۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۶۹۹۷۸۳
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد؛

حرص نفس؛ منشأ گرفتاری های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

حرص نفس؛ منشأ گرفتاری های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: احتکار و گران فروشی ها از حرص نفس و بی مروتی بر می آید و کشتارها و ستمگری ها نیز از نفس و خودخواهی نشأت می گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار در درس اخلاق که سه شنبه شب ها در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به اینکه همه ما انسان ها گرفتار نفس هستیم، گفت: این نفس میل فراوانی به فتن و چموشی دارد.

وی افزود: قرآن از لسان حضرت یوسف صدیق (ع) می فرماید این نفس اماره به سوء است و پیوسته انسان را به سمت ناگواری ها می برد، به حسب بعضی از روایات رسول گرامی اسلام فرمودند هرگاه جبرئیل بر من وحی نازل کرد به دنبال آن من را موعظه کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه 19 سوره معارج اظهار کرد: قرآن می فرماید ان الانسان خلق هلوعا؛ هلوع یعنی کسی که پیوسته حرص دارد و نسبت به بدست آوردن مال و پست دنیایی حریص است.

آیت الله شب زنده دار بخل و تنگ نظری را ملازم نفوس انسان ها دانست و ابراز کرد: در روایتی اینچنین آمده که «النفس عدو» نفس شما دشمن است، ما فقط دشمن بیرونی نداریم، دشمن درونی هم داریم که می خواهد ما را زمین بزند و نگذارد ما به مقامات عالیه دست پیدا کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) گفت: نفس خودت را وادار به تحصیل صفات حمیده کن، چرا که رذایل و ناروایی های اخلاقی مثل اینکه با انسان سرشته شده است، این میل و گرایش در انسان وجود دارد اما اینگونه نیست که نتوانیم آن را کنترل کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه منشأ بسیاری از گرفتارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را از حرص نفس دانست و تصریح کرد: احتکار و گران فروشی ها از حرص نفس و بی مروتی بر می آید، این کشتارها و ستمگری ها از نفس و خودخواهی نشأت می گیرد.

وی با اشاره به گرفتاری انسان به نفس سرکش خاطرنشان کرد: حالا که نفس انسان اینگونه است پس نیاز به برنامه ای دارد که بتواند این ناروایی ها را از وجودش پالایش کند و از طرفی نفس را به فضایل اخلاقی و درستی ها مزین کرد.

آیت الله شب زنده دار تربیت نفس را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: قرآن یکی از اهدافش را تزکیه و پالایش انسان برمی شمارد و فلاح و رستگاری را در تربیت نفوس می داند.

سخنران درس اخلاق حرم حضرت معصومه با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) خاطرنشان کرد: رسول خدا به حضرت امیر (ع) توصیه هایی دارد که برای فرمانروایی و حکومت نیست بلکه برای خود حضرت است که می فرماید آن را فراموش نکن و چون امر مشکلی بود دست به دعا برداشت و از خداوند یاری امیرالمومنین (ع) را درخواست کرد.

وی با اشاره به بخشی از روایت پیامبر افزود: پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمودند «بر تو باد که محاسن اخلاق را تحصیل کنی و برآن ها سوار شوی» یعنی مسلط بر محاسن اخلاقی شو تا کسی نتواند از دست تو برباید و فرمود اگر انجام ندادی فقط خودت را سرزنش کن.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه مبارزه با نفس ریاضت و وقت می خواهد، عنوان کرد: ناچاریم با این نفس چموش و سرکش مبارزه کنیم چرا که اگر در انجامش کوتاهی کنیم در سرای آخرت قطعاً خسران و ناراحتی از نرسیدن به مقامات عالیه را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به استعداد موت در دعای امام سجاد اظهار کرد: امام زین العابدین (ع) گاهی شب تا به صبح در سجده های خود از خداوند استعداد موت را درخواست می کردند، امام علی (ع) فرمود استعداد موت با سه ضلع اداء فرائض و اجتناب از محارم و مبارزه با نفس به دست می آید.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر ضرورت مجالس پند و اندرز تصریح کرد: مجالس وعظ و پند و اندرز از ضروریات زندگی انسان است، بزرگان و علمایی مثل شیخ اعظم خودشان را بی نیاز از موعظه و پند نمی دانستند و در مسیر کسب اخلاق ریاضت ها کشیده اند.

آیت الله شب زنده دار در پایان خاطرنشان کرد: اگر خدای متعال فرمودند برای مبارزه با دشمنان بیرونی باید خود را تجهیز و قوی کرد «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» این نفس هم دشمن است و باید برای دشمن درونی هم اعداد قوه کرد و اعداد قوه تذکرات ائمه معصومین (ع) در راه مبارزه با نفس است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
امروز به اجرای اخلاق در جامعه بسیار نیاز مندیم
1
0