۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۶۹۹۴۵۱
یادداشت؛

مصادره به مطلوب و سوء استفاده از مرجعیت

مصادره به مطلوب و سوء استفاده از مرجعیت
جناب شبستری بهتر است کتاب «ولایت فقیه» و کتاب «سکولاریسم» حضرت آیت الله جوادی آملی را مطالعه کنند تا متوجه خبط خود بشوند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جناب آقای مجتهد شبستری در یادداشتی با عنوان «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» تلاش کرده که سخنان دو مرجع بزرگوار در دیدار با رییس جمهور را مصادره به مطلوب کند و نگاه سکولاری خود را به این دو مرجع عظیم الشأن نسبت دهد.

جناب شبستری همانگونه که نوشته نه تنها با حاکمیت و ولایت فقیه مخالف است، بلکه در مسائل حکومت و سياست، فعل و قول معصوم (ع) را هم حجت نمیداند. (ماهنامه کیان، بهمن ۷۷، ص ۱۳) ️

کدامیک از این دو مرجع بزرگوار و یا کدام فقیه شیعه با اصل ولایت و نیابت فقها از معصومین(ع) و با حجیت فعل و قول معصوم(ع) در امور سیاسی اجتماعی مخالف است؟

کجا مطالب این دو بزرگوار تأییدی بر علوم انسانی سکولار است؟

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار فوق بر اینکه مدیریت و اقتصاد یک علم است تأکید کردند. نه اینکه اقتصاد و مدیریت سکولار را تأیید کنند.

جناب شبستری بهتر است کتاب «ولایت فقیه» و کتاب «سکولاریسم» این مرجع بزرگوار را مطالعه نمایند تا متوجه خبط خود بشوند.

همه کسانی که ناقد علوم انسانی و حکومت سکولار هستند مدیریت و اقتصاد را علم میدانند اما معتقدند علم مدیریت و اقتصاد اسلامی برای جامعه اسلامی مفید است. البته بزرگان فقهی و حوزوی ما مثل مقام معظم رهبری و آیات جوادی، مصباح و ... که سخن از علم دینی گفتند منکر استفاده از تجربیات بشری در همین علوم نیستند.

حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی نیز تنها گفته اند ما اهل فن نیستیم و کلام ایشان نه تنها دلالتی بر استفاده از علوم انسانی سکولار ازجمله اقتصاد سکولار و ربوی غربی ندارد بلکه قطعا ایشان با این اقتصاد ربوی غیرشرعی مخالفند.

طبعا جایگاه مرجعیت و حتی در مواردی جایگاه رهبری نیز ارایه برنامه جزیی برای مدیریت مسایل معیشتی مردم به معنای خاص نیست. بلکه جایگاه رهبری تعیین سیاستهای کلان نظام است. جایگاه مراجع معظم تقلید نیز تولید علم در قالب درس خارج و حلقه های خاص علمی است. چنانکه آیت الله شبیری در باب مسایل مهم اقتصادی مثل مضاربه، شرکت، بانکداری و ... بحث کردند و به بسیاری از مسایل پاسخ گفته اند.

برای ارایه برنامه اقتصادی و حتی تولید علم اقتصاد اسلامی و ... باید فضلا و فقهای جوانتر و شاگردان مراجع معظم با شناخت دقیق موضوعات سیاسی، اقتصادی و ... و تسلطی که بر فقه و اصول دارند، با استفاده از میراث علمی مراجع معظم و طرح بحث در محضر بزرگواران برای پاسخ به مسایل و تولید علوم مختلف اسلامی استفاده کنند. چنانکه مرحوم موسویان برای حل مسایل بانکداری از علم و نظر مراجع معظم استفاده کردند.

لذا کلام دو مرجع بزرگوار هیچ دلالتی بر سکولاریسم مورد نظر جناب شبستری ندارد.

حجت الاسلام ابوطالبی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مزینانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
ایشان کدام شبستری است؟ نام کوچکش چیست؟
0
1