۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۹۹۴۹۳

مشکلات دریاچه نمک قم ظرف ۶ ماه تعیین تکلیف می‌شود

مشکلات دریاچه نمک قم ظرف ۶ ماه تعیین تکلیف می‌شود
فراهانی نماینده مردم قم در مجلس گفت:حدود پنج میلیارد دلار از منابع بلوکه شده، آزاد شده که بخش عمده‌ای از آن وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد امیرآبادی گفت: با آزادسازی حدود پنج میلیارد دلار از منابع بلوکه شده بخش عمده‌ای از آن وارد کشور و مابقی نیز تبدیل به خط اعتباری شده است. 

او با تاکید بر ارتباطات خوب ایران با عراق گفت: با پاکستان نیز ارتباطات مالی به‌خوبی پیش رفته و تبدیل به مبادله‌های تهاتری شده، این مسائل موجب می‌شود تا در موضوع روابط خارجی و تنگنا‌های اقتصادی گشایش‌هایی به وجود بیاید.

او می گوید: دولت در کنار مذاکره‌های وین، در حال گفت و گو و رایزنی با کشور‌های همسایه نیز است و اقدامات بسیار سازنده‌ای در این خصوص انجام شده از جمله این که با عربستان گفت و گو‌هایی آغاز شده و در سطح خوبی قرار دارد، همچنین به زودی امیر قطر به ایران سفر می‌کند و از سوی دیگر رئیس جمهور قرارداد گازی را با ترکمنستان منعقد کرده که بسیار مهم است، زیرا وزیر نفت در دولت قبل موجب قطع ارتباط و بروز مشکلاتی میان ۲ کشور شده بود.

عضو مجمع نمایندگان قم گفت: بودجه ۱۴۰۱ با بودجه سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد و دولت سیزدهم در این بودجه رابطه نفت، خزانه، بانک مرکزی و دولت را شفاف کرده است.

به گفته امیرآبادی  دولت‌ها طی سال‌های گذشته ارز حاصل از فروش منابع نفتی را به بانک مرکزی انتقال داده و بانک مرکزی در ازای ارز‌ها پول چاپ می‌کرد تا وزارتخانه‌ها بتوانند هزینه‌های جاری خود را پرداخت کنند.

او گفت: اما دولت آقای رئیسی برای نخستین بار در مورد بودجه سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفته تا ارز حاصل از فروش منابع نفتی را به جای بانک مرکزی به بانک ملی و سپه تحویل دهد و در قبال آن منابع ریالی دریافت کند و این گونه دیگر هیچ خلق پولی انجام نخواهد شد و پایه پولی افزایش پیدا نخواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت در خصوص ارز ۴۲ هزار ریالی در لایحه بودجه سال آینده اعلام کرده، ۱۳ میلیارد دلار ارز برای واردات نهاده‌های کشاورزی مانند ذرت، سویا، جو برای دام و طیور پیش‌بینی کرده بود، اما به دلیل کرونا قیمت نهاده‌ها در دنیا حدود ۵۵ درصد گران شده است یعنی باید به جای ۱۳ میلیارد دلار، ۱۹ میلیارد دلار ارز تحویل دهند.

او گفت: از سوی دیگر طی این چند سال این نهاده بعد از واردات به طور کامل در اختیار تولیدکنندگان و مردم قرار نمی‌گرفت، قبلا تا ۵۰ درصد این نهاده‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت، اما اکنون با تلاش‌های وزیر جهاد کشاورزی این رقم به ۷۰ درصد رسیده.

به گفته نماینده قم  دولت اعلام کرده، اکنون ارز ۴۲ میلیون ریالی در اختیار ندارد و باید برای واردات نهاده‌های دامی ارز نیمایی را خریداری و آن را تبدیل به ارز یارانه‌ای کند و برای این کار و پرداخت مابه‌التفاوت ارز باید پول چاپ کند که تورم‌زا است.

امیرآبادی گفت: دولت می‌خواهد در سال آینده نهاده‌های دامی را آزاد کند، اما در ازای آن ۲ کار را به مجلس پیشنهاد داده تا تصمیم‌گیری شود، پیشنهاد اول پرداخت ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به عنوان یارانه به حساب ۶۰ میلیون تَن یارانه بگیر است که مجلس معتقد است این اقدام تورم می‌آورد.

او گفت: پیشنهاد دوم نیز این است که دولت به جای پرداخت یارانه فردی، یارانه و مابه‌التفاوت قیمت کالا‌های اساسی را به حساب فروشندگان گوشت، مرغ و همچنین نانوایی‌ها و اریز کند. فعلا این موضوع با حضور کارشناسان مختلف در حال بررسی است تا بتوانیم بهترین تصمیم را در این خصوص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بگیریم.

مشکلات دریاچه نمک قم ظرف ۶ ماه تعیین تکلیف می‌شود

نماینده قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از سفر اخیر رئیس جمهور به قم کارگروهی برای پیگیری و حل مشکلات دریاچه نمک قم تشکیل و مقرر شد، در طول ۶ ماه این موضوع تعیین تکلیف شود، همچنین کارگروهی برای رفع موانع راه‌اندازی فرودگاه تشکیل و طی سه ماهه مسائل را پیگیری کند.

او می گوید: برای رفع مشکلات مباحث مختلف از جمله آب و فاضلاب، دانشگاه و بیمارستان‌ها، بحث‌های مفصلی انجام شده و قرار است، ساخت بیمارستان حضرت زهرا (س) آغاز شود و بعد از اتمام کار نوسازی چند بیمارستان دیگر در منطقه انجام شود.

امیر ابادی گفت: در خصوص اشتغال زایی چندین هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری تصویب و تخصیص پیدا خواهد کرد، مصوبه‌های گسترده‌ای طی این سفر انجام شده و به‌زودی اجرایی خواهد شد.

ارسال نظرات