به‌عنوان خط مقدم دفاع از ایران، تقویت کردند و مدل فرماندهی در دفاع مقدس را از اتکای صِرف به ماشین جنگی و فریاد ناتوانی، به ایمان و اعتماد به جوانان پرانگیزه و «ما می‌توانیم» تغییر دادند.

دانشجویان در آن روز، دوشادوش مردم مقاوم و صبور منطقه دشت آزادگان، به ویژه عشایر سرافراز سوسنگرد و هویزه که تبلیغات دروغین دشمن بعثی نه تنها آن‌ها را فریب نداد، بلکه بصیرت آن‌ها را تعمیق بخشید؛ حماسه‌ای جاودان خلق کردند که نماد انسجام و وحدت ملی شد که تا به امروز نیز ملت ایران، از ثمرات این اتحاد و همبستگی بهره‌مند است.

حضور و شهادت دانشجویان مسلمان و مبارز پیرو خط امام(ره) در کنار اقشار مختلف بیان‌گر آن است که جمهوری اسلامی، پیوسته از توان دانشجویان در اداره‌ی کشور و از حضور درخشان آن‌ها در سطوح عالی خصوصا در جنگ و جهاد سازندگی بهره‌مند بوده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی، شهدای دانشجو، ذخایر تمام ناشدنی، الگوهایی برای انتقال فرهنگ و آرمان‌ها، طلایه‌داران پیشرفت کشور، علم‌داران هدایت نسل جوان و منشأ تحولات ماندگار در کشور هستند. رجاء واثق دارم که به برکت تلاش و جان‌فشانی این رهروان مکتب شهید سلیمانی و رهپویان شهدای علم و با تکیه بر توان جوانان ایران زمین، جمهوری اسلامی ایران هیمنه‌ی استکبار را در جنگ اقتصادی نیز درهم شکسته و به اقتدار جهانی و قدرت منطقه‌ای دست خواهد یافت و بر قله‌های دانش جهان جلوه‌گری خواهد کرد.

سلام و صلوات خداوند بر امام راحل عظیم‌الشأن که دل جوانان ما را به انوار قدسی، روشن نمود و سلام بر شهیدان مظلوم هویزه و دانشجویان شهید که به تعبیر رهبر فرزانه‌ی انقلاب، «برجسته‌ترین‌های سراسر دوران جنگ» بودند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

ارسال نظرات